روش‌های صحیح مطالعه دانش آموزان در دوره ابتدایی

0
پایه ابتدایی دوره بسیار حساسی برای آموزش و یادگیری مطالب پایه و اصولی است. اکثر دانش‌ آموزان در دوره ابتدایی خصوصا در پایه اول و دوم، سردرگم هستند و اطلاعی از شیوه درس خواندن در آن زمان ندارند. والدین و معلمین عزیز در این دوران باید تلاش بیشتری برای نشان دادن مسیر درست مطالعه و یادگیری مطالب به کودکان انجام دهند. اگر قصد دارید روش صحیح درس خواندن در ابتدایی را بیاموزید و یا آن را به کودکان‌تان آموزش دهید، مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

گام اول، دوستی با تمام مطالب و تمامی دروس از پایه اول ابتدایی

پایه اول ابتدایی مهم‌ترین پایه برای آشنایی و درک مطالب جدید مهم پایه است. اول ابتدایی مانند نقطه آغاز یک مسیر طولانی آموزش است که این نقطه شروع، اهمیت بسیار زیادی در طی کردن این مسیر دارد. مسئولیت دبیران در این دوره کمی سخت‌تر باشد. آموزش مطالب جدید و مطالعه اصولی دانش آموزان در این پایه می‌تواند آن‌ها را برای همیشه به درس و مطالعه علاقمند سازد.

مطالعه مطالب درسی در این پایه اغلب با کمک شعر و تصاویر صورت می‌گیرد. حافظه تصویری کودکان، ترسیم حروف و اعداد به آن‌ها کمک می‌کند تا مطالب به خوبی در ذهنشان باقی بماند.بهتر است مطالب آموزشی در این دوره با استفاده از بازی و سرگرمی به دانش آموزان آموزش داده شوند.

یادگیری مطالب در کلاس درس، کمکی بزرگ به مطالعه مطالب درسی

پس از یادگیری الفبا و آشنایی با اعداد و جمع و تفریق‌های کوچک در پایه اول ابتدایی، حجم مطالب در پایه‌های بعدی بیشتر و سنگین‌تر می‌شود. هر چند در کلاس اول ابتدایی اغلب یادگیری مطالب با بازی و شعر همراه است؛ اما باید به کودکان این نکته را آموزش دهید که برقراری نظم در کلاس و یادگیری مطالب ذکر شده از اهمیت بسیار بالایی برخورردار است. در پایه‌های ابتدایی کافی است دانش آموزان مطالب درسی را در کلاس به‌طورکامل بیاموزند و در خانه یک دور مطالب را مطالعه و مرور کنند. ذهن آن‌ها برای یادگیری کاملا آماده است و این روش می‌تواند زمان کافی برای استراحت و بازی در خانه را برای آن‌ها فراهم کند.


برنامه ریزی والدین و معلمین برای کودکان

دانش‌آموزان دوره ابتدایی خصوصا پایه‌های اول تا سوم شاید با مفاهیم برنامه ریزی آشنایی زیادی نداشته باشند. بهتر است والدین طریقه درست برنامه ریزی را به آن‌ها آموزش دهند و تا تسلط کافی آن‌ها بر برنامه ریزی، یک برنامه استاندارد برای آن‌ها درنظر بگیرند.

در این برنامه ریزی تایم بازی، استراحت، مطالعه درسی، تماشای کارتون و خواب منظم باید درنظر گرفته شود. با خرید کتاب درسی و کمک درسی والدین می‌توانند در ساعات مطالعه مطالب درسی دانش آموزان در منزل، با آموزش و پرسش و پاسخ متنوع از مطالب درسی آن‌ها را به چالش بکشند و مطالب را کاملا برای کودکان مرور کنند.



رفع عوامل مزاحم بیرونی و شناخت مطالب درسی

پس از گذراندن پایه اول،دوم و سوم دانش‌آموزان رفته رفته وارد فضای چالشی مطالب سخت‌تر می‌شوند. عوامل بیرونی زیادی می‌توانند باعث حواس پرتی آن‌ها هنگام درس خواندن شوند. شلوغی محل مطالعه، شروع برنامه‌های موردعلاقه تلویزیونی، بازی با کودکان هم سن و سال، استراحت و تغذیه نامناسب از جمله این موارد هستند.

با رفع موارد ذکرشده، والدین می‌توانند تاثیر بسیاری بر کیفیت مطالعه اصولی دانش و منظم درس خواندن بچه‌ها داشته باشند. برای درک بهتر مطالب درسی بهتر است دانش آموزان از همان ابتدا درک درستی از مطالب درسی داشته باشند و تقاوت میان آن‌ها را به خوبی درک کنند. شیوه درس خواندن برای ریاضی و علوم متفاوت است. پس از خرید کتاب درسی دبستان بهتر است والدین به‌طور روزنامه‌وار یک دور مطالب و تصاویر کتاب را برای دانش‌آموزان توضیح دهند. درک مطالب و آشنایی با مفهوم‌های آن تاثیر بسیار خوبی در یادگیری و مطالعه آسان‌تر درس‌های مختلف دارد.


تعیین هدف و مطالعه منظم دروس، عامل موفقیت در امتحانات دوره ابتدایی

مهم‌ترین نکته برای شروع مطالعه درسی تعیین هدف و مطالعه هدفمند دروس است. مطالعه هدفمند در واقع به این معناست که دانش‌آموزان یک ساعت مشخص را برای درس خواندن و مطالعه مطالب درسی در نظر بگیرند و در همان ساعت و طبق برنامه پیش بروند. علاوه‌بر تایم درس، مطالعه هدفمند شامل درک درست مطالب و خواندن اصولی مباحث درس می‌شود.

فهمیدن و درک عمیق درس بسیار به نسبت حفظ کردن مطالب و روخوانی بدون فهم آن بسیار ارزشمندتر و ماندگارتر است. درس‌های تعریفی مانند علوم، تاریخ، اجتماعی را مانند یک قصه برای خودتان روایت کنید. درس ریاضی بازی با اعداد است؛ آن را به خوبی بفهمید و به حل مسائل بپردازید.

تعیین هدف و مطالعه منظم و طبق برنامه ریزی در پایه ششم اهمیت بسیار زیادی دارد. در این پایه تمامی امتحان‌ها به صورت نهایی و برگزار می‌شود و پس از آن دانش آموزان، آزمون ورودی تیزهوشان پایه هفتم را پیش‌ رو دارند.

روش درس خواندن مختص به خود را بیابید

اگر دانش آموز هستید و این مطلب را می‌خوانید، پیشنهاد می‌دهیم از همین الان روش درس خواندن خود را بیابید. تندخوانی، نکته برداری، خط کشیدن زیر مطالب مهم با خودکارهای رنگی، سوال کردن، مرور چندباره مطالب و با صدای بلند درس حواندن نمونه‌ای از شیوه‌های مختلف درس خواندن هستند. با پیدا کردن شیوه درست و متناسب مطالعه، یادگیری مطالب برایتان آسان‌تر از قبل می‌شود.

برای پایه‌های پایین‌تر دوره ابتدایی، تشخیص روش مناسب دانش آموزان به عهده والدین و معلمین است. چند نمونه از روش‌های مختلف را برای مطالعه کودکان به کار گیرید. با آن‌ها صحبت کنید تا بفهمید کدام روش برای آن‌ها جذابتر و آسان‌تر بوده است، از آن پس با همان روش شرایط مطالعه را برای فرزندان دبستانی‌تان فراهم کنید.

خرید کتاب‌های درسی و کمک درسی دوره ابتدایی 

در این مقاله شما را با روش‌های صحیح درس خواندن و یادگیری مطالب در دوران ابتدایی آشنا کردیم. یکی از نکات مهم در مطالعه و یادگیری مطالب درسی برای کودکان فراهم کردن کتاب‌های درسی و کمک درسی است.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    938 بازدید

    0 نظر

    درج: 21 فروردین 1401

    توسط: u-143390
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir