مرلین مونرو

0
مرلین مونرو
“نورما جین مورتنسون” معروف به “مرلین مونرو” بازیگر، خواننده مشهور آمریکایی و از پول ‌سازترین ستارگان عصر خود بود. او با وجود تمام سختی ها و مشكلاتی كه در زندگی داشت لحظه ای دست از تلاش برنداشت و موفقيت و شهرتش را مديون سختكوشی بی وقفه خودش بود. او در زمان خودش از محبوب ترین چهره ها در میان بازیگران بود اما متاسفانه درست در اوج محبوبیت دار فانی را وداع گفت.

كودكی مرلین مونرو

نورما جین مورتنسن یا همان مرلین مونرو در ۱ ژوئن ۱۹۲۶ در لس آنجلس کالیفرنیا آمریکا به دنیا آمد. مادرش گلدیس پیرل بیکر بود که از ازدواج‌ های قبل خود داراي یک پسر و دختر دیگر هم بود. مرلین فرزند سوم پیرل بود. مادر نورما دقیقا چند روز قبل از تولد او از همسرش جدا شده بود. به همین خاطر در گواهی تولد مرلین نوشته بود که فرزند دیگری ندارد. به خاطر همین در زمان بچگی مشخص نبود پدر او که بود اگرچه بعدها مرلین مونرو پدر خود را پیدا کرد.

مرلین مونرو دوران کودکی روشنی نداشت و دوران بچگی او تماما مبهم و تیره و تار بود. مادر او به خاطر مخالفت مادرش مجبور شد فرزندش را در ۸ يا ۹ سالگي به يتيم خانه بسپرد. او در طول سال‌ های کودکی و جوانی خود به سرپرستی ۱۱ خانواده مختلف سپرده شد. دلیل آن هم بیماری مادرش گلدیس بود که دچار بیماری روان ‌گسیختگی بود.

ماجرای مرلین مونرو و پدرش

مرلین مونرو زمانی که بزرگتر شد سعی کرد پدرش را پیدا کند و متوجه شد اطلاعات شناسنامه‌ او تماما دروغ بوده است و پدر بیولوژیکی او فردی به نام چارلز استنلی گیفورد بوده است. او بعد از تلاش های فراوان موفق شد پدر خود را پیدا کند اما پدرش حاضر نشد که مرلین را بپذیرد و حتی یک بار ملاقاتش کند.

این چنین بود که مرلین از پدر خود کینه به دل گرفت. این کینه باعث شد بعدها که تبدیل به ستاره پر آوازه‌ هالیوود شد وقتی پدرش سر افکنده درخواست ملاقات با او را داد این بار مرلین بود که از دیدن پدر خود سرباز زد و او را دیگر نپذیرفت. اگر چه سال های بعد زمانی که پدرش درگذشت مرلین در تشیع جنازه پدرش به دوست خود گفت: دلیل سرپیچی پدرم از دیدار با من این بود که دوست نداشت زن دومش بفهمد که او فرزندی از زن دیگری هم داشته است.

آغاز فعاليت هنری مرلین مونرو

مرلین مونرو در سال ۱۹۴۳ زمان جنگ جهانی دوم پس از طلاق اولش شروع به کار در کارخانۀ مهمات ‌سازی کرد. 


او در ژوئن ۱۹۴۶، با یک آژانس بازیگری قرارداد بست و در آنجا نام هنری مرلین مونرو را برای خود انتخاب ‌كرد. ایده او برای انتخاب اسم هنری خود بر اساس نام مرلین میلر خواننده مشهور تئاتر برادوی بود. نکته جالب قضیه این است که مرلین میلر هم همچون مرلین مونرو عمر طولانی نداشت و در ۳۷ سالگی درگذشته بود. قسمت دوم نام او یعنی مونرو هم از نام فامیلی مادرش ایده گرفته شده است

او كار بازيگري را آغاز كرد و در اين زمينه تمام تلاش خود را به كار گرفت. او ابتدا بازيگری را با نقش های كوچك و كم فروش آغاز كرد و به مرور به بازيگر محبوب و پولساز هاليوود تبديل شد. اولین درس‌های بازیگری را نزد مایکل چخوف فرا گرفت و سپس در سال ۱۹۵۵ برای یک مدت هالیوود را ترک کرد تا در آموزشگاه هنرپیشگی آکتورزاستودیوی نیویورک و تحت نظر لی استراسبرگ آموزش جدی بازیگری را دنبال کند. او از ترس لکه‌ های پوستی و عرق، روزی ۱۵ بار صورتش را می‌شست و اغلب از مرطوب‌ کننده استفاده می ‌کرد.

مرگ مرلين مونرو

مرلين مونرو در سال ۱۹۶۲ و در اوج حرفه بازیگری از دنیا رفت. درباره دلیل مرگ او شبهات بسیاری وجود دارد و جامعه آمریکا به سرعت درباره مرگ او صحبت کرد و شایعات بسیاری به وجود آمد.

جسد او توسط خدمتکارش یونس موری کشف شد. مونرو روی تخت افتاده بود، در دستانش تلفن قرار داشت و قوطی‌ های خالی روغن در اطرافش روی کف اتاق افتاده بودند. پزشکانی که در صحنه حاضر شده بودند بلافاصله به این نتیجه رسیدند که این ستاره بر اثر مصرف قرص خواب از دنیا رفته است.

طرز قرار گرفتن جسد (مرلین دراز کشیده بود و سرش روی بالش قرار داشت)، نبود یادداشت خودکشی و شرایط او که نشان دهنده وقوع خودکشی نبود، باعث شد که مرگ این ستاره تصادفی به نظر نرسد. همچنین شایعات رابطه او به جان اف کندی باعث شد که مرگ او رنگ و بوی سیاسی به خود بگیرد. راز مرگ او هنوز سر به مهر است.

با این حال طبق اخبار رسمی مرلين مونرو خودکشی کرد. اما یک چیز مشخص است با مرگ او هالیوود نماد حقیقی خود را از دست داد و مرلین به یک افسانه زنده بدل شد.

در سال ۲۰۱۱، هنرمندی به نام سوارد جانسون مجسمه عظیم‌ الجثه‌ ای از مرلین مونرو به نام «مرلین برای همیشه» با حدود ۷,۹ متر ارتفاع از جنس آلومینیوم و استیل رنگ شده ساخت که این مجسمه در ایالات مختلف آمریکا در مکان‌ های عمومی به نمایش درآمده است.

پس از مرگ او کارگردان‌ها تلاش کردند داستان زندگی او را بازگو کنند. در سال ۱۹۶۶ تری سندرز فیلم مستند افسانه مرلین مونرو را ساخت. این فیلم مستند تنها فیلمی بود که یک تصویر حقیقی از او را نشان می‌داد و از دیدگاه‌های مختلف به روایت زندگی او می‌پرداخت. در این فیلم جان هیوستون هم که در گذشته در فیلم “ناجورها” با او همکاری داشت سعی کرده شخصیت او را از نمای دیگری نشان دهد.

سرنوشت پر رمز و راز و غم انگیز این زن عجیب که از یک دختر ساده به نماد جذابیت تبدیل شد همواره ذهن و قلب میلیون‌ها نفر را مشغول کرده است.

فهرست نقش آفرينی های مرلین مونرو

فهرست نقش ‌های سینمایی:

سال هاي خطرناك -۱۹۴۷
به چپ چپ! به راست راست! -۱۹۴۸
دختران گروه كر -۱۹۴۸
عاشق پيشه -۱۹۴۹
بليتي به تاماهاوك -۱۹۵۰
جنگل آسفالت -۱۹۵۰
همه چيز درباره ايو -۱۹۵۰
گلوله آتش -۱۹۵۰
كراس راست -۱۹۵۰
داستان شهر مادري -۱۹۵۱
به همان جواني كه حس مي كني -۱۹۵۱
آشيانه عشق -۱۹۵۱
بيا قانوني اش كنيم -۱۹۵۱
يرخورد در شب -۱۹۵۲
ما متاهل نيستيم! -1952
و....


فهرست نقش های تلويزيونی:

برنامه جك بني -۱۹۵۳
برنامه باب هوپ -۱۹۵۴
از شخص به ديگري -1955
و...

جوايز و نامزد شدن های مرلين مونرو:

جايزه هنریتا -۱۹۵۱
جايزه مجله فوتوپلي -۱۹۵۲
جايزه مجله لوك -۱۹۵۲
جايزه هنريتا -۱۹۵۳
جايزه مجله فوتوپلي -۱۹۵۳
جايزه مجله فوتوپلي -۱۹۵۴
جايزه بفتا -۱۹۵۶
جايزه گلدن گلوب -۱۹۵۶

و....
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    2,097 بازدید

    0 نظر

    درج: 17 اردیبهشت 1401

    توسط: u-143390
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir