آیا “ابط الجوزا” به مرگ نزدیک شده است

0
آیا “ابط الجوزا” به مرگ نزدیک شده است

یک روز، شاید در دوران زندگی ما، شاید هم یک میلیون سال بعد، ستارۀ غول سرخ ابط‌ الجوزا(Betelgeuse) با یک انفجار ابرنواختری به پایان عمر خود می رسد. درخشش این ستاره در اثر انفجار می تواند آسمان کرۀ زمین را به اندازۀ ماه کامل روشن کند.

این ستاره یکی از درخشان‌ترین و شناخته شده‌ترین ستارگان ِ آسمان شب است که روشنایی‌اش از پنج ماه گذشته به نصف رسیده است. به همین منظور اخترشناسان در حال بررسی علت ِ “کم نور شدن ابط‌الجوزا” هستند. ادوارد گوینان از دانشگاه ویلانوا و همکارانش ماه گذشته گزارش دادند که روشنایی ابط‌الجوزا از اکتبر سال ۲۰۱۹ رو به کاهش بوده و اکنون در ۷ دسامبر سال ۲۰۱۹ به V = +1.12 mag رسیده است.

 

 
 

 

در حال حاضر پس از ۲۵ نظارت مشخص شده که ابط‌الجوزا کم‌نورترین ستاره می‌باشد. وقتی آنها در ماه دسامبر اطلاع دادند که ابط‌الجوزا کم‌نورتر شده، هنوز اطلاعات زیادی نداشتند. گوینان گزارش داد: در ۶ ژانویه ۲۰۲۰، بزرگی ابط‌الجوزا برابر با V = +1.37 بود. این مقدار در واقع ۲۰٪ تاریک‌تر از مقداری است که ماه گذشته گزارش شد. تصویر زیر روند کاهش نور سریع ابط‌الجوزا را در طی سه سال نشان می‌دهد:

 

 
 
این محو شدگی با آسانی با چشم غیرمسلح دیده می‌شود. مدت‌های نه چندان دور، ابط‌الجوزا دهمین ستارۀ درخشان در آسمان بود. اکنون بیست و یکمین ستارۀ درخشان است. مشاهده‌گران صورت فلکی شکارچی که پس از غروب آفتاب در شرق بالا می‌آید متوجه شدند که شانه‌ی شکارچی(ستارۀ ابط الجوزا) نسبت به قبل کم‌نورتر شده است.
اخترشناسان برای مدت‌های طولانی می‌دانستند که این ستارۀ غول‌پیکر در یک بحران انرژی قرار دارد و سوخت هسته‌‌ای آن رو به اتمام است. وقتی این اتفاق بیفتد، این ستاره دچار فروپاشی شده و به طور انفجاری جهش می‌کند، و به دومین ابرنواختر درخشان بعد از سال ۱۶۰۴ در کهکشان راه شیری تبدیل می‌شود.

 

 
 

 

محققان معتقدند که ابط‌الجوزا می‌تواند در هر زمانی در ۱۰۰ هزار سال آینده – که در مقیاس کیهانی به اندازۀ یک زدن است – از بین برود. آیا کم‌نورشدگی فعلی خبر از یک انفجار مهیت می دهد؟ شاید اینطور نباشد. ابط‌الجوزا یک ستارۀ متغیر است و این شاید فقط یک دورۀ کوتاه کم نوری باشد.

 

 
 

 

ابط الجوزا که در فاصله حدود ۷۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد، یکی از نزدیک ‌ترین ستارگان غول سرخ به شمار می‌‌آید. این ستاره به مرگ خود نزدیک است و در آینده با یک انفجار ابرنواختری به یک ستاره نوترونی، یا شاید یک سیاه‌چاله تبدیل خواهد شد. هنگامی که ابط‌ الجوزا منفجر شود، سیاره ما به حد کافی دور می‌باشد که آسیبی نبیند. اخترفیزیکدانان می‌گویند ما باید در حدود ۵۰ سال نوری به یک ابرنواختر نزدیک باشیم تا بتواند به ما آسیب برساند. این ستاره حدود هشت میلیون سال عمر دارد و در دسته‌بندی‌های ستارگان در رده غول‌های سرخ قرار می‌گیرد.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,395 بازدید

    0 نظر

    درج: 6 بهمن 1398

    توسط: mahini
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir