اظهارات طعنه‌آمیز مدیر روسکاسموس خطاب به اسپیس ایکس

0
اظهارات طعنه‌آمیز مدیر روسکاسموس خطاب به اسپیس ایکس
دیمیتری راگوزین، مدیر روسکاسموس پس از پرتاب اخیر سایوز و بازیابی مرحله‌ی دوم این موشک در هوای سرد خاور دور روسیه، اظهاراتی طعنه‌آمیز را خطاب به اسپیس ایکس در فیسبوک نوشت.

روز جمعه، موشک سایوز از پایگاه فضایی وستوچنی در روسیه پرتاب شد و محموله‌ی خود شامل ۳۶ ماهواره‌ی وان‌وب را به فضا حمل کرد. هرچند جدیدترین مرکز فضایی روسیه در بخش خاور دور کشور واقع شده است، همچنان صدها کیلومتر با اقیانوس آرام فاصله دارد؛ بدین معنا که موشک‌های سایوز پرتاب‌شده از این پایگاه، مراحل خود را روی منطقه‌ی کم‌جمعیت یاقوتستان می‌اندازند.

در موشک سایوز، چهار بوستر به‌عنوان مرحله‌ی اول به‌کار می‌روند و تقریبا دو دقیقه پس از برخاست جدا می‌شوند. سپس، مرحله‌ی دوم در ادامه‌ی پرواز به سمت زمین سقوط می‌کند. هرچند منطقه‌ی یاقوتستان ازنظر جغرافیایی ناهموار و دارای جمعیت پراکنده است، دولت روسیه مناطقی مخصوص را برای سقوط مراحل سایوز ایجاد کرده و آن‌ها را از نواحی مسکونی دور نگاه داشته است. در پرتاب روز جمعه، مراحل سایوز به‌همین نحو ایمن به زمین بازگشت.

 

 
 

 



بااین‌حال، طبق تصاویر و ویدئو‌های منتشرشده از عملیات پرتاب اخیر در توییتر و فیسبوک، دیمیتری راگوزین، مدیر سازمان فضایی روسیه ظاهرا نمی‌تواند از طعنه‌زدن به اسپیس ایکس دست بردارد. راگوزین در پست فیسبوکی خود با اشاره به بوکا چیکا، محل ساخت‌وساز نمونه‌های آزمایشی موشک مریخی استارشیپ، پرسید آیا اسپیس ایکس قادر خواهد بود مانند متخصصان روس در شرایط سخت کار کند یا نه. راگوزین در فیسبوک نوشت:

    اینجا نه بوکاچیکا بلکه یاقوتستان در فصل زمستان است. تیم حاضر در ناحیه‌ی سقوط مرحله‌ی دوم مأموریت وان‌وب، دو روز قبل از پرتاب دیروز در محل مستقر شد. دما منفی ۵۲ درجه است. در این فکرم آیا اسپیس ایکس لطیف می‌تواند در چنین شرایطی کار کند؟

 

 
 

 



همان‌طور که برخی کاربران در پاسخ به راگوزین نوشتند، نکته‌ی خنده‌دار این است که مهندسان اسپیس ایکس «لطیف» برای بازیابی مراحل موشک‌هایشان نیاز ندارند در هوای بیش از حد سرد کار کنند و بدین منظور موشکی هوشمندتر ساخته‌اند. اسپیس ایکس موشک فالکون ۹ را به‌نحوی طراحی کرده است که مرحله‌ی اول آن برای استفاده‌ی دوباره در آینده با اتکا به خود روی کشتی‌های بدون‌سرنشین فرود می‌آید و مرحله‌ی دوم نیز به درون جو بازمی‌گردد و در آن می‌سوزد.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    672 بازدید

    0 نظر

    درج: 3 دی 1399

    توسط: e.timsari
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir