فضاپیمای بوئینگ ناکام به زمین بازمی‌گردد

0
فضاپیمای بوئینگ ناکام به زمین بازمی‌گردد

فضاپیمای استارلاینر بوئینگ که بعد از ظهر جمعه برای اولین بار به فضا پرتاب شد در مسیر رسیدن به ایستگاه فضایی با مشکل مواجه شد و در مدار صحیح قرار نگرفت. به این ترتیب و با اعلام ناسا استارلاینر امکان رسیدن به ایستگاه فضایی بین‌المللی را نخواهد داشت.

فضاپیمای استارلاینر پس از چند سال همکاری ناسا و بوئینگ سرانجام روز گذشته برای اولین بار به فضا پرتاب شد. ماموریت در ابتدا به خوبی پیش رفت اما در نهایت این فضاپیما نتوانست در مدار صحیح قرار بگیرد.

حدود نود دقیقه پس از پرتاب بود که رییس ناسا در توییتی اعلام کرد که با توجه به مشکل پیش آمده و مصرف سوخت بیش از حد، استارلاینر توان رسیدن به ایستگاه فضایی بین‌المللی را نخواهد داشت. با این حال جیم برایدنستاین به این نکته اشاره کرد که بسیاری از موارد در این ماموریت به درستی پیش رفته است. به این ترتیب و به گفته مدیر ناسا پرتاب اخیر استارلاینر ماموریتی ارزشمند و گامی رو به جلو بود.

خطایی که باعث ایجاد مشکل در این ماموریت شد حدود ۱۵ دقیقه پس از پرتاب اتفاق افتاد. زمانی که طبق برنامه فضاپیمای استارلاینر باید موتورهای خود را به مدت ۴۰ ثانیه روشن می‌کرد تا در مدار صحیح برای اتصال به ایستگاه فضایی بین‌المللی قرار بگیرد. اتفاقی که آن‌طور که باید رخ نداد. فضاپیمای استارلاینر در این مرحله با مشکلی در زمان‌سنجی مواجه شد و بیش از آن‌چه که باید سوخت مصرف کرد.

تلاش متخصصان نیز جوابگو نبود و دستورات جدید آن‌ها با فاصله زمانی به فضاپیما رسید. به این ترتیب فضاپیما به مصرف سوخت ادامه داد تا جایی که دیگر سوخت کافی برای رسیدن به ایستگاه فضایی و بازگشت به زمین باقی نماند.

با این حال فضاپیمای استارلاینر به سفر خود ادامه خوهد داد و احتمالا دو روز دیگر را در مدار زمین سپری خواهد کرد. پس از آن این کپسول طبق برنامه در نیومکزیکو فرود خواهد آمد. آزمایش فرود فضاپیمای استارلاینر اهمیت زیادی برای بوئینگ و ناسا دارد.

نکته جالب توجهی که مدیر ناسا به آن اشاره کرد وضعیت ایمنی فضانوردان در این ماموریت است. طبیعتا فضانوردی در این ماموریت آزمایشی حضور نداشت. اما به گفته برایدنستاین اگر سرنشینی در فضاپیما حضور می‌داشت مشکل خاصی برایش پیش نمی‌آمد. در واقع در صورت حضور فضانوردان در این فضاپیما شاید می‌شد با تغییر حالت پرواز از حالت خودکار به حالت دستی مشکل پیش آمده را کنترل کرد تا سوخت کافی برای رسیدن به ایستگاه فضایی باقی بماند.

 

 
 

 

مسیر سخت پیش روی ناسا، اسپیس‌ایکس و بوئینگ

با بازنشستگی شاتل‌های فضایی در سال ۲۰۱۱ ناسا برای اعزام فضانوردان خود به ایستگاه فضایی بین‌المللی راهی جز استفاده از فضاپیمای سایوز روسیه نداشت. به عبارتی در هشت سال اخیر هیچ فضانوردی از خاک آمریکا به فضا اعزام نشده است و در حال حاضر فضاپیمای سایوز روسیه تنها وسیله موجود برای سفر به ایستگاه فضایی است

برنامه ناسا برای از سر گرفتن سفرهای فضایی سرنشین‌دار اما از همان زمان مشخص بود: بهره بردن از ظرفیت شرکت‌های فضایی خصوصی.

به همین منظور ناسا بر اساس قراردادهایی به شرکت‌های اسپیس‌ایکس و بوئینگ ماموریت داد تا ساخت فضاپیماهایی با قابلیت استفاده مجدد را در دستور کار خود قرار دهند تا بار دیگر فضانوردان آمریکایی از خاک این کشور به فضا اعزام شوند.

شرکت اسپیس‌ایکس نیز در سال‌های اخیر مشغول توسعه فضاپیمای دراگون سرنشین‌دار بود که اولین پرتاب آزمایشی خود را با موفقیت پشت سر گذاشت. ماموریتی که البته بدون سرنشین انجام شد.

تا پیش از پرتاب امروز قرار بود بوئینگ و ناسا اولین پرتاب‌های آزمایشی سرنشین‌دار خود را در سال ۲۰۲۰ انجام دهند.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,214 بازدید

    0 نظر

    درج: 1 دی 1398

    توسط: mahini
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir