حقایق جالب درمورد تاج‌محل

0
حقایق جالب درمورد تاج‌محل
تاج محل یکی از مشهورترین جاذبه های گردشگری جهان است و هر ساله میلیون ها نفر از آن بازدید می کنند! تاج محل از آن بناهایی است که هر کسی باید برای یک بار هم که شده در زندگیش، آن را از نزدیک ببینید! گفته می شود که تاج محل یکی از زیباترین ساختمان های روی کره زمین است و به همین خاطر هم هست که سالانه میلیون ها بازدیدکننده قدم به فضای پر از شگفتی آن می گذارند. جالب است که بدانید تاج محل به قدری زیباست که فیلسوف آلمانی به نام کاونت هرمان کیسرلینگ (Count Hermann Keyserling) در مورد تاج محل گفته که "تاج محل یک سازه مرمرین عظیم است که هیچ وزنی ندارد! چراکه تاج محل را با عناصر آسمانی ساخته اند. تاج محل بنای منطقی است و در عین حال بسیار زیبا تزئین شده است و شاید بزرگترین اثر هنری باشد که روح شکل دهنده بشر تا به حال توانسته بسازد." با این حساب اگر دوست دارید که بیشتر با این بنای جالب و زیبا آشنا شوید و چند حقیقت جالب در مورد تاج محل بدانید، با ما همراه باشید.

 ساخت تاج محل بسیار گران تمام شده است!

تاح محل در سال های بین 1631 تا 1648 در آگرا هند ساخته شده است و سفارش ساخت آن را هم شاه جهان (امپراتور مغول) داده است تا یابدودی از همسر مورد علاقه اش باشد. او نزدیک به 32 میلیون روپیه را برای ساخت چنین بنای فاخری خرج کرد. جالب است که بدانید این مبلغ امروزه حدودا با مبلغ 1 میلیارد دلار برابری می کند! به خاطر همین هست که می گوییم ساخت تاج محل بسیار گران تمام شده است!



 تاج محل را به نام عشق ساخته اند!

همان طور که گفته شد تاج محل را به عنوان یادبودی از همسر مورد علاقه شاه جهان یعنی ارجمند بانو بیگم یا همان ممتاز محل ساخته اند. همان طور که حدسش را می زنید شاه جهان همسران متعددی داشته است، اما عشقش به ارجمند بانو بیگم بسیار خاص بوده است و به همین خاطر هم چنین مقبره ای را برای ممتاز محل ساخته است. بنایی که بعد از این همه سال هنوز هم به عنوان یکی از زیباترین اماکن دیدنی جهان شناخته می شود. جالب است که بدانید ممتاز محل اولین عشق شاه جهان بوده است و با او 19 سال زندگی کرده است که نتیجه اش تولد 14 فرزند بوده است. ممتاز محل در سن 39 سالگی در زمان به دنیا آوردن آخرین فرزندش از دنیا رفته است و بعد از مرگش چنین آرامگاهی برای یادبود او در آگرا هند ساخته شده است. جالب است که بدانید خیلی از توریستان به خاطر همین داستان عاشقانه از تاج محل بازدید می کنند و به خاطر دیدن همین بنا به هند سفر می کنند

 برای حفظ زیبایی تاج محل، هر نوع ماشینی باید از آن دور باشد!

قوانین متعددی برای بازدید از بنای تاج محل گذاشته شده است تا این بنا همیشه به همین اندازه زیبا باقی بماند. اگر شما هم به آگرا سفر کنید و بخواهید از بنای تاج محل دیدن کنید، متوجه می شوید که همه ماشین ها در فاصله دوری از بنای تاج محل پارک می کنند و این یک قانون اجباری است. هیچ ماشین و اتوبوسی حق عبور از فاصله 500 متری تاج محل را ندارد. دلیلش هم این است که مسئولین نمی خواهند که دود ماشین ها روی بنای تاج محل بنشیند و کوچکترین خدشه ای به زیبایی آن وارد کند.

تزئینات تاج محل بسیار نفیس هستند!

28 مدل مختلف سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در تزئین تاج محل استفاده شده اند که همه آن ها از تبت، چین، سریلانکا و بخش های مختلف هند آورده شده اند. گفته می شود که 1،000 فیل این سنگ ها و مواد و مصالح ساخت تاج محل را حمل می کردند و بیش از 20،000 هنرمند این کاخ را ساخته اند! مرمرهای سفیدرنگ تاج محل هم از جایی به نام ماکرانا در راجستان هند آورده شده است که مرمرهایش مشهور هستند.

تاج محل یکی از عجایب هفتگانه جهان است!

هر ساله 4 تا 8 میلیون نفر از تاج محل بازدید می کنند. حتی گفته شده که در بعضی از اوقات سال در یک روز 40 تا 50 هزار نفر از تاج محل دیدن می کنند. در سال 2007 یونسکو تاج محل را به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جهان معرفی کرد و جالب است که بدانید 100 میلیون رای مثبت به آن داده شد.



 در تاج محل نوشته هایی از قرآن وجود دارد

در تاج محل سوره هایی از قرآن به روی دیوارها حکاکی شده است که کار دست هنرمند و خطاط عبدالحق بوده است. این هنرمند شانس این را پیدا کرده است که نامش روی دیوار چنین ساختمان فاخری حک شود و مشخص است که چنین افتخاری نصیب هر هنرمندی در طول تاریخ نشده است!

تاج محل را با استفاده از سبک های مختلف معماری دیزاین کرده اند

معمار تاج محل از سبک های معماری اسلامی، ایرانی و هندی برای طراحی و ساخت تاج محل استفاده کرده است. به هر حال می توان حدسش را زد که چنین بنای شگفت انگیزی گلچینی از سبک های مختلف معماری باشد.

مزار اصلی در تاج محل تزئین نشده است

از آنجایی که در باور اسلام تزئین کردن مزارها نشانه ای از خودبینی و غرور است و به همین دلیل تنها بخشی از تاج محل که بدون تزئین باقی مانده است، همان مزار اصلی است. در واقع مزار اصلی در طبقه پایین تر واقع شده است و علی رغم بقیه بخش های تاج محل بسیار ساده و بدون هیچ گونه تزئینی ساخته شده است.

 تاج محل به گونه ای ساخته شده است که تمام مناره هایش در زمان زلزله به طرفین سقوط می کنند

مناره هایی که در اطراف تاج محل ساخته شده اند، به گونه ای طراحی شده اند که اگر زلزله آمد و یا به هر دلیلی تخریب شدند، به روی مقبره نیفتند. در حقیقت معمار تاج محل این مناره ها را کمی کج ساخته است تا به سمت بیرون بیفتند و در زمان وقوع زلزله باعث تخریب این بنای شگفت انگیز و دیدنی نشوند.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    575 بازدید

    0 نظر

    درج: 18 اسفند 1400

    توسط: u-143390
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir