اسپیس ایکس اولین گروه فضانوردان را راهی سفرفضایی می‌کند

0
اسپیس ایکس اولین گروه فضانوردان را راهی سفرفضایی می‌کند

شرکت اسپیس ایکس در نظر دارد پس از تکمیل آزمایش‌های باقیمانده تا ۲ ماه آینده فضانوردان را راهی ایستگاه فضایی بین المللی کند.
به تازگی شرکت اسپیس ایکس پرتاب آزمایشی کپسول فضایی «کرو دراگون» با کمک موشک فضایی فالکون ۹ را با موفقیت انجام داده است. از کپسول فضایی کرو دراگون قرار است درآینده نزدیک برای ارسال فضانوردان ناسا به ایستگاه فضایی بین المللی و دیگر ماموریت‌های فضایی طولانی مدت استفاده شود.

پرتاب موفقیت آمیز کپسول فضایی کرو دراگون مورخ ۱۹ ژانویه سال میلادی جاری از مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا انجام شده است.

در پرتاب آزمایشی، سیستم فرود اضطراری کپسول فضایی کرو دراگون مورد بررسی قرار گرفت. اسپیس ایکس برای هرچه واقعی بودن این آزمایش یکی از موشک‌های فالکون ۹ خود را قربانی کرد. این موشک فضایی در آسمان منفجر شده است.

به گفته ایلون ماسک، مدیرعامل اسپیس ایکس، کپسول فضایی کرو دراگون در زمان جداسازی از موشک سرعتی دو برابر سرعت صدا در حدود ۲.۲ ماخ داشته و به ارتفاع ۴۰ کیلومتری ازسطح زمین رسیده بوده است.

بقایای موشک فضایی با وجود وزش باد‌های نسبتاً قوی در فلوریدا و درون اقیانوس سقوط کرده است. آزمایش جداشدن کپسول فضایی از موشک، ۸۴ ثانیه پس از پرتاب روی داده است. به گفته محققان یکی از خطر‌های فراوان در زمان پرتاب کپسول‌های فضایی در ثانیه‌های اول پرتاب روی می‌دهد و برای جلوگیری ازآسیب و مرگ فضانوردان سیستمی اضطراری برای بازگشت ایمن کپسول فضایی حامل فضانوردان طراحی شده است.

پس از بازنشستگی شاتل فضایی، ناسا ارسال فضانوردان خود را با استفاده از کپسول سایوز روسی انجام می‌دهد. از سال ۲۰۱۴ ناسا، قرارداد‌هایی با دو شرکت اسپیس ایکس و بوئینگ منعقد کرده است تا با ساخت نسل جدید کپسول‌های فضایی فضانوردان ناسا را روانه فضا کند.

اسپیس ایکس سال گذشته میلادی کپسول بدون سرنشین کرودراگون را با موفقیت روانه ایستگاه فضایی بین المللی کرد در حالی که اولین ماموریت پرتابی کپسول فضایی استارلاینر بوئینگ به شکست منجر شد.

ازجمله ویژگی‌های کپسول فضایی کرو دراگون، مقاومت بدنه آن دربرابر آتش و حرارت فراوان است. به این منظور کارشناسان نوعی سپرحرارتی ویژه در بدنه کپسول فضایی تعبیه کرده اند به طوری که پس از اتمام ماموریت و بازگشت به زمین با انجام تعمیراتی مختصر می‌توان از آن دوباره درماموریت‌های فضایی آینده استفاده کرد.

 

 
 

 


یکی دیگر از قابلیت‌های کپسول فضایی کرو دراگون که شاتل فضایی فاقد آن بود، امکان فعال شدن سیستم بازگشت اضطراری درهرلحظه از ماموریت تا زمان رسیدن به ایستگاه فضایی بین المللی است.

بروز نقص فنی در زمان پرتاب کپسول‌های فضایی نادر است، اما امکان روی دادن آن وجود دارد. در اکتبر سال ۲۰۱۸ میلادی، دو فضانورد ناسا و روس کاسموسی پس از بروز خطا در سیستم کپسول فضایی سایوز روسی مجبور به بازگشت به زمین شدند و ماموریت پرتابی آن‌ها به ایستگاه فضایی بین المللی ناتمام ماند.

اکنون دو فضانورد ناسا که دوره‌های تمرینی و آموزشی کاربا کپسول فضایی کرو دراگون را پشت سرگذاشته اند اولین گزینه‌های اسپیس ایکس برای سفربه ایستگاه فضایی بین المللی درماموریتی به نام Demo۲ هستند.
مقام‌های اسپیس ایکس امیدوارند با انجام باقی مانده آزمایش‌ها اولین پرتاب خدمه دار کپسول فضایی کرو دراگون به ایستگاه فضایی بین المللی تا دو ماه آینده سال میلادی جاری انجام شود.
از دیگر طرح‌های فضایی شرکت اسپیس ایکس، طرح ارسال ماهواره استارلینک برای ایجاد پوشش اینترنت جهانی است. اسپیس ایمس درجدیدترین پرتاب در نظر دارد ۶۰ ماهواره جدید به فضا ارسال کند، اما به دلیل وضعیت آب و هوایی و نیز تلاطم اقیانوس برای فرود بوستر برروی پهپاد دریایی این ماموریت دچار تاخیر شده است.
باانجام این پرتاب تعداد ماهواره‌های طرح استارلینک درفضا به ۲۴۰ ماهواره خواهد رسید. این چهارمین پرتاب ۶۰ ماهواره جدید استارلینک با استفاده از موشک فضایی فالکون ۹ به فضا خواهد بود.
طبق برنامه ریزی‌ها قراراست درتاریخ یک ماه مارس سال میلادی جاری یک موشک فالکون ۹، کپسول فضایی حاوی محموله مواد خوراکی و تجهیزات را به ایستگاه فضایی بین المللی منتقل کند.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    808 بازدید

    0 نظر

    درج: 8 بهمن 1398

    توسط: mahini
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir