رشته‌ی دانشگاهی شما درباره‌ی شخصیتتان حرف می‌زند

0
رشته‌ی دانشگاهی شما درباره‌ی شخصیتتان حرف می‌زند
بر اساس نتایج یک فراتحلیلِ جدید، بین دانشجویان رشته‌های مختلف دانشگاهی، تفاوت‌های شخصیتی شایانِ توجهی وجود دارد. در این تحقیق، آنا وِدِل، یکی از روان‌شناسان دانشگاه آرهوس دانمارک، نتیجۀ ۱۲ تحقیقِ قبلی دربارۀ همبستگی بین خصوصیات شخصیتی و رشته‌ی تخصصی افراد در دانشگاه را تحلیل کرده است. ۱۱ تحقیق از بین این ۱۲ تا، تفاوت‌هایی شاخص را بین رشته‌های دانشگاهی نشان می‌دهند. در این فراتحلیل، «پنج خصیصه‌ی اصلی» مطالعه شده‌اند: روان‌رنجوری، برون‌گرایی، استقبال از تجربه‌های جدید، سازگاری و وظیفه‌شناسی.

طبق یافته‌های وِدِل، دانشجویان رشته‌های هنر و علوم انسانی در موقعیت گریزناپذیرِ اضطراب قرار دارند، اما این اضطراب چندان منظم و سازمان‌یافته نیست. این دانشجویان نسبت به دانشجویان علوم دقیقه، حقوق یا مهندسی وظیفه‌شناسی کمتری دارند و نمرۀ آن‌ها در روان‌رنجوری نسبتا بالاست.

از طرفِ دیگر، نسبت به دانشجویان اقتصاد، مهندسی، حقوق و علوم دقیقه، دانشجویان علوم انسانی، هنر و علوم سیاسی، گشودگی بیشتری برای تجربه‌های جدید از خود نشان می‌دهند. گشودگی برای تجربه‌های جدید ربط مستقیمی دارد تا تخیل فعال، میل به تنوع و طیف گسترده علایق فکری.

دانشجویان اقتصاد و بازرگانی، نسبت به سایر دانشجویان، همواره نرخِ روان‌رنجوری خیلی پایینی را نشان داده‌اند. در عینِ حال، دانشجویانِ حقوق، بازرگانی و اقتصاد، سازگاری کمتری نسبت به دیگر دانشجویان دارند. دانشجویان اقتصاد، حقوق، علوم سیاسی و پزشکی، بیشتر از دانشجویان هنر، علوم انسانی و علوم دقیقه، برون‌گرا هستند.

در مجموع، از بین پنج خصیصه، دانشجویان در چهار خصیصه نمرۀ «متوسط» و در گشودگی برای تجربه‌های جدید نمره‌ی «بالا» گرفته‌اند.
نتایجِ این تحقیق، تا حدودی، تقسیم‌بندی‌های جنسیتی را نیز در نظر گرفته‌اند، البته این ملاحظه کامل نیست. روشن است که برای مثال، دانشجویان دختر، نسبت به پسرها، احتمال کمتری دارد که ورود به رشته‌های مهندسی را انتخاب کنند و طبق این پژوهش، به‌طور کلی، دختران دارای روان‌رنجوری، سازگاری و وظیفه‌شناسی بیشتری نسبت به پسرها هستند. این نتایج دارای توازن جالبی با فراتحلیلی هست که در سال ۲۰۰۲ انجام شد و در آن، پیوستگی قابل توجهی بین علایق شغلی «هنری» با «گشودگی» و علایق شغلی دانشجویان اجتماعی و جسور –مثلا دانشجویان علوم سیاسی یا بازرگانی- با برون‌گرایی یافت شده بود.

ودل استدلال می‌کند که برنامه‌های آکادمیک دانشکده‌ها، خصیصه‌های شخصیتیِ خاصی را بینِ دانشجویان تقویت می‌کند (به عبارت بهتر، این برنامه‌ی آموزشی دانشکده‌های هنر هست که گشودگی شخصیتی دانشجویان را تقویت می‌کند). دوتا از این تحقیقات، درست بعد از ثبت نام دانشجویان در دانشکده انجام شده‌بود و نشان می‌داد که خصیصه‌های شخصیتی دانشجویان پیش از ورود به دانشگاه تا حدود تثبیت شده بوده است.

وِدِل در آخر، اظهار امیدواری می‌کند که یافته‌های او به مشاوران انتخاب رشته کمک کند تا بتوانند دانشجویان را به انتخاب رشته‌هایی ترغیب کنند که بیشترین هماهنگی را با خصیصه‌های روانی آن‌ها داشته باشد. زیرا به این شیوه، میزان دانشجویانی که تحصیل را رها می‌کنند به طور معناداری پایین خواهد آمد.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,653 بازدید

    0 نظر

    درج: 1 اسفند 1394

    توسط: jadda
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های کتابنامه
    هوش کمپلکس ششم
    کتاب های جامع انسانی
    کتاب های جامع ریاضی

    دسته بندی مطالب

    کتاب های امتحانِت
    کتاب های پرسش های چها گزینه ای

    آخرین نظرات ارسالی

    سلام این کتاب برای کنکور ۱۴۰۴ ویرایش شداه؟
    واقعا این کتاب خیلی به درد بخور بود ممنون از انتشارات مهر و ماه
    سلام وقت بخیر چاپ جدیدش کی میاد؟
    سلام من با این کتاب تونستم تیزهوشان قبول بشم خیلی خوبه
    سلام این کتاب چاپ چه سالی؟
    حسین 1403/05/8 - 07:46
    سلام تفاوت رشته فقه و حقوق با فقه و مبانی حقوق چیه؟!

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir