چیپس چگونه و به دست چه کسی اختراع شد؟

0
چیپس چگونه و به دست چه کسی اختراع شد؟
ماجرای اختراع چیپس از تابستان سال 1853 شروع شد و مخترع آن فردی به نام جورج کروم می باشد اما داستان های مختلفی در مورد اختراع این خوراکی خوشمزه بیان شده است.

در تابستان 1853، کورنلیوس واندربیلت، مالک یک کشتی بخار در اتاق غذاخوری خانه ی دریاچه ای خود در نیویورک، منتظر شام بود. در آشپزخانه، جورج کروم، آشپز آمریکایی آفریقایی غذا را تهیه کرد، و از سیب زمینی سرخ شده استفاده کرد اما هنگامی که غذا به واندربیلت ارائه شد، او آن را رد کرد وندربیلت گفت که سیب زمینی سرخ شده خیلی ضخیم هستند.

کروم انتقاد را به خوبی نپذیرفت و با خشمی که داشت قطعات سیب زمینی را تا جایی که امکان داشت به شکل باریک برش زد، و در روغن سرخ کرد.و غذا را به عنوان توهین برای ارباب خود ارسال کرد اما این نوع سیب زمینی به مزاج واندربیلت خوش آمد.

او به زودی اعلام کرد که این تراشه ها از این پس در جعبه های ظریف کاغذی عرضه خواهد شد و این بود داستان رایج اختراع چیپس ولی داستان های دیگری نیز در این مورد وجود دارد که می خوانید.



در سال های بعد، Crum رستوران خود را افتتاح کرد و در آنجا، میلیونرهای مانند واندربیلت ساعت ها برای «تراشه های ساراتوگا» در صف می ایستادن. بیش از 150 سال بعد، ظرافت کروم به شهرت حتی بیشتر تبدیل شده است و حالا امروز آمریکایی ها سالانه حدود 1.5 میلیارد پوند چیپس سیب زمینی مصرف می کنند.

تقریبا تمام جزئیات داستان جورج کروم اشتباه است ؛ کورنلیوس واندربیلت در واقع در همان تابستانی که در بالا اعلام شد با خانواده خود به اروپا سفر کرده بود و خانه ی دریاچه ای را تا سال 1854 خریداری نکرد ، مهمتر از همه، سیب زمینی سرخ شده ترد در تابستان 1853 در Saratoga چیز جدیدی نبود.

دانشمندان سالها را صرف بررسی واقعیت های این تصورات کرده اند، حتی همانطور که انجمن غذایی چیپ / اسنک خوراکی سیب زمینی در سال 1976 یک نشانگر تاریخی را در نزدیکی محل خانه دریاچه ی و به افتخار مشارکت آشپزی کروم یافتند. کروم در سال 1914 درگذشت اما در دهه 1980، زمانی که چند نفر در Saratoga Springs بودند که او را میشناختند، تکامل افسانه را دنبال کردند.

اولین یادداشت شناخته شده مربوط به اختراع کروم به سال 1885 برمیگردد و واندربیلت برای اولین بار 120 سال پس از اختراع چیپس ظاهر شد. آگهی سیاه و سفید شرکت کاغذ سنت رجیز، که بسته بندی چیپس سیب زمینی را تولید کرد، شامل عکسی با عنوان زیر بود:"که کروم آشپز، والدربیلت را ثروتمند خواهد کرد."



کتاب آشپزی 1977 که توسط نوادگان خواهر وندربیلت نوشته شده او را مخترع چیپس می نامد ؛ اخیرا، دیو میچل، مورخ، افرادی را که با ایجاد چیپس سیب زمینی ارتباط داشته اند از جمله الیزا، واندربیلت، هر دو مونس، خواهر کرم کیت ویکس، مدیر رستوران هیروم توماس و آشپزان Lake House مختلف، مورد بررسی قرار داده اند.

تحقیقات میچل شامل این احتمال بود که چیپس سیب زمینی در ساراتوگا اختراع نشده است و میچل به این نتیجه رسید که منبع اصلی چیپس احتمالا هرگز شناخته نخواهد شد. تکامل و اختراع یک غذا به توصیف غذا، قیمتهایی که برای آن پرداخت میکنیم، و داستانهایی که برای تعریف آن انتخاب میکنیم مربوط است این که تاریخچه چیپس و اختراع آن به چه کسی برمی گردد بستگی به آن دارد که از چه شخصی، کجا و کی سوال بپرسید.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    790 بازدید

    0 نظر

    درج: 15 فروردین 1401

    توسط: u-143390
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir