اسپیس ایکس در کمتر از یک سال سومین خدمه را به ایستگاه فضایی

+1
اسپیس ایکس در کمتر از یک سال سومین خدمه را به ایستگاه فضایی پرتاب می کند
با پرتاب مأموریت Crew-2، چهار فضانورد دیگر سوار بر کپسول کرو دراگون اسپیس ایکس به ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاده شدند.
اسپیس ایکس جمعه بعدازظهر با پرتاب سومین خدمه‌ی فضانوردان خود به ایستگاه فضایی بین‌المللی، نخستین‌بار از نسخه‌ای استفاده‌شده از کپسول کرو دراگون برای ارسال انسان به فضا استفاده کرد. این مأموریت با نام کرو ۲، جدیدترین پرواز فضایی تحت برنامه‌ی خدمه‌ی تجاری ناسا است که با پرتاب آن، چهار فضانورد دیگر به ایستگاه فضایی مداری افزوده خواهند شد.

نسخه‌ای استفاده‌شده از موشک فالکون ۹ که آخرین بار مأموریت کرو ۱ اسپیس ایکس را به پرواز درآورده بود، امروز در ساعت ۵:۴۹ به وقت محلی (۱۴:۱۹ به وقت ایران) از کیپ کاناورال فلوریدا به هوا برخاست و کپسول دراگون اندور را به فضا فرستاد. اندور همان کپسولی است که سال گذشته با حمل داگ هرلی و باب بنکن، نخستین پرتاب انسان به فضا را با فضاپیمایی خصوصی رقم زد. در پرواز امروز، کپسول اندور چهار فضانورد را از سه کشور مختلف به فضا حمل کرد.

شین کیمبرو، فرمانده‌ی فضاپیما پیش از برخاست به کنترل مأموریت اسپیس ایکس در هاوثورن کالیفرنیا گفت «خروج از زمین برای زمین، اندور آماده‌ی رفتن است.» کیمبرو و مگان مک‌آرتور، دیگر فضانورد هم‌وطن او که به‌عنوان خلبان فضاپیما خدمت می‌کند، با همراهی متخصصان مأموریت، آکیهیکو هوشیده از جاکسا (سازمان کاوش‌های هوافضای ژاپن) و توماس پسکی، فضانورد اهل فرانسه و مهندس هوافضا از سازمان فضایی اروپا، خدمه‌ی کرو ۲ را تشکیل می‌دهند. فضانوردان تقریبا ۲۳ ساعت آینده را در فضاپیما سپری خواهند کرد. انتظار می‌رود اندور فردا ۲۴ آوریل ساعت ۱۳:۴۰ به وقت ایران به ایستگاه فضایی متصل شود.

اندور تقریبا ۱۲ دقیقه پس از برخاست، از مرحله‌ی دوم فالکون ۹ جدا شد و تشویق و ستایش مهندسان را در کنترل مأموریت اسپیس ایکس برانگیخت. جدایی کپسول درست همان زمان اتفاق افتاد که مرحله‌ی اول فالکون ۹ برای فرود روی کشتی بدون سرنشین «البته تو را همچنان دوست دارم» در اقیانوس اطلس به زمین بازگشت.

 

 
 

 


کیمبرو، مک‌آرتور، هوشیده و پسکی ۶ ماه آینده را در فضا اقامت خواهند کرد و به هفت فضانورد کنونی در ایستگاه فضایی ملحق خواهند شد. دو روز پس از رسیدن آن‌ها، چهار فضانورد دیگر از مأموریت قبلی کرو ۱ اسپیس ایکس که در آبان سال گذشته پرتاب شدند، با پایان اقامت ۶ ماهه‌شان در فضا، سوار بر کپسول کرو دراگون به زمین بازخواهند گشت.

کرو ۲ سومین مأموریت حمل فضانورد اسپیس ایکس را تحت برنامه‌ی خدمه‌ی تجاری ناسا رقم می‌زند. این برنامه، پروژه‌ای دولتی خصوصی محسوب می‌شود که با هدف احیای پروازهای فضایی انسانی آمریکا پس از نزدیک به یک دهه اتکا به موشک‌های روسی راه‌اندازی شده است. کرو ۲ همچنین دومین مأموریت عملیاتی از مجموع ۶ مأموریتی به‌شمار می‌آید که اسپیس ایکس قرارداد پرواز آن‌ها را تحت همین برنامه با ناسا امضا کرده است.

کرو ۲ ازمنظر چندبارمصرف‌پذیری، دستاوری دیگری را نیز را برای اسپیس ایکس رقم می‌زند. موشک فالکون ۹ و کپسول کرو دراگونی که در این مأموریت به‌کار رفت، نسخه‌هایی پیش‌تر استفاده‌شده محسوب می‌شدند. ناسا سال گذشته موافقت کرد تا اسپیس ایکس برای پرتاب فضانوردان این سازمان از موشک‌ها و کپسول‌های مصرف‌شده استفاده کند. درغیراین‌صورت، اسپیس ایکس ناگزیر می‌شد با صرف پول و هزینه‌ی بیشتر، برای هر مأموریت یک کپسول جدید بسازد.

کپسول اندور سال گذشته پس از افتادن در خلیج مکزیک به‌همراه هرلی و بنکن، به تاسیسات اسپیس ایکس در کیپ کاناورال (با نام مستعار دراگون‌لند) منتقل شد تا تحت تعمیر و نوسازی قرار گیرد. اغلب قطعات فضاپیما دست‌نخورده باقی مانده است؛ بااین‌حال محافظ حرارتی، چترهای نجات و برخی از شیرهای داخلی سوخت با نمونه‌های جدید جایگزین شده‌اند.

خدمه‌ی کرو ۲ با همراهی کیهان‌نوردان روس و مارک دانده هی، فضانورد ناسا که اوایل ماه جاری با موشک سایوز به ایستگاه فضایی پرتاب شدند، خدمه‌ای هفت نفره را در هفت ماه آینده تشکیل خواهند داد. درطول اقامت آن‌ها، خدمه مجموعه‌ای از آزمایش‌های علمی را در محیط ریزگرانش انجام خواهند داد. تلاش‌های علمی فضانوردان کرو ۲ بر دستگاهی کوچک به‌اندازه‌ی نوار کاست متمرکز خواهد بود که حامل سلول‌های انسان است. فضانوردان با به‌کارگیری این دستگاه، نحوه‌ی واکنش سلول‌ها به داروهای مختلف و بیماری‌ها را در محیط ریزگرانش مطالعه خواهند کرد. افزایش تعداد خدمه بدان معنی است که دیگر آزمایش‌های علمی شامل برخی پروژه‌های بررسی چگونگی رشد و رفتار گیاهان در فضا نیز شاهد برخی پیشرفت‌ها خواهند بود.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    968 بازدید

    0 نظر

    درج: 4 اردیبهشت 1400

    توسط: e.timsari
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir