۵ راه برای تقویت حافظه

0
۵ راه برای تقویت حافظه

آیا برای به یاد آوردن روزهای هفته یا تاریخ تولد اطرافیان تان به مشکل برمی‌خورید؟ یا اینکه هر چه را نیاز دارید، باید مدت زیادی دنبالش بگردید. ۵ راه تقویت حافظه وجود دارد که به شما کمک می‌کند حافظه‌ای بیشتر و دقیق‌تر داشته‌ باشید. این مقاله را بخوانید تا با این راه‌ها آشنا شوید.
کلیدهایم را کجا گذاشته‌ام؟ تا به حال چند بار این سؤال را پرسیده اید؟ بعضی وقت‌ها آنقدر مشغله داریم که واقعا یادمان نیست آنها را کجا گذاشته ایم. اما گاهی فراموشی‌های ما از این مورد خاص، فراتر می رود.

راه‌حل‌های ساده ای وجود دارد که رعایت کردن آنها نتیجه‌ای جز تقویت حافظه‌تان نخواهد داشت!

 

 
 

 

۱. ورزش را فراموش نکنید
شاید باورش برای تان سخت باشد اما وقتی ورزش می‌کنید، ذهن تان هم نرمش می‌کند. ورزش های هوازی با بهبود گردش خون در بدن، میزان اکسیژنی که به مغزتان می رسد را افزایش می دهند و از این طریق، احتمال ابتلا به اختلالاتی مثل دیابت و بیماری های قلبی-عروقی را که به ضعف حافظه منجر می شوند، کاهش می دهند.

اگر فرصتش را دارید، روزتان را با کمی نرمش صبحگاهی شروع کنید. این کار، ذهن تان را در همان ساعت‌های ابتداییِ صبح، آماده می‌کند تا در طول روز متمرکز و هوشیار بمانید. ورزش هایی مثل پرتاب کردن توپ به جلو و عقب که به هماهنگی اعضای بدن با یکدیگر احتیاج دارند، به فعال نگه داشتن ذهن کمک شایانی می‌کنند.

 

 
 

 


۲. خواب کافی داشته باشید

خواب کافی یکی از بهترین راه هایی است که مغز و حافظه را به اوج قدرت خود می‌رساند. برای اینکه بهترین بهره را از خواب ببرید، ۷ تا ۹ ساعت بخوابید. حواستان باشد وسایل الکترونیکی را حداقل یک ساعت قبل از رفتن به رختخواب کنار بگذارید تا مغزتان هم بتواند فعالیتش را کم کند. سعی کنید کافئین و الکل مصرفی در طول روز را هم کم کنید، چون هر دو مورد، خواب‌تان را آشفته خواهند کرد.

 

 
 

 

۳. ذهن تان را درگیر نگه دارید

تحقیقات نشان می دهد که فعال نگه داشتن ذهن، وقتی پا به سن می‌گذاریم، احتمال زوال عقل و بروزِ اختلالات حافظه را کاهش می‌دهد.

اجتماعی بمانید، با دیگران تعامل داشته باشید، مهارت های جدیدی یاد بگیرید، بازی هایی را انجام دهید که فکرتان را به کار می‌اندازند؛ مثلا جدول حل کنید یا سودوکو بازی کنید. تعامل داشتن با دیگران و همچنان به یادگیری مطالب جدید ادامه دادن، برای سالم نگه داشتن مغز در هر سنی حیاتی است.

 

 
 

 

۴. مراقب استرس باشید

اضطرابِ مزمن نه تنها آدم را به هم می‌ریزد، بلکه عوارض طولانی‌مدت و مخربی هم دارد. تحقیقات نشان داده که استرس به مرور زمان سلول‌های مغز را از بین می برد و به ناحیه ای در مغز که خاطره‌های جدید را می‌سازد و خاطرات گذشته را یادآوری می کند، صدمه می زند.

برای اجتناب از زوال حافظه، استرس را به حداقل برسانید. اگر مشغله ی زیاد شما را مضطرب و سراسیمه می کند، خودتان را زیاد درگیر نکنید؛ گاهی اوقات «نه» گفتن اشکالی ندارد. حتما باید راه‌هایی برای تخلیه ی استرس داشته باشید. ورزش کردن یا صحبت با فرد دیگری در مورد مشکلات تان، نمونه‌های خوبی از راه‌های کاهش استرس هستند.

 

 
 

 

۵. غذاهایی که می‌خورید فوق‌العاده اهمیت دارند

تحقیقات متعددی نشان داده‌اند که مصرفِ بعضی غذاها در جلوگیری از زوال حافظه تأثیر دارد. پس، مصرف روزانه‌ی سبزیجات و میوه ‌ها را فراموش نکنید. (آووکادو یادتان نرود!) تعداد زیادی از میوه ها و سبزیجات، سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که به محافظت از سلول های حافظه کمک می‌کنند. غذاهایی که حاوی اسیدهای چرب اُمگا ۳ هستند،‌ مثل ماهیِ تن و سالمون و غذاهای پخته شده با روغن زیتون را بیش‌تر مصرف کنید.

از مکمل‌های باکیفیت امگا ۳ در رژیم غذایی خود استفاده کنید. چای‌سبز هم گزینه ی دیگری است که با داشتن آنتی‌اکسیدان های قدرتمند از مغز در برابرِ آسیب جلوگیری می کند. از شکر و غذاهای شیرین هم اجتناب کنید.

به خاطر داشته باشید که حافظه ی شما در هر سنی مهم است. این عادت های سالم را شروع کنید تا حافظه تان را برای سال های آینده، قوی نگه دارید.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,057 بازدید

    1 نظر

    درج: 2 دی 1398

    توسط: mahini
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (1 مورد)

    ممنون از راهنماییهاتون ????
    .
    1399/01/28 - 00:11
  • 0
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir