کشف سیاهچاله‌ای که روزی یک ستاره می‌بلعد

کشف سیاهچاله‌ای که روزی یک ستاره می‌بلعد

محققان سیاهچاله حیرت‌انگیزی را کشف کرده‌اند که دارای سریع‌ترین رشد در بین دیگر سیاهچاله‌های شناخته شدۀ کیهان است و آنقدر «گرسنه» است که روزانه جرمی معادل یک ستاره را می‌بلعد.

محققان دانشگاه ملی استرالیا سیاهچاله‌ای را کشف کرده‌اند که حدود ۸ هزار برابر بزرگتر از سیاهچاله مرکز کهکشان راه شیری است. این سیاهچاله عظیم که «J2157» نام دارد، جرمش ۳۴ میلیارد برابر خورشید بوده و روزانه جرمی برابر با یک ستاره را می‌بلعد. “کریستوفر اونکن” محقق دانشگاه ملی استرالیا می‌گوید:« اگر این سیاهچاله عظیم در مرکز کهکشان راه شیری قرار داشت، می‌توانست دو سوم ستاره‌های کهکشان ما را ببلعد.»

او و تیمش این سیاهچاله را سال ۲۰۱۸ کشف کرده و از نرخ رشد بسیار سریع آن شگفت‌زده شدند. اینکه سیاهچاله‌ها چقدر می‌توانند ببلعند به جرم آن‌ها بستگی دارد. این سیاهچاله آنقدر با نرخ بالایی مواد را می‌بلعد که ما فکر کردیم می‌تواند در این زمینه رکورددار شود. حال از این مساله مطمئن شدیم. اندازه افق رویداد این سیاهچاله بیش از ۵ برابر اندازۀ منظومه شمسی است. دانشمندان اندازه منظومه‌شمسی را حدود ۱۰۰ واحد نجومی تخمین می‌زنند، هر واحد نجومی حدود ۱۵۰ میلیون کیلومتر است.

البته ‌‌‌J2157 عظیم‌ترین سیاهچالۀ شناخته شده نیست. بلکه بزرگترین سیاهچاله‌ی شناخته شده، TON 618 نام دارد که در فاصله ۱۰.۳۷ میلیارد سال نوری از زمین قرار دارد و جرمی ۶۶ میلیارد برابر خورشید دارد. رتبه بعد عظیم‌ترین سیاهچاله‌ها به سیاهچالۀ مرکز کهکشان Holm 15A اختصاص دارد که جرمی ۴۰ میلیارد برابر خورشید دارد و در فاصله ۷۰۰ میلیون سال نوری از زمین، واقع شده است.

این سیاهچاله عظیم ۱۲ میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارد و این یعنی اطلاعاتی که محققان از آن به دست آورده‌اند مربوط به دوران اولیه کیهان می‌باشد. چگونگی رشد سیاهچاله‌ها در کیهان اولیه، هنوز یک رمز و راز است، اما این تیم اکنون در حال جستجو برای سیاهچاله‌های بیشتر است، به این امید که سرنخ‌های بیشتری بیابد. همچنین پرسش اصلی این است که سیاهچاله‌ها چگونه توانسته‌اند در ابتدای شکل‌گیری کیهان به چنین جرم‌های غیرقابل تصوری برسند.