آیا کودکان چاق از هوش کمتری برخوردارند

0
آیا کودکان چاق از هوش کمتری برخوردارند

نتایج جدید بزرگترین مطالعه طولانی مدت در مورد رشد مغز و سلامت کودکان، سؤالاتی را در مورد ارتباط بین چاقی و عملکرد مغز مطرح می‌کند؛ از جمله اینکه آیا اضافه وزن به نوعی باعث کاهش نواحی مغز می‌شود؟ آیا چاقی نتیجه اختلال مغز است؟ یا اینکه عادت‌های غذایی، سبک زندگی، شرایط خانوادگی و ژنتیک مقصر هستند؟

مطالعات قبلی در کودکان و بزرگسالان نتایج متناقضی داشته است. تحقیقات جدید مسئله را حل نکرده و کارشناسان هشدار داده‌اند که تفسیر نادرست از آن می‌تواند آثار مخربی داشته باشد. اما یک مقاله منتشره در JAMA Pediatrics ارتباط بین وزن، ساختار مغز و عملکرد ذهنی را مشخص کرد.

ناگفته نماند که طبق اظهارات کارشناسان، ادامه این تحقیقات می‌تواند به روش‌های جدیدی برای جلوگیری از چاقی منجر شود که عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد.

دکتر الیانا پرین، متخصص کودکان در این باره می‌گوید: ما نمی‌دانیم که این روابط به کدام مسیر ادامه می‌یابد و آیا این تحقیقات نشان می‌دهد که افراد چاق به اندازه افراد با وزن مناسب باهوش نیستند.

محققان در اسکن‌های مغزی انجام شده دریافتند که کودکان چاق، حجم کمتری در ناحیه مغز در قسمت پشت پیشانی که وظیفه آن کنترل عملکرد اجرایی از جمله توانایی برنامه ریزی، کنترل ضربه‌ها و انجام همزمان چندین کار است داشتند. این اختلافات در مقایسه با کودکانی با وزن معمولی بسیار کمتر است.

 

 
 

 

سنگین‌ترین کودکان در تست‌های کامپیوتری عملکرد، نمرات نسبتا بدتری داشتند. هنوز در مورد اینکه آیا هیچ کدام از این تفاوت‌ها تأثیر معنی داری بر عملکرد تحصیلی و عملکرد کودکان داشته است، اختلاف وجود دارد. دقیقاً معلوم نیست که ارتباط آن‌ها با وزن چیست؟ متخصصان معتقدند احتمالاً عوامل دیگری که در مطالعه اندازه گیری نشده‌اند از جمله فعالیت بدنی و تغذیه سالم نقش بسیار بیشتری دارند.

تحقیقات در بزرگسالان، چاقی را با التهاب سطح پایین در بدن که می‌تواند به رگ‌های خونی آسیب برساند، مرتبط می‌داند که ممکن است خطرات بیماری قلبی و افت روانی را افزایش دهد. برخی مطالعات همچنین میزان مغز کمتری را در بزرگسالان چاق مشاهده کرده‌اند، محققان تصور می‌کنند که این می‌تواند ناشی از التهاب باشد.

از سوی دیگر مطالعات جدید این احتمال را ایجاد می‌کند که تغییرات التهابی موثر بر وزن، ساختار و عملکرد مغز ممکن است در دوران کودکی آغاز شود. عادت‌های غذا خوردن و چاقی تحت تأثیر عوامل بسیاری از جمله تفاوت‌های متابولیکی و روانی قرار دارد. چاقی آن طور که تصور می‌شود تحت کنترل فرد نیستند و مباحثی همچون اراده در کاهش وزن، تنها بخشی از این معادله است.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    807 بازدید

    0 نظر

    درج: 4 دی 1398

    توسط: mahini
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir