باسواد شوید، جایزه بگیرید

+1
باسواد شوید، جایزه بگیرید
 بيسوادي آفت دانايي و خوب زندگي کردن است و جامعه بيسواد براي رشد راهي سخت و دشوار در پيش دارد. بر همين اساس هم مبارزه با بيسوادي سال‌هاست در برنامه‌هاي مسئولان ذي‌ربط کشورمان قرار گرفته است.

معاون وزير آموزش و پرورش و رييس سازمان نهضت سوادآموزي کشور گفته است: در مصوبه اي که در کميسيون اجتماعي دولت به تصويب رسيده، مقرر شده افرادي که از سال 94 و 95 به بعد باسواد شوند از مشوق هاي مالي برخوردار خواهند شد.

طبق آخرين سرشماري نفوس و مسکن در سال 90 مشخص شده در گروه سني بالاي شش سال، 9 ميليون و 719 هزار بي سواد در کشور وجود دارد.

سه ميليون و 456 هزار نفر از اين افراد در گروه سني بالاي 10 سال و زير 50 سال قرار دارند که با فعاليت هاي صورت گرفته در طول سال هاي 90 تا 93 اين رقم به يک ميليون و 800 هزار بي سواد در اين گروه کاهش يافته است.

البته از اين ميان 430 هزار نفر از بي سوادان را اتباع خارجي در گروه سني زير 50 سال تشکيل مي دهند و بخشي از بي سوادان را نيز افرادي با نيازهاي ويژه تشکيل مي دهند؛ اين افراد کساني هستند که امکان تحصيل در آموزش رسمي و حتي مدارس استثنايي را نداشتتند و تحت عنوان آموزش ناپذير شناسايي شده اند.

به گفته باقرزاده، پيش از پيروزي انقلاب اسلامي فقط 50درصد مردم مي توانستند بخوانند و بنويسند، ولي اکنون به مدد اين پيروزي، نرخ باسوادي در گروه سني زير 50 سال به 95 درصد رسيده است.

اين خبرها خيلي خوشحال کننده است اما وقتي بدانيم با همه اين تلاش ها هنوز در کشورمان حدود ده ميليون بي سواد و کم سواد داريم، در مي يابيم که راه هاي نرفته زيادي هنوز وجود دارد که بايد برويم.

دولت نيز مصوبه اي در شرف ابلاغ دارد که در کميسيون اجتماعي تصويب شده و براساس آن مقرر شده افرادي که از سال 94 و 95 به بعد باسواد شوند از مشوق هاي مالي برخوردار خواهند شد. حتي افرادي که ازسوي اعضاي خانواده خود آموزش ببينند کل سرانه هزينه به آنها پرداخت خواهد شد.

البته اين همه کار نيست چرا که چنانچه بي سوادان از اين فرصت استفاده نکنند، محدوديت هايي براي آنها در نظر گرفته خواهد شد که مهم ترين آن عدم صدور و تمديد گواهينامه و پروانه کسب و ديگر مجوزهايي است که دولت داده است، همچنين استمرار حمايت هاي مالي افراد تحت پوشش کميته امداد منوط به باسواد شدن آنها خواهد بود. پس براي باسواد شدن اين تشويق ها و محدوديت ها را بايد جدي گرفت.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,695 بازدید

    0 نظر

    درج: 4 اسفند 1393

    توسط: farahani
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir