چگونه از مطالعه کردن لذت ببریم؟

0
یکی از مشکلاتی که امروزه پدر و مادرها و فرزندان با آن روبه رو هستند. انگیزه پایین درس خواندن و احساس کسلی و خستگی در زمان مطالعه کردن است. زیرا این موارد موجب می شود، که کیفیت مطالعه کردن دانش آموزان به شدت کاهش یابد. به همین منظور معمولا دانش آموزان به خصوص آنهایی که قرار است کنکور را پشت سر بگذارند، به دنبال راهکاری هستند، تا بتوانند مطالعه منظم و با کیفیتی داشته باشند. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با هر آنچه نیاز است بدانید، تا بتوانید مطالعه مفید و لذت بخشی داشته باشید، آشنا کنیم.

راهکارهایی برای لذت بردن از مطالعه کردن


یکی از مشکلاتی که معمولا اکثر افراد از آن لذت نمی برند، درس خواندن است. شاید دلیل این موضوع اجباریست که هنگام درس خواندن احساس می نمایید. این احساس به دلیل زمان مشخصی است که برای درس خواندن تعیین شده است. به طور مثال زمانی که فردا صبح امتحان داشته باشید. فقط تا صبح می توانید مطالعه کردن را ادامه دهید. پس از آن نوبت به امتحان دادن است. از طرفی مجاز به فراموشی هیچکدام از مطالعات نخواهید بود. اما راهکارهایی وجود دارد که، می تواند مطالعه کردن را برای شما لذت بخش نماید.

مطالعه کردن شاید در ظاهر نیاز به انرژی جسمانی زیادی نداشته باشد. اما قطعا از نظر ذهنی فعالیت سختی است. زمانی که این مطالعه تفریحی نباشد و برای یادگیری سریع مطالب باشد، دشوارتر هم خواهد شد. برای اینکه این سختی را کاهش دهید، نیاز است تا آن را با کارهایی که از آن لذت می برید، هماهنگ نمایید. راهکارهایی که می تواند در این روند به شما کمک نماید، به شرح زیر می باشند.

1. مطالعه کردن را با کارهای مورد علاقه خود هماهنگ کنید: شاید با خود فکر کنید چگونه می توان مطالعه کردن را با کارهایی که به آن ها علاقه مند هستید، هماهنگ کنید. به طور مثال زمانی که شما علاقه زیادی به خوردن قهوه دارید. یا اینکه خوردن یک چای در کنار کیک، لذت بسیار زیادی برای شما دارد. می توانید زمانی که در حال مطالعه کردن هستید، خود را به یک قهوه و یا چای و کیک دعوت نمایید. اما برای شروع سعی کنید این کار را به صورت شرطی انجام دهید. یعنی زمانی که فصل اول کتاب را به طور کامل خواندید، می توانید قهوه بخورید.

پس از این کار بهتر است ربط مطالعات را به علایق خود در زندگی، پیدا کنید. برای درک بهتر به این مثال توجه نمایید. فرض کنید که شما به تابلو های هنری علاقه بسیار زیادی دارید. زمانی که آنها را می بینید، دوست دارید تمام آنها مال شما باشند. بنابراین زمانی که مشغول مطالعه کردن کتاب هنرهای تجسمی هستید، به این فکر کنید که تمامی فوت و فن های کشیدن این تابلوها را می آموزید. یا زمانی که در حال خواندن کتاب های برنامه نویسی هستید، به این موضوع بیاندیشید که با یاد گرفتن برنامه های گرافیک می توانید خودتان این تابلوها را بکشید.

2. پروژه مطالعاتی تعریف کنید: یکی از مشکلات دانش آموزان در درس خواندن، کمبود اعتماد به نفس است. زیرا نمی توانند تمام اطلاعات خود را هنگام پرسش بیان کنند. همین موضوع موجب کم شدن نمره آنها خواهد شد. که در طولانی مدت موجب احساس منفی آنها نسبت به درس خواندن خواهد شد. برای اینکه همزمان اعتماد به نفس خود را افزایش دهند و بتوانند از مطالعه لذت ببرند. بهتر است برای خود پروژه هایی کوچک طراحی کنند و آن را به هدف برسانند. این موضوع انگیزه آنها را برای مطالعات بیشتر افزایش خواهد داد.

3. باور پیدا کنید که مطالعه کردن ارتباط مستقیمی با پیشرفت شما دارد: پیشرفت در زندگی از جمله اهدافی است که، بدون شک آرزوی تمامی انسان ها می باشد. به همین دلیل در صورتی که باور داشته باشید مطالعه کردن، می تواند موجب پیشرفت شما شود، قطعا به صورت ناخودآگاه به آن علاقه نشان خواهید داد. برای اینکه بتوانید راحت تر این موضوع را باور کنید. می توانید از روند پیشرفت خود استفاده نمایید. به طور مثال زمانی که در حال مطالعه زبان می باشید. سعی کنید یک متنی را ترجمه نمایید. به مرور زمان قطعا راحت تر موضوعات متون مختلف را ترجمه خواهید کرد. این کار انگیزه و باور شما را نسبت به رابطه مستقیم مطالعه و پیشرفت افزایش خواهد داد.

4. تمرکز خود را روی زمان حال بگذارید: یکی از مواردی که موجب می شود، افراد از درس خواندن لذت نبرند، ترس از امتحان و پرسش و پاسخ معلم است. استرس این آزمون موجب از بین رفتن تمرکز آنها خواهد شد. بنابراین زمانی که در حال مطالعه هستید. به اینکه قرار است در آینده آزمون دهید، توجه نکنید. بلکه تمرکز خود را روی زمان حال و مطالعه کردن بگذارید.


چگونه از درس خواندن خسته نشویم

یکی از مشکلاتی که تمام دانش آموزان هنگام درس خواندن با آن روبه رو هستند، احساس کسلی و خستگی است. قطعا برای شما هم پیش آمده که، زمانی که کتاب را باز کرده اید تا درس بخوانید، احساس خواب آلودگی نموده اید و سرتان را روی کتاب قرار داده و خوابیده اید. این موضوع برای تمامی دانش آموزان و دانشجویان حداقل یک بار اتفاق افتاده است. به همین دلیل یکی از دغدغه هایی که با آن روبه رو هستند، رفع این خستگی است.

این مشکل زمانی می تواند خیلی نگران کننده باشد که شما در حال آمادگی برای کنکور هستید. زیرا در مدت زمان کم باید حجم بسیار زیادی از مطالب را مطالعه نمایید. به همین دلیل شما را با راهکارهایی که می تواند از خستگی را از بین ببرد، به طور کامل آشنا می کنیم.

· خستگی های خود را بشناسید: خستگی های روحی و یا جسمی اساسی ترین مشکلاتی است که، موجب خستگی شما در زمان مطالعه کردن می شود. اگر این خستگی ها روحی باشد. به معنای استرس و اضطراب شما است. که اجازه نمی دهد به طور کامل، روی مطالب تمرکز داشته باشید. بنابراین اولین قدم برای از بین بردن این خستگی ها، رفع دلایل استرس و اضطراب شما است.

· استراحت کامل و کافی داشته باشید: اگر خستگی های شما جسمی باشد. به راحتی و با استراحت کافی می توانید آن را از بین ببرید. توجه داشته باشید که وجود خستگی از کیفیت مطالعه کردن شما به شدت می کاهد. بنابراین اگر می خواهید مطالعه با کیفیت و درستی داشته باشید، بهتر است در ابتدا خستگی های جسمی و روحی خود را رفع نمایید.

· به تغذیه خود اهمیت دهید: تغذیه درست نداشتن موجب ضعف جسمانی شما خواهد شد. این ضعف قدرت یادگیری شما را کاهش می دهد. به همین دلیل زمانی که می خواهید درس بخوانید، نباید احساس گرسنگی و ضعف داشته باشید. همین موضوع اهمیت تغذیه شما را در رفع خستگی هنگام درس خواندن، مشخص می نماید.

· مثبت بیاندیشید: از طرفی تفکرات منفی می تواند میزان استرس شما را افزایش دهد، که در نهایت موجب خستگی روحی شما می شود. این خستگی می تواند موجب ناامیدی شما شود. که در نهایت تمرکز شما را در زمان مطالعه کردن مختل خواهد نمود. به همین دلیل سعی کنید مثبت اندیش باشید. به نتایج مثبت حاصل از مطالعه فکر کنید. این کار انگیزه و تمرکز شما را در درس خواندن افزایش خواهد داد.

· به خواب خود اهمیت دهید: خواب کافی در آرامش جسمی و روحی شما بسیار موثر است. این آرامش تاثیر مستقیمی بر رفع خستگی های جسمی و روحی شما در طول مطالعه دارد. به همین دلیل در شرایطی که خواب کافی داشته باشید، می تواند بدون کسلی به مطالعه کردن بپردازید.

· ورزش را فراموش نکنید: ورزش کردن انرژی جسمی و روحی شما را تقویت می نماید. این کار استرس را از شما دور کرده و فکر شما را برای یادگیری و مطالعه نمودن، باز خواهد کرد.

· مطالعه کردن درست را بیاموزید: یکی دیگر از راهکارهایی که می تواند خستگی و کسلی را در زمان مطالعه کردن از بین ببرد، یادگیری روش های درست مطالعه کردن می باشد. این روش ها به شما در بالا بردن کیفیت مطالعه و تمرکز روی آن، کمک خواهد نمود.

چگونگی مطالعه کردن روزی 16 ساعت

یکی از بزرگترین دغدغه های کنکوری ها، مدت زمان کم و حجم زیاد مطالبی است که باید بخوانند. به همین دلیل معمولا به دنبال راهکارهایی هستند، که بتوانند در طول روز بیشتر از حد معمول درس بخوانند. برخی از کنکوری ها معتقد هستند با مطالعه کردن روزی 16 ساعت، می توانند تمامی مطالب کنکور را بخوانند. اما قطعا این موضوع در بیان کار راحتی است و در عمل اراده ای فولادین می خواهد. به همین دلیل اگر می خواهید به این موضوع عمل کنید، باید تمامی موارد زیر را رعایت نمایید.

- در ابتدا برای درس خواندن خود برنامه ریزی داشته باشید. مشخص نمایید که در هر روز دقیقا چه مباحثی را در چه ساعتی باید مطالعه کنید.

- استراحت های کوتاه مدت را در برنامه ریزی خود، فراموش نکنید.

- هر روز دقیقا مطالبی را مطالعه کنید، که در برنامه ریزی مشخص نموده اید. تا اتمام مطالب مشخص شده، سراغ موضوعات بعدی نروید.

- تمامی تکنیک های مطالعه کردن را به درستی بیاموزید. این تکنیک ها در افزایش سرعت مطالعه شما بسیار موثر می باشد.

- خلاصه نویسی در هنگام مطالعه کردن، را فراموش نکنید. این کار موجب می شود زمان مرور هر فصل، نیازی به مطالعه کامل فصل نداشته باشید و فقط خلاصه آن فصل را مطالعه کنید.


اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    465 بازدید

    0 نظر

    درج: 22 اسفند 1400

    توسط: u-143390
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir