چهار تی مهم در یادگیری!؟

0
یادگیری در حوزه آموزش  فرایندی است که معمولا در طول زمان اتفاق می افتد و قطعا عوامل زیادی درآن چه  فرا می گیریم نقش دارند . اما نقش این 4 تی از همه برجسته تر است:

تی اول: تمرکز
تی دوم: تمرین
تی سوم: تکرار
تی چهارم :تحلیل

تمرکز: برای آن که موضوعی را یاد بگیریم لازم است انگیزه داشته باشیم یعنی به طور واقعی دلیل این که چرا می خواهیم چیزی را  یاد بگیریم  ، بدانیم و اگر چرایی واقعی یادگیری را  فهمیدیم یعنی انگیزه را درونی کردیم و این  موضوع باعث ماندگار شدن انگیزه خواهد شد . همین موضوع باعث می شود توجه بیشتری به آن چه قرار است بیاموزیم ، داشته باشیم که اصطلاحا به این توجه ، تمرکز می گویند.


تمرین: تمرین یعنی از زوایای مختلف به موضوع نگریستن . تمرین یعنی داشتن درکی روشن از آن چه لازم است یاد بگیریم ، اصلا تمرین خود یادگیری است . هرچقدر تمرین بیشتر داشته باشیم بهتر و عمیق تر یاد می گیریم . تمرین های مناسب و متنوع باعث می شود مطالب در ذهن مرتب تر شده و دسترسی  به  آن مطالب آسان تر و سریع تر شود و آن چه که  در آزمون های تستی به آن سرعت عمل اطلاق می شود معمولا محصول استفاده از حل کردن تمرینات زیاد و متنوع در کمال تمرکز است.


تکرار: یعنی مرور مجدد آن چه که یادگرفته ایم. اما برای جلوگیری از فراموشی یا به عبارتی دیگر انتقال مطالب از حافظه کوتاه مدت به بلند مدت که آن ها رابرای مدت طولانی قابل استفاده می کند ، لازم است هنگام مطالعه شکل یا جدولی از مطالب یادگرفته شده درست کنیم و یا آن ها را به صورت نمودار درختی به هم مرتبط کنیم و یا کلید واژه های مناسبی را یادداشت کنیم .همه این ها نشان می دهند موضوعات را فهمیده ایم که می توانید ارتباط معنایی بین اجزا ء آن برقرار کنیم و آن ها را طبقه بندی کنیم و سپس  آن  چه را که  خود به اشکال مختلف ساخته ایم مرور می کنیم . بهتر است مرور ها در فواصلی متناسب با منحنی فراموشی انجام شود. یعنی در همان روز یادگیری ، سه روز بعد از یادگیری ، یک هفته و دو هفته بعد ، گزیده نکات و جداول و فرمول های ساخته شده مرور شوند تا برای مدتی طولانی در ذهن ماندگار گردند.


تحلیل : پا در هیچ  راهی  نگذارید مگر  آن که  از قبل با بررسی  کامل و درست جوانب این راه و در سایه  شناخت  درست  ، مسیر را دنبال کنید . وقتی چیزی را یاد نمی گیرید یا مشکلی در کارتان وجود دارد حتما دلیل آن را پیدا کنید. و عوامل که مانع یادگرفتن شما شده اند را شناسایی کنید به این کار تحلیل می گویند. معمولا آنالایز دقیق مشکلات و یافتن عوامل و دلایل ایجاد آن ها ، تاثیر عمیق و فراموش نشدنی در فرایند یادگیری و تثبیت درست آن چه آموخته اید در ذهن شما خواهند داشت.  پس از تحلیل آموخته ها و نیاموخته ها غفلت نکنید . این تحلیل را هم در بررسی  تمریناتی که در منزل  نتوانسته اید به درستی حل کنید انجام دهید  و هم در بررسی  سوالات پاسخ داده نشده و نیز غلط ها و شکیات تان در آزمون ها  . دلایل و عوامل  نرسیدن به جواب آخر درست را بیابید و با دسته بندی کردن این عوامل و مشکلات از یادگیری خود بیاموزید و بدانید  این تحلیل ها ابزاری غنی  است که ضمن برطرف نمودن مشکلات فعلی یادگیری شما ، مسیر یادگیری های بعدی تان  را  نیز هموارتر می سازد.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    541 بازدید

    0 نظر

    درج: 15 شهریور 1401

    توسط: u-143390
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir