اشکال مختلف برف

0
اشکال مختلف برف

اگر به ریزش برف دقت کنید ، می توانید اشکال مختلف بلوری را مشاهده کنید. بیش از آنچه فکر می کنید چیزهای بیشتری برای دیدن وجود دارد!

جدول سمت زیر انواع رایج تر و / یا متمایز دانه های برف را نشان می دهد. 

انواع دانه های برف

منشورهای ساده
منشور شش ضلعی ابتدایی ترین هندسه کریستال برف است (به آغازگر دانه برف مراجعه کنید). بسته به سرعت رشد وجوه مختلف ، منشورهای کریستال برف می توانند به صورت صفحات نازک شش ضلعی ، ستون های نازک و شش ضلعی (شکل زیادی شبیه مدادهای چوبی) یا هر چیز دیگری در این بین ظاهر شوند. منشورهای ساده معمولاً آنقدر کوچک هستند که به سختی با چشم دیده می شوند.

مثالهای زیر دو منشور کلفت و یک صفحه نازک را نشان می دهد. وجوه کریستال برف به ندرت کاملاً مسطح هستند و بیشتر با انواع مختلفی از برجستگی ها ، برجستگی ها یا سایر ویژگی ها تزئین می شوند.

 

 
 

صفحات ستاره ای
این دانه های برف متداول ، بلورهای نازک و بشقاب مانند با شش بازوی پهن هستند که به شکل یک ستاره در می آیند. چهره آنها اغلب با علامت گذاری های کاملاً شگفت آور و متقارن تزئین می شود.

دانه های برف صفحه مانند مانند دمای نزدیک به -2 درجه سانتیگراد (28 درجه فارنهایت) یا نزدیک به 15 درجه سانتیگراد (5 فارنهایت) تشکیل می شوند ، همانطور که در نمودار مورفولوژی بلور برف تعیین شده است.

 

 
 

 

صفحات مقطعی
صفحات ستاره ای اغلب برجستگی های مشخصی را نشان می دهند که به گوشه های بین منشورهای مجاور اشاره می کنند. وقتی این برجستگی ها به ویژه برجسته باشند ، بلورها را صفحات مقطعی می نامند.

ساده ترین بشقاب های طبقه بندی شده کریستال های شش ضلعی هستند که مانند برش های یک پای شش ضلعی به شش قطعه مساوی تقسیم می شوند. نمونه های پیچیده تر برجستگی های برجسته روی شاخه های پهن و مسطح را نشان می دهند.

 

 
 

 

دندریت های ستاره ای
دندریتیک به معنای "درخت مانند" است ، بنابراین دندریت های ستاره ای بلورهای برفی بشقاب مانند هستند که دارای شاخه ها و شاخه های کناری هستند. اینها کریستال های نسبتاً بزرگی هستند ، به طور معمول قطر 2-4 میلی متر ، که به راحتی با چشم غیر مسلح دیده می شوند.

دندریت های ستاره ای به وضوح محبوب ترین نوع کریستال برفی هستند که در تزئینات تعطیلات در همه جا دیده می شوند. فقط با یک ذره بین ساده می توانید این بلورها را به خوبی برای خود ببینید. (برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مشاهده دانه های برف به Snowflake Watching مراجعه کنید.)

 

 
 

 

مانند دزدان دریایی ستاره ای
بعضی اوقات شاخه های کریستال های ستاره ای انشعابات جانبی زیادی دارند که کمی شبیه سرخس هستند ، بنابراین ما آنها را دندریت های ستاره ای مانند سرخس می نامیم. این بزرگترین بلورهای برف هستند که اغلب با قطر 5 میلی متر یا بیشتر روی زمین می افتند. علیرغم اندازه بزرگ ، اینها تنها بلورهای یخ هستند - مولکول های آب از یک انتها به سر دیگر صف کشیده شده اند.

ریزش برف تقریباً چیزی جز دندریتهای ستاره ای و دندریتهای ستاره ای سرخس ندارد. هنگامی که آنها در تعداد زیادی جمع می شوند ، همه چیز را که در چشم شما است پوشش می دهد ، می تواند کاملاً منظره ایجاد کند.
بهترین برف پودری ، جایی که هنگام اسکی به زانو فرو می روید ، از دندریت های ستاره ای ساخته شده است. این بلورها می توانند بسیار نازک و سبک باشند ، بنابراین یک برف چگالی کم ایجاد می کنند.

 

 
 

 

ستون های توخالی
ستون های شش ضلعی اغلب با انتهای خود دارای مناطق توخالی مخروطی شکل هستند و به این فرم ها ستون های توخالی گفته می شود این کریستال ها کوچک هستند ، بنابراین برای دیدن مناطق توخالی به یک ذره بین خوب نیاز دارید.

به نحوه تقارن دو ناحیه توخالی در هر ستون توجه کنید. گاهی اوقات انتها رویش می کنند و یک جفت حباب را در یخ محصور می کنند ، همانطور که در آخرین تصویر سمت راست دیده می شود.

 

 
 

 

سوزن
سوزن ها بلورهای یخی باریک و ستونی هستند که وقتی دما در حدود -5 درجه سانتیگراد باشد (23 فارنهایت) رشد می کنند. بر روی آستین شما این دانه های برف مانند تکه های کوچکی از موهای سفید به نظر می رسند.

یکی از نکات شگفت انگیز در مورد بلورهای برف این است که با تغییر دما فقط چند درجه ، رشد آنها از صفحات نازک و مسطح به سوزن های بلند و باریک تغییر می کند. اینکه چرا این اتفاق می افتد چیزی شبیه به یک راز علمی باقی مانده است.

 

 
 

 

ستون های درب دار
این بلورها ابتدا به ستونهای کلفت تبدیل می شوند و سپس به ناحیه ای از ابرها می ریزند که رشد به شکل صفحه در می آید. در نتیجه دو کریستال نازک و بشقاب مانند در انتهای ستون یخ رشد می کنند. ستون های درب دار در هر بارش برف ظاهر نمی شوند ، اما اگر به دنبال آنها باشید می توانید آنها را پیدا کنید.

اولین مثال در سمت راست ، سه نمای ستون بسته را نشان می دهد. اولین نمای از سمت است که ستون مرکزی و دو صفحه را لبه نشان می دهد. دو نمای دیگر همان بلور را از یک طرف نشان می دهد ، در حالی که میکروسکوپ به طور جداگانه روی دو صفحه متمرکز شده است.

 

 
 

 

صفحات دوتایی
صفحه دوتایی اساساً یک ستون سرپوشیده با یک ستون مرکزی بخصوص کوتاه است. صفحات آنقدر بهم نزدیک هستند که به ناچار یکی سریعتر رشد می کند و دیگری را از منبع بخار آب خود محافظت می کند. نتیجه این است که یک صفحه بزرگ به صفحه کوچکتر متصل شده است. این کریستال ها معمول هستند - بسیاری از دانه های برف که شبیه صفحات ستاره ای معمولی هستند اگر خوب دقت کنید در واقع صفحات دوتایی هستند.

اولین تصویر در سمت راست یک صفحه دوتایی را از طرف نشان می دهد. تصویر دوم یک صفحه دوتایی را نشان می دهد که میکروسکوپ روی صفحه کوچکتر متمرکز شده است. در تصویر سوم ، شش ضلعی کمی خارج از کانون توجه داشته باشید که تقریباً یک ششم بلور اصلی است. این شش ضلعی ضلع دوم یک صفحه دوتایی است که توسط یک محور کوچک به صفحه اصلی متصل می شود.

 

 
 

 

صفحات و ستاره های تقسیم شده
این اشکال از صفحات دوتایی است ، با این تفاوت که بخشی از یک صفحه همراه با بخشی از صفحه دیگر بزرگ می شود. تصویر سمت راست هر هشت روش ساخت یک ستاره تقسیم شده را نشان می دهد. صفحات و ستاره های تقسیم شده مانند صفحه های دوتایی معمول هستند اما اغلب مورد توجه قرار نمی گیرند.

شاید مجبور باشید کمی به این تصاویر خیره شوید تا ببینید چطور این دو قطعه مجزا در کنار هم قرار می گیرند. توجه داشته باشید که چگونه در هر حالت بلورها با محورهای کوتاه در مرکز متصل می شوند.

 

 
 

 

بلورهای مثلثی
صفحات گاهی اوقات وقتی که دما نزدیک به -2 درجه سانتیگراد باشد به صورت مثلث های کوتاه رشد می کنند. اگر گوشه های صفحات بازوهایی جوانه بزنند ، نتیجه یک نسخه عجیب از کریستال صفحه ستاره ای است. این بلورها نسبتاً کمیاب هستند.

با کمال تعجب ، هیچ کس نمی داند که چرا بلورهای برف به این اشکال متقارن سه برابر تبدیل می شوند. (با این حال توجه داشته باشید که ساختار مولکولی بلورهای مثلثی با کریستال های شش ضلعی معمولی تفاوتی ندارد. زاویه های وجه همه آنها یکسان است.)

 

 
 

 

دانه های برف 12 طرفه
بعضی اوقات ستون های درب دار با یک پیچ و تاب ، 30 درجه پیچ می شود تا خاص باشد. دو صفحه انتهایی هر دو کریستال شش شاخه هستند ، اما یکی نسبت به دیگری 30 درجه می چرخد. این نوعی از دوقلویی شدن کریستال است که در آن دو کریستال در یک جهت خاص به هم متصل می شوند.

این بلورها کاملاً نادر هستند ، اما گاهی اوقات بارش برف تعداد کمی از آنها را به ارمغان می آورد. تصویری که در سمت راست انتهایی قرار دارد ، یک 12 ضلعی را نشان می دهد که دو نیمه به طور گسترده ای از هم جدا شده اند.

 

 
 

 

گل سرخ گلوله
هسته یک دانه یخ بعضی اوقات کریستالهای متعددی تولید می کند که همگی در جهت های تصادفی رشد می کنند. وقتی قطعات مختلف به ستون تبدیل می شوند ، به آن گل سرخ گلوله می گویند. این پلی کریستال ها اغلب برای از بین بردن کریستال های جدا شده گلوله ای شکسته می شوند.

همانطور که در مثال زیر نشان داده شده است ، بعضی اوقات گل رز گلوله می تواند به یک روزت سرپوشیده تبدیل شود.

 

 
 

 

 

پرتوی دندریت
وقتی قطعات یک پلی کریستال به دندریت تبدیل می شوند ، نتیجه را دندریت تابشی می نامند (دندریت فضایی نیز نامیده می شود).

اولین مثال در زیر صفحات تابشی را نشان می دهد. مثال دوم دندریت ستاره ای مانند سرخس را نشان می دهد که دارای دو شاخه اشتباه از سطح اصلی بلور است.

 
 

 

کریستال های لبه دار
ابرها از قطرات آب بیشماری ساخته شده اند و گاهی اوقات این قطرات با یکدیگر برخورد کرده و به بلورهای برف می چسبند. به قطرات منجمد ریم گفته می شود. انواع مختلفی از کریستال های برفی را می توان با تزئین ریم یافت. هنگامی که پوشش به ویژه سنگین است ، به طوری که مونتاژ مانند یک گلوله برفی کوچک به نظر می رسد ، نتیجه را گروپل می نامند.

دو تصویر اول در زیر دارای پوشش نسبتاً سبک هستند. مثال آخر کاملاً با ریم پوشانده شده است ، اما شما هنوز هم می توانید تقارن شش برابری کریستال ستاره ای زیرین را مشاهده کنید.

 

 
 

 

بلورهای نامنظم
متداول ترین بلورهای برف بلورهای نامنظم هستند. اینها کوچک هستند ، معمولاً با هم جمع می شوند و تقارن کمی را که در بلورهای ستاره ای یا ستونی دیده می شود ، نشان می دهد.

 

 
 

 

برف مصنوعی
دستگاه های برفی مخلوطی از آب و هوای فشرده را از نازل شلیک می کنند. آب به صورت قطرات ریز از آن خارج می شود و با از بین رفتن هوا خنک می شود و باعث یخ زدن قطرات می شود. یک فن ذرات یخ را به دامنه ها می ریزد.
از تصویر سمت راست می بینید که برف مصنوعی از قطرات آب یخ زده ساخته شده است ، هیچکدام از ساختارهای دقیق موجود در بلورهای برف واقعی وجود ندارد.

 

 
 

 

طبقه بندی دانه های برف
چگونه می توان دانه های برف را طبقه بندی کرد؟ این خیلی آسان نیست ، زیرا نحوه تقسیم انواع مختلف تا حدی سلیقه ای است. تشبیه خوبی با نژاد سگ وجود دارد. کمیته ای از افراد در مورد تعریف نژادهای مختلف تصمیم می گیرند و واقعاً می توان هر تعداد نژاد را که انسان بخواهد تشکیل دهد. و مهم نیست که چند نژاد مختلف تعریف کنید ، برخی از سگها مخلوط می شوند ، و متعلق به هیچ نژادی نیستند.
دانه های برف انواع مختلفی دارند و اگر می خواهید در مورد آنها صحبت کنید باید نام آنها را بگذارید. اما هرگز یک روش دقیق برای تعریف انواع مختلف وجود نخواهد داشت. من 35 نوع نشان داده شده در بالای این صفحه را ترجیح می دهم ، اما دیگران طرح های طبقه بندی جایگزین ارائه داده اند. برخی از این موارد در زیر نشان داده شده است.

کاشف اشکال مختلف برف

ويلسون بنتلي در 9 فوريه سال 1365 در شهر جريكو در آمريكا متولد شد .

اين ناحيه در قلب منطقه اي كه كمربند برفي نام دارد قرار گرفته است و ساليانه 250 سانتي متر برف در اين منطقه مي بارد .

ويلي از دوران كودكي آزمايشات زيادي انجام مي داد . او پي برد كه بلورهاي برف 6 شاخه هستند البته تعداد كمي هم 3 شاخه هستند . در هر دانه برف همه ی شاخه ها شبيه يكديگر بودند ولي هر يك از دانه هاي برف شكل منحصر به فرد خود را دارد .او معتقد بود وقتي دانه برف ، آب مي شود اين زيبائي از بين مي رود بدون اينكه جائي ثبت شود.

او چند سال به نقاشي اين دانه هاي برفي پرداخت و بعد تصميم گرفت از آنها عكس بگيريد.در سن 17 سالگي خانواده او تمام پس اندازشان را صرف خريد دوربين مورد نياز او كردند و بعد از سالها تلاش موفق به گرفتن تصوير از دانه هاي برف شود و در سن 66 سالگي كتاب ويلي به چاپ رسيد .

با توجه به عدم وجود تكنيكها امروزي و با توجه به اينكه دانه هاي برف بلافاصله آب مي شوند بايد به اهميت تلاش اين كاشف پي برد .

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    5,645 بازدید

    0 نظر

    درج: 10 آبان 1399

    توسط: e.timsari
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir