اصلی ترین دلیل قرمز شدن آسمان چیست؟

0
اصلی ترین دلیل قرمز شدن آسمان چیست؟
گاهی اوقات ممکن است در طول روز آسمان را کاملا قرمز مشاهده کنید که برایتان بسیار جالب و تعجب برانگیز بوده اما با این حال ما در این مقاله سعی داریم تا به بیان عوامل و دلیل قرمز شدن آسمان بپردازیم.
به طور کلی گاهی اوقات که هوا به شدت سرد است و پس از آن بارش برف صورت می گیرد آسمان قرمز رنگ خواهد شد که اغلب در اثر عوامل و دلیل مختلفی این اتفاق رخ خواهد داد.


آشنایی با دلیل قرمز شدن آسمان

همانطور که می دانید رنگ آسمان در حقیقت بی رنگ است اما شما آن را به خاطر مولکول های نوری که درون جو منتشر می شوند آبی مشاهده خواهد شد. البته که دلیل علمی و منطقی پشت این واقعه است که معروف به پدیده انتشار نور خواهد بود. رنگ آبی معمولا با طول موج کوتاه بیشتر از رنگ قرمز در آسمان منتشر می شود بنابراین چشم شما نور آبی را بیشتر و بهتر تشخیص داده و آسمان را از ازل تا الان آبی مشاهده کرده است.

با این حال اگر بخواهید دقیقتر این پدیده را بررسی کنید به این صورت خواهد بود که رنگ آبی آسمان ناشی از برهم کنش نور با مولکول های گازی که در جو زمین وجود دارند، ایجاد می شود. که به این فرآیند پراکندگی نور گفته خواهد شد. رایج ترین تئوری مورد قبول که رنگ آبی آسمان را توضیح می دهد قطعا پراکندگی نور توسط اتمسفر است.

در واقع اتمسفر حاوی گاز ها و ذراتی است که با ذرات سبک دیگر برخورد کرده و در جهت ها و شدت های مختلف پراکنده می شود. توجه داشته باشید که نور از طیف هفت رنگ مختلف تشکیل شده که این رنگ ها شامل قرمز، نارنجی، زرد، آبی، سبز، نیلی و بنفش خواهد بود ک ذرات موجود در آن ها به صورت ناهموار پراکنده شده اند. به طور کلی دیدن یک خورشید نارنجی یا قرمز، صبح زود یا اواخر عصر منظره ای دیدنی خواهد بود. آسمان به دلیل پدیده ای به نام پراکندگی رایلی به این رنگ های روشن نیاز دارد.


ساخت رنگ های مختلف:

نور خورشیدی که شما مشاهده می کنید در واقع نوعی تابش الکترومغناطیسی است که توسط خورشید ساطع و به عنوان نور مرئی و سفید شناخته می شود اما از رنگ هایی با طول موج های مختلف تشکیل شده است. این رنگ دارای کوتاه ترین طول موج و رنگ قرمز دارای طولانی ترین طول موج است. زمانی که به یک منشور یا رنگین کمان نگاه می کنید می توانید رنگ های مختلفی را مشاهده نمایید.

اتمسفر زمین:

توجه داشته باشید که اتمسفر در درجه اول تقریبا از ۲۱ درصد مولکول های اکسیژن و ۷۸ درصد نیتروژن تشکیل شده است. علاوه بر این مولکول های آب به شکل قطرات، کریستال های یخ، ذرات گرد و غبار، بخار، آلاینده ها و خاکستر در جو یافت می شوند که اغلب به زمین نزدیک تر هستند وب ا افزایش ارتفاع نیز کم خواهند شد.


آسمان آبی و خورشید زرد:

زمانی که نور خورشید به مولکول های گاز مانند نیتروژن و اکسیژن برخورد می کند رنگ هایی با طول موج بلند مانند قرمز، زرد و نارنجی به راحتی عبور خواهد کرد در حالی که نور طول موج های کوتاه تر، مانند آبی و بنفش جذب شده و سپس در تمام جهت ها توسط مولکول های گاز پراکنده خواهد شد.

وقتی در طول روز به آسمان نگاه می کنید این نور آبی و بنفش پراکنده به چشم هایتان می رسد و با این حال چشم انسان بیشتر پذیرای فرکانس های آبی نسبت به بنفش است بنابراین آسمان آبی به نظر خواهد آمد. این اتفاق را می توان با عنوان پراکندگی رایلی شناخته شده و نام آن برگرفته از فیزیکدان بریتانیایی به نام لرد رایلی خواهد بود.

فاصله بیشتر:

توجه داشته باشید که در هنگام طلوع و غروب خورشید زمانی که خورشید به افق نزدیک تر است نور خورشید بایستی از فاصله طولانی تر و محیط متراکم تر عبور کند تا به چشم ناظر دست پیدا کند.


طلوع و غروب خورشید در شهر:

بهتر است بدانید که طلوع و غروب خورشید در شهر معمولا به خاطر پراکندگی رایلی است که بیشتر نور طول موج های کوتاه تر آبی، بنفش و سبز چندین مرتبه پراکنده شده اند و تنها نور یک طول موج بلند تر قرمز، نارنجی و زرد باقی خواهد ماند تا مستقیم به چشم ناظر برسد. به همین خاطر است که خورشید در حال طلوع و غروب رنگ های دیدنی از قرمز، نارنجی و زرد را به جذب می کند.


غبار و آلودگی از دلیل قرمز شدن آسمان:

به صراحت می توان گفت که یکی از دلیل های قرمز شدن آسمان کیفیت هوا است زیرا کیفیت هوایی که نور خورشید بایستی از آن عبور کند بر رنگ طلوع خورشید و غروب آن تاثیر خواهد داشت. ذرات گرد و غبار و آلاینده ها متمایل به کاهش رنگ های آسمان و نیز جلوگیری از رسیدن نور به چشم ناظر بر روی زمین خواهد بود.

به همین خاطر آسمان در زمانی که هوا پر از گرد و غبار و آلاینده ها است تیره و زرد به نظر خواهد آمد و طلوع و غروب خورشید در مناطق روستایی، اقیانوسی و بیابان ها بیشتر از شهر ها و مناطق شهری پر جنب و جوش و رنگارنگ می باشد.


ماه قرمز:

توجه داشته باشید که پراکندگی رایلی مسئول ایجاد یک رنگ قرمز یا نارنجی در هنگام کسوف در ماه خواهد خواهد بود. در واقع شرایط جوی زمین مانند میزان آلودگی و گرد و خاکی ناشی از فوران های آتشفشانی و طوفان ها اغلب توانسته بر سایه قرمز ماه در طول کسوف اثر زیادی بگذارد و به همین خاطر این مسئله را می توان یکی از دلیل های قرمز شدن آسمان در نظر گرفت.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    5,908 بازدید

    0 نظر

    درج: 19 اردیبهشت 1401

    توسط: u-143390
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir