شارل امیل ریناد (فرانسوی: Charles-Émile Reynaud؛ ۸ دسامبر ۱۸۴۴ – ۹ ژانویه ۱۹۱۸) مخترع اهل فرانسه بود که با ساخت کارتون پویانمایی شراب بنجل و نمایش آن در سال ۱۸۹۲ نخستین خالق فیلمهای انیمیشن در تاریخ سینما لقب گرفته است. او برای این منظور پراکسینوسکوپ و تئاتر اپتیک را به ترتیب در سالهای ۱۸۷۷ و ۱۸۸۸ اختراع کرده بود.
اولين فيلم انيميشن توسط چارلز اميل ريناد اختراع شد
شهرسوخته:
باستانشناسان در این کاوشها یک جام سفالین را درسیستان بلوچستان پیدا کردند که روی آن نقش یک بز کوهی با یک درخت بود. آنها پس از بررسی این جام دریافتند نقش موجود بر آن برخلاف دیگر آثار به دست آمده از محوطههای تاریخی شهر سوخته، تکراری هدفمند دارد. به گونهای که در تصاویر بعدی که روی آن جام دیده شده بز کوهی را در حال حرکت به سوی درخت نشان میداد.
هنرمندی که در پنج هزار سال قبل جام سفالین را بوم نقاشی خود قرار داده بود، توانسته بود فقط در پنج حرکت و نقاشی، بزی را طراحی کند که به سمت درخت در حال حرکت است و از برگهای آن تغذیه میکند.
تولیداولین فیلم انیمیشن:
قرنها از این ابتکار ایرانیها گذشت تا اینکه صنعت سینما در جهان ظهور کرد و در سال ۱۸۹۰ یعنی ۱۲۲ سال پیش بهعنوان یکی از هنرهای قرن نوزدهم و بیستم به ثبت رسید و اولین فیلم انیمیشن نیز در ابتدای همان سالها توسط شخصی به نام «چارلز- امیل ریناد» ساخته شد. او که خود مخترع دستگاه پروژکشن نیزبود، موفق شد نخستین انیمیشن جهان را با استفاده از حلقههای ۱۲ تصویره بسازد و همچنین او روز ۲۸ اکتبر ۱۸۹۲ میلادی در موزه «گرهون» پاریس انیمیشن دیگر خود را که از حلقههای فیلم ۵۰۰ فریمی- تصویری بود به نمایش گذاشت.
بعدها نخستین انیمیشن با تصویر فیلم استاندارد به کارگردانی «جی- استوارت بلکتون» در سال ۱۹۰۶ ساخته شد که داستان این فیلم درباره یک نقاش کارتونکش بود که پای یک تخته سیاه با گچ چهرههایی را میکشید و هر یک از این چهرهها زنده میشدند و جان میگرفتند.
در همین سالها یک انیمیشن دیگر توسط یک کارگردان فرانسوی به نام «امیل کورتت» که به «امیل کل» شهرت یافت، با نام «احضار روح» تولید شد که در ۱۷ آگوست ۱۹۰۸ میلادی در سالن گیمناس پاریس به نمایش درآمد که تماشاگران استقبال خوبی ازآن کردند و پس از آن نیز نخستین کار بلند کارتونی با نام «EL APOSTOL» توسط کارگردان آرژانتینی به نام «کورینو کریستیانی» ساخته شد و با وارد شدن برخی کارگردانها به این عرصه، تولید فیلمهای کوتاه انیمیشن که «فیلمهای کارتونی» نام گرفت کمکم به یک حرفه مستقل در سینما تبدیل شد.
اولين انيميشن با تصوير فيلم استاندارد:
اولين انيميشن با تصوير فيلم استاندارد، Humorous Phases of funny Faces به كارگرداني «جي استوارت بلكتون» در سال ۱۹۰۶ نام داشت. اين فيلم، يك كارتونيست را نشان مي داد كه چهره هاي مختلف را روي تخته گچي مي كشيد و آنها زنده مي شدند و جان مي گرفتند.
Fantasmagorie ساخته كارگردان فرانسوي اميل كل بسيار مشهور شد. اين عنوان در روانشناسي به معناي احضار روح ولي در واژه يعني منظره عجيب و غريب و خيالي. اين انيميشن براي اولين بار در ۱۷ آگوست 1908در سالن گيمناس پاريس به نمايش درآمد. در سال ۱۹۱۲ اميل كورتت بعدها به فورت لي نيوجرسي نزديك پايتخت ايالات متحده، نيويورك رفت و در آنجا در يك استوديوي فرانسوي به نام «الكر» كاركرد و تكنيك خود را در همانجا ارتقا داد.
اولين فيلم بلند انيميشن:
اولين فيلم بلند انيميشن، EL Apostol نام داشت كه توسط كورينو كريستياني از آرژانتين كارگرداني شده بود. او همچنين دو فيلم بلند انيميشن ديگر هم ساخت كه يكي از آنها Peludopolis (سال ۱۹۳۱) نام داشت كه اولين فيلمي بود كه صداي آن سينكرون بود. اما هيچ يك از آنها امروزه در دسترس نيست، تنها فيلم انيميشن با صحنه ها و سايه هاي كم رنگ كه يك انيميشن شبح گونه به كارگرداني «لوته راينگر» آلماني و «برتولد بارتوش» دورگه فرانسوي / مجاري بود. «سفيدبرفي و هفت كوتوله» محصول والت ديزني نيز از اولين فيلم هاي سينمايي انيميشن به حساب مي آيد چراكه كاملاً رنگي، ناطق و به زبان انگليسي بود.
تكنيك هاي انيميشن:
قابل ذكر است كه فيلمساز فرانسوي «جورجز مليس» خالق جلوه هاي ويژه بوده است او تكنيك هاي زيادي را به كار مي بست. روش او چنين بود يك دفعه دوربين را متوقف كرده و چيزي را در صحنه عوض مي كند كه بعدها به عنوان تكنيك انيميشن Stop – motion شناخته شد كه به عبارتي آن را «فريم به فريم» يا «قاب به قاب» نيز مي گويند.
اولين توليد كننده كارتون:
توليد فيلمهاي كوتاه انيميشن، «كارتون» نام گرفتند و در سال ۱۹۱۰ صنعت مستقلي محسوب شد. اولين توليد كننده كارتون «جان رندلف بري» بود كه همراه با ارل هرد ثبت كرد.امروزه ديگر سيستم تهيه انيميشن كاملاً براساس طراحي هاي انيميشن مي باشد. نمونه هايي از انيميشن سنتي پينوكيو (ايالات متحده سال ۱۹۴۰)، مزرعه حيوانات (انگلستان ۱۹۵۴)، آكيرا (ژاپن ۱۹۸۸)، تركيب انيميشن سنتي با نوع كامپيوتري اش شاه شير يا Lion King (آمريكا ۱۹۹۴) را ساخته است.
Full animation ـ (انيميشن كامل):
به پروسه اي از توليد فيلمهاي انيميشن سنتي با كيفيت بالا اطلاق مي گردد كه به طور مرتب جزئيات ترسيم و حركت هاي باوقفه را به كار مي بندد.
اين تكنيك از سبك هاي متنوعي برخوردار است از كارهاي طراحي شده واقع گرايانه مانند توليدات استوديوي والت ديزني تا سبك هاي كارتوني استوديوي انيميشن وارنر براوس.
Limited Animation:
اين تكنيك شامل طراحي هايي مي شود كه از جزييات كمتر با سبكها و روشهاي حركتي بيشتر مي شود. اولين پيشگامان كاربرد اين تكنيك UPA و استوديوهاي آمريكايي بودند.
Rotoscoping:
وسيله اي است كه فريم هاي تك تك و مجزا را بزرگنمايي مي كند تا سكانس هاي مركبي از فيلم ايجاد شود. اين تكنيك توسط ماكس فلشر در سال ۱۹۱۷ به ثبت رسيد درست در زمانيكه انيماتورها فريم به فريم كار مي كردند.
ساير تكنيك هاي انيميشن:
انيميشن شخصيت يا Character Animation
انيميشن پرشي يا پرتابي Chuckimation
انيميشن چند طرحي Multi Sketching
انيميشن جلوه هاي ويژه Special effectsanimation
تكنيك هاي انيميشن تجربي:
Drawn on film Animation : تكنيكي كه از طريق آن طول فيلم با ايجاد تصاوير مستقيماً روي حلقه فيلم افزوده مي شود.
Paint – on – glassAnimation: تكنيكي براي ساخت فيلمهاي انيميشن با خشك كردن رنگهاي روغني روي تلق.
Pinscreen Animation: در اين تكنيك صفحه پوشيده از سنجاقها يا ميخ هاي قابل تعويض و حركت، شي به صفحه فيكس و متصل مي شود و فقط از يك طرف نور به آن پرداخته مي شود بنابراين سايه هايي ايجاد مي شوند.
Sand Animation: با شن نيز مي توان روي تلق تصاويري فريم به فريم ايجاد كرد در وضعيتي كه نور از پيش و پس تابانده مي شود.
ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون: