آسمان سیارات دیگر چه رنگی است؟

0
آسمان سیارات دیگر چه رنگی است؟
شاید شما هم کنجکاو شده باشید که رنگ آسمان در سیارات دیگر منظومه شمسی مانند مریخ یا زحل چگونه است؟ آیا در سیاره‌های دیگر هم آسمان مثل زمین آبی است؟!

گاهی اوقات آرزو می‌کنیم پنجره‌ای داشته باشیم که وقتی آن را باز می‌کنیم، بتوانیم بقیه سیارات؛ ماه و دیگر اجرام فضایی را ببینیم. در این مطلب، تفاوتِ نمای آسمان را در ماه و سیاره‌های مختلف منظومه شمسی با سیاره زمین خواهید دید:

۱- عُطارِد (تیر)
به خاطر اینکه عطارد اتمسفر ندارد و یا میزان آن خیلی کم است، چشم انداز آسمان در این سیاره تفاوتی با چشم انداز فضا در مدار این سیاره ندارد. به خاطر مدار عجیب و غیرعادی این سیاره، اندازه ظاهری خورشید در عطارد، دو برابر اندازه‌ای که بر روی زمین به نظر می‌رسد، دیده می‌شود.

۲- ونوس
اتمسفر سیاره ونوس بسیار داغ و ضخیم است و به طور عمده از دی‌اکسیدکربن ساخته شده است. هم چنین ابر‌های ضخیمی از سولفوریک اسید به طور کامل این سیاره را پوشانده است. خورشید در طول روز قابل تشخیص و دیدن نیست و ستاره‌ها را نمی‌توان در شب دید. عکس‌های رنگی گرفته شده توسط فضاپیما‌های تحقیقاتی نشان می‌دهد که آسمان در ونوس نارنجی رنگ است.

۳- ماه
اتمسفر در ماه اساسا خلاء است؛ بنابراین آسمان بر روی ماه همیشه سیاه است. خورشید آن‌چنان درخشان است که غیر ممکن است که بتوان ستاره‌ها را در طول روز دید. خورشید بر روی ماه همانند چیزی که بر روی مدار زمین قابل رویت است، دیده می‌شود. بر روی ماه هم می‌توان خورشید گرفتگی را هنگامی که خورشید به پشت زمین می‌رود، مشاهده کرد.

۴- مریخ (بَهرام)
به خاطر اینکه مریخ دارای اتمسفر بسیار نازکی است، بر خلاف سیاره زمین، آسمان در کل آبی به نظر نمی‌رسد. فقط هنگام طلوع خورشید در صبح زود می‌توان یک آسمان نسبتا آبی را مشاهده کرد. اما هر چه خورشید در افق حرکت می‌کند، رنگ آسمان به قرمز متمایل به صورتی تبدیل می‌شود. در شب به خاطر اینکه ابری در آسمان مریخ وجود ندارد، تماشای میلیارد‌ها ستاره‌ی درخشان در آسمان می‌تواند شگفت انگیز باشد.

۵- مشتری (هُرمُز)
نور خورشید در سیاره مشتری ۲۷ بار ضعیف‌تر از روی زمین است. به خاطر وجود مه و ابری از رنگ‌های مختلف از جمله آبی، قهوه‌ای و قرمز در اتمسفر این سیاره، خورشید به صورت هاله‌ای از نور دیده می‌شود.

۶- زُحل (کیوان)
آسمان در لایه بالایی اتمسفر زحل آبی رنگ است. هر چقدر که به سمت لایه‌های پایینی اتمسفر می‌آییم، آسمان زردرنگ می‌شود. حلقه‌های زحل کاملا نازک می‌باشند، بنابراین در خط استوای این سیاره می‌توان این حلقه‌ها را مشاهده کرد. اشعه خورشید به وسیله کریستال‌های فراوان یخ و گاز بازتاب داده می‌شود و منظره‌ای غیر قابل باور را ایجاد می‌کند.

۷- اورانوس و نپتون
آسمان اورانوس و نپتون به رنگ آبی روشن است. حلقه‌های این سیارات بسیار نازک و تیره‌اند و از سطح این سیارات قابل مشاهده نیستند. همچنین به خاطر فاصله ۲.۸ میلیارد کیلومتری، خورشید بر روی این سیارات به صورت نقطه‌ای کوچک و تیره دیده می‌شود و گرمای خورشید به ندرت به سطح این سیارات می‌رسد.

۸- پلوتون (پلوتو)
علی رغم اینکه این سیاره دورترین سیاره منظومه شمسی است، ولی هنوز هم سیاره‌ای بسیار روشن و درخشان به نظر می‌رسد. اتمسفر این سیاره یک مه قابل توجه آبی‌رنگ را ایجاد می‌کند که در غروب قابل مشاهده است.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,283 بازدید

    0 نظر

    درج: 28 اسفند 1400

    توسط: u-143390
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir