معروف ترین سازه‌های ایران در تاریخ معاصر

0
معروف ترین سازه‌های ایران در تاریخ معاصر
سازه های زیبا و دیدنی بسیاری در شهرهای مختلف کشورمان وجود دارد، اما برخی از این سازه ها به قدری جذاب و تماشایی اند که به بخشی از جاذبه های گردشگری شهر خود تبدیل شده اند و جلوه هایی فوق العاده و ارزشمند برای نشان دادن ابعاد مختلف فکری و فرهنگی جامعه نیز محسوب می شوند.

در مجموع باید گفت ایران از جمله کشورهایی است که پیشینه‌ی قوی در این عرصه دارد و سازه‌های ارزشمند بسیاری در طی تاریخ برای آن باقی مانده که بخشی از تاریخ مصور کشورمان محسوب می شود. در این مطلب قصد داریم به سراغ معروف ترین سازه های ایران در تاریخ معاصر رفته و تعدادی از این بناهای ارزشمند را به شما معرفی کنیم.

1. پل طبیعت؛ از مهم ترین سازه‌های معاصر ایران

یکی از مهم ترین شاهکارهای معماری معاصر پل طبیعت تهران است که روی اتوبان مدرس قرارگرفته و پارک طالقانی را به پارک آب و آتش متصل می کند. این پل بزرگ ‌ترین پل غیرخودرویی ایران به شمار می رود و توسط گروه دیبا، با محوریت لیلا عراقیان، سحر یاسایی و علیرضا بهزادی طراحی شده که اکثرا طراحی آن را به نام خانم عراقیان می‌شناسند که تنها در آن زمان 26 سال سن داشتند. لازم به ذکر است که گروه دیبا، چندین جایزه برای طراحی این پل در سطح کشور و در سطح بین المللی دریافت کرده است. هرچند که به خاطر تحریم ‌های ایران از حضور در بسیاری از مسابقات بین‌المللی منع شدند.
2. ساختمان مسکونی نیاوران؛ یکی از برترین سازه‌های ساختمانی ایران

ساختمان مسکونی نیاوران از طراحی‌های مطرح دهه‌های اخیر به حساب می‌آید، این بنا توسط محمدرضا نیکبخت طراحی شده و از منتخبین سایت جامعه جهانی معماران در سال 2012 است. یکی از نکات برجسته در خصوص این بنا، ساخت آن بدون قطع حتی یک درخت است. طراحی پرپیچ وخم این بنا و تلاش آن برای حفاظت از محیط زیست از دیگر نکاتی است که باید به آن توجه کرد. این طراحی در جهت استفاده از بیشترین نور و تهویه به صورت طبیعتی هم بسیار موفق بوده و درکنار سایر عوامل مرتبط برای ایجاد آسایش ساکنان این ساختمان به آن توجه شده است.

3. برج آزادی؛ از قدیم تا به امروز

قبل از آن‌که برج میلاد به عنوان نماد پایتخت شناخته شود، برج آزادی به عنوان نماد شهر زیبای تهران در مرکز میدان آزادی ساخته شد. طراحی این برج به دست حسین امانت درحالی که تنها 24 سال داشت، انجام شده است. این برج در بین سال های 1348 تا سال 1350 ساخته شده و معماری منحصر به فرد آن، تلفیقی از معماری اسلامی، هخامنشی و ساسانی است. همان‌طور که اشاره شد بعد از ساخت برج میلاد، نماد پایتخت تغییر پیداکرد، اما این برج هم‌چنان جایگاه خود را در میان سازه ‌های محبوب و معروف ایران حفظ کرده و از ارزشمندترین بناهای معاصر ایران محسوب می شود.


4. برج میلاد؛ برجی به وسعت تمامی سازه های ایران

برج میلاد بلند ترین سازه حال حاضر ایران و از معروف ترین سازه های ایران است. این برج 435 متر ارتفاع و 13 هزارمتر زیر بنا دارد و در سال 1376 کلنگ ساخت آن زده شده است. ساخت آن یازده سال طول کشیده و طراح این برج هم محمدرضا حافظی است که مدرک دکترای خود را از کشور انگلستان و دانشگاه مهندسی عمران لیدز دریافت کرده است. اسم این برج به مناسبت صدمین زادروز آیت الله خمینی در سال 1380 “میلاد” گذاشته شده‌است. در حال حاضر این برج به خاطر ارتفاع و عظمت و ویژگی‌های منحصربه فردی که دارد، نماد شهر زیبای تهران محسوب می‌شود و هر ساله گردشگران داخلی و خارجی بسیاری از برج میلاد بازدید می کنند.

5. موزه هنرهای معاصر ایران؛ جایی برای هنر دوستان

معمولا وقتی درباره موزه هنرهای معاصر صحبت میشود، اشاره به آثار کم نظیر و گرانبهایی است که در این‌مجموعه نگهداری می‌شود؛ اما باید بدانید که از نظر معماری هم بنای این موزه از کم نظیرترین و ارزشمندترین بناهای تاریخ معاصر ایران محسوب می شود. این بنای ارزشمند در سال 1356 شمسی توسط کامران دیبا طراحی شده است. این اثر یکی از شاهکارهای معماری معاصر بوده و بنای بسیار ارزشمندی در عرصه هنر به حساب می‌آید. موزه هنرهای معاصر با الهام از بادگیرهای کویری ایران ساخته شده و به سبک مدرن طراحی شده‌است. کامران دیبا فارغ ‌التحصیل دانشگاه هاروارد بوده و در عرصه نقاشی و معماری از افراد سرآمد به شمار می رود.


6. تئاتر شهر تهران؛ پاتوقی جذاب برای اهل سینما

باید در کنار معماری موزه هنرهای معاصر به معماری کم ‌نظیر دیگری در شهر تهران اشاره کنیم که بنای ماندگاری از زمان ساخت تا به امروز بوده و از اولین نمونه های ساخت این مدل از سازه در ایران به حساب می‌آید. از تئاتر شهر زیبا و خاطره انگیز صحبت می کنیم. با ساخت این بنا برای نخستین بار، ساخت سازه‌هایی برای برگزاری تئاتر در ایران معاصر پایه‌گذاری شد. تئاتر شهر با الهام‌گیری از بنای تخت جمشید و برج طغرل با شمایلی از معماری یونان و روم باستان ساخته شده است. امیرعلی سردار افخمی معمار این بنا بوده است و تئاتر شهر تا به امروز جایگاه خود را در میان بناهای محبوب و شناخته شده شهر تهران حفظ کرده است.

7. آرامگاه خیام؛ یکی از برترین سازه‌های ایران

آرامگاه خیام در سال 1335 به دست هوشنگ سیحون طراحی شده‌است. این بنا یکی‌از شاهکار های معماری سده اخیر شمسی به شمار می رود و براساس تاریخچه زندگی خیام طراحی شده‌است. شاهکاری که توسط مهندس سیحون خلق گردیده و براساس علوم ریاضی، نجوم، شعر که سه عنصر اصلی زندگانی خیام است، طراحی شده است. نکته شگفت انگیز درباره این بنا آن است که در کلیه جزییات آن می ‌توان اثری از زندگینامه این شاعر بزرگوار را پیدا کرد و تک تک جزییات به کار رفته در این بنا برنامه ریزی شده و مرتبط با اصولی از زندگینامه خیام است.

8. موزه و آرامگاه نادرشاه؛ بنایی شگفت ‌انگیز در دل تاریخ ایران

یکی از طراحی ‌های شگفت انگیز استاد هوشنگ سیحون مربوط به آرامگاه نادرشاه در شهر مشهد و در نزدیکی حرم امام رضا (ع) است. ساخت این بنا از سال 1336 شروع و درسال 1342به پایان رسیده است. مواد به کار رفته در ساخت این بنا سنگ خارای مشهد در ابعاد بزرگ است.
همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، در طراحی استاد سیحون به کلیه جزئیات توجه می شود. به طور مثال می‌توان به رنگ قرمز به کاررفته در قسمت‌های داخلی بنا اشاره کرد که حکایت از جنگ و خونریزی‌های متعدد و کشورگشایی های دوران نادرشاه دارد.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,099 بازدید

    0 نظر

    درج: 28 مهر 1401

    توسط: u-143390
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir