منحنی فراموشی ابینگهاوس چیست

0
منحنی فراموشی ابینگهاوس
حتما شما هم چنین تجربه‌ای را داشته‌اید که علیرغم مطالعه مطالب درسی، بعد از یک مدت تمام آن را فراموش کرده‌اید. این اتفاق زمانی برای ما سختتر می‌شود که امتحانی در پیش داریم. تصور کنید که شب امتحان است و قصد دارید برای آن مطالعه کنید. اما به محض باز کردن کتاب، متوجه می‌شوید هیچ چیزی را یادتان نیست. این موضوع معمولا به دلیل آشنا نبودن ما با منحنی فراموشی ابینگهاوس اتفاق می‌افتد. این منحنی فراموشی که در اصل بر اساس عملکرد حافظه ما ترسیم شده، به ما می‌گوید که برای مطالعه و یادگیری بهتر دروس، باید هر چند وقت یکبار آنها را مرور کنیم. اما چگونه این کار را باید انجام داد و اصلا آشنایی منحنی فراموشی تا چرا و تا چه اندازه مهم است؟

منحنی فراموشی ابینگهاوس چه چیزهایی را به ما نشان می‌دهد
این منحنی به ما نشان می‌دهد که مرور کردن مطالب تا چه اندازه بر روی یادگیری ما موثر است. آشنایی با این موضوع می‌تواند از جنبه های متفاوتی به شما کمک کند. در میان آن‌ها زندگی شغلی و تحصیلی از همه چیز مهمتر است. چرا؟ چون اگر در به یاد آوردن مطالب به مشکل بر بخوریم، فرصت قبولی در یک آزمون یا گرفتن یک مقام یا موقعیت شغلی را از دست خواهیم داد.
در واقع منحنی فراموشی ابینگهاوس بر اساس یک فرمول و نمودار است. این نمودار به ما نشان می‌دهد که در صورت عدم مرور مطالب، چگونه با گذر زمان مطالب را فراموش خواهیم کرد. به طور کلی، نتایج تحقیقات نشان می‌دهند که اگر مطالب را به خوبی به ذهن نرسانیم، آنها خیلی زود و راحت از حافظه ما پاک خواهند شد. در واقع ۵۰ درصد از مطالب و اطلاعات جدید تنها یک ساعت بعد از اتمام یک کلاس، دوره یا کتاب از حافظه ما پاک خواهند شد. جالبتر اینکه بعد از گذشت ۲۴ ساعت، تا ۷۰ درصد مطالب را فراموش خواهیم کرد!

روش های کنترل منحنی فراموشی ابینگهاوس
افراد همانطور که با استفاده از روش های مطالعه و یادگیری گوناگون مطالعه می‌کنند، تاثیر این منحنی هم در آنها متفاوت خواهد بود. عوامل روانی، و اضطراب و اضطرار از دیگر موارد هستند که تاثیر منحنی را تغییر می‌دهند. به همین دلیل هم برخی روش‌ها برای کنترل و مقابله با آن مفیدند. در ادامه ۵ روش خوب و موثر را به شما معرفی می‌کنیم تا منحنی فراموشی ابینگهاوس را شکست دهید.

۱- یادگیری توزیعی اولین راه برای کنترل منحنی فراموشی ابینگهاوس
همانطور که از اسمش پیداست، یادگیری توزیعی یعنی توزیع و تقسیم مطالب به بخش های کوچکتر. این نوع از یادگیری از عدم تمرکز هنگام درس خواندن جلوگیری خواهد کرد. چرا؟ چون مغز شما هر چند دقیق یکبار فرصت بازیابی توان خود را دارد. به همین علت هم راحتتر مطالب را یاد خواهد گرفت. فراموش نکنید که مغز ما قادر نیست که تمام مطالب را به صورت یکجا دسته بندی کند، به همین بهتر است مطالب آموزشی را بخش بخش کنید. این کار به ظاهر ساده حتی به تقویت حافظه برای درس خواندن هم کمک خواهد کرد. 
یادگیری توزیعی نه تنها به افزایش یادگیری شما کمک خواهد کرد، بلکه به مرور زمان حافظه شما را نیز بهبود خواهد بخشید.

۲- همه جا درس بخوانید
بسیاری از افراد با درس خواندن در مترو و اتوبوس مخالفند. در صورتی که یکی از مهمترین راه‌هایی که به ما در مقابله با منحنی فراموشی ابینگهاوس قرار دارد همین است. سعی کنید علاوه بر اولویت بندی مطالب را دسته بندی کنید.درست کردن PDF و مطالعه ان در گوشی یکی از این راه حل‌ها است. شما همیشه می‌توانید در برخی از زمانها رفت و برگشت به دانشگاه و سرکار این مطالب موجد در کتاب خود را دوباره مرور کنید.

۳- ثبات داشته باشید
داشتن ثبات بزرگترین عامل موفقیت است. قطعا شما هم در طول مسیر با سختی‌هایی روبرو خواهید شد. اما چیزی که افراد تاثیر گذار را از دیگران جدا می‌کند داشتن ثبات کافی است. عملا هیچ انسان موفقی را نخواهید یافت که در کاری که انجام می‌داده ثبات کافی نداشته است. یکی از راه‌هایی که به شما کمک می‌کند ثبات کافی داشته باشید هدف‌گذاری است. برای این کار کافی است یک هدف برای خود ترسیم کنید. به این ترتیب برای رسیدن به ان هدف هم که شده، مطالب را مدام مرور خواهید کرد. همچنین رسیدن به اهداف کوچکی که برای خودتان ترسیم کرده‌اید باعث افزایش انگیزه برای درس خواندن درون شما خواهد شد. 

۴- عادت مطالعه را در خود بسازید
“ترک عادت موجب مرض است”
احتمالا همه شما این ضرب‌المثل را شنیده‌اید. اما نکته جالب این است که برعکس ترک عادت، به وجود آوردن عادات جدید بسیار آسان‌تر است. برای اینکه بتوانیم با منحنی فراموشی ابینگهاوس مقابله کنیم بهتر است عادت مطالعه و درس خواندن را در خودمان پرورش دهیم. فراموش نکنید که منحنی فراموشی معمولا زمانی شیب تندی دارد، که ما مطالبی را که خوانده‌ایم دیگر مطالعه و مرور نمی‌کنیم. به همین دلیل هم خیلی زود آن‌ها را فراموشی خواهیم کرد. به وجود آوردن عادت مطالعه به ما در افزایش کیفیت مطالعه کمک خواهد کرد.
اما چگونه این کار را انجام دهیم؟ 
در حالی که داشتن عادتی مثل عادت مطالعه به شما کمک خواهد کرد تا هر چند وقت یکبار مطالب را از نو دوره کنید. به این ترتیب شانس فراموشی کردن مطالب بسیار پایین خواهد آمد. استفاده از تمرینات موثر و کاربردی از روش های نوین مطالعه محسوب می‌شود که با محک زدن حافظه شما، تاثیر منحنی یادگیری را از شما دور خواهد کرد. برای مرور کتاب‌ها هم بهتری است به نکاتی که خودتان یادداشت کرده‌اید مراجعه کنید.

۵- از مطالب گذشته استفاده کنید
مغز ما اگرچه بسیار قدرتمند است، اما ظرفیت و شرایط محدودی هم دارد. برای اینکه بتوانید به خوبی از مغز و حافظه خود استفاده کنید، بهتر است از روش‌هایی استفاده کنید که باعث افزایش قدرت یادگیری مغز خواهند شد. یکی از این روش‌ها ایجاد ارتباط بین مطالب جدید با مطالب قدیمی است. این کار هم به شما کمک می‌کند که مطالب جدید را بهتر یاد گرفته و درک کنید. هم اینکه با استفاده از این روش یک بار دیگر مطالب گذشته را نیز مرور کرده‌اید. منحنی فراموشی مثل هر مشکل دیگری قابل کنترل است، البته اگر ابزار لازم را برای آن استفاده کنیم.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,129 بازدید

    0 نظر

    درج: 26 مهر 1400

    توسط: u-120852
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir