شیوه صحیح استراحت بین درس خواندن

+1
مطالعه کردن احتمالاً یکی از منفورترین کار‌های زندگی دانش آموزی است که کسل‌کننده، طاقت‌فرسا و آزاردهنده به نظر می‌رسد. اما آیا واقعاً خسته‌کننده است؟ اگر خود را غرق مطالعه کنید، مسلماً مغز شما خسته می‌شود؛ با این حال یک استراحت انرژی بخش می‌تواند رمز موفقیت شما باشد.

به هر حال بررسی‌ها نشان داده است که استراحت بین مطالعه می‌تواند میزان توجه شما را بهبود بخشد و به شما در حفظ تمرکز بیشتر کمک کند.

1.تمرینات کوتاه ولی مؤثر انجام دهید

برای تقویت حافظه، خلاقیت و هوش تمرینات ساده‌ای را انجام دهید تا انرژی شما را تأمین کنند. بنابراین در طول مطالعه می‌توانید برخی از تمرینات سریع و آسان را در نظر بگیرید و انجامشان دهید. مانند طناب زدن، انجام برپی و حرکت کوه نورد.
لازم نیست تمرین کاملی را انجام دهید زیرا چند دقیقه تحرک برای جریان انداختن خون کافیست. چنانچه به این تمرینات علاقه‌ای ندارید می‌توانید کمی قدم بزنید، خواه به دستشویی بروید یا حتی برای نوشیدن یک لیوان آب به آشپزخانه بروید.

نکته: ساعت را برای خود تنظیم کنید تا هر ۳۰ دقیقه به شما اعلان دهد. این کار به شما کمک می‌کند تا ساعت‌های طولانی مطالعه را به زمان‌های کوتاه‌تر تقسیم کنید و کمتر خسته شوید.

2- میان وعده‌ای سالم بخورید

خوردن میان وعده بین مطالعه، مورد علاقه هر دانش‌آموزی است. متأسفانه در این اوقات پر تنش، برخی از دانش‌آموزان به مصرف مواد غذایی ناسالم حاوی قند و چربی زیاد روی می‌آورند که می‌تواند توانایی یادگیری مغز را کاهش دهد.
به جای مصرف چیپس سیب زمینی، کلوچه و پفک به دنبال میان وعده سالم مغز مانند موز، آووکادو، دانه‌ها و آجیل‌ها باشید زیرا آن‌ها می‌توانند باعث افزایش حافظه و هوشیاری ذهنی شما شوند. شکلات تلخ نیز گزینه خوبی است زیرا نه تنها باعث افزایش دامنه یادگیری شده بلکه باعث ترشح اندروفین می‌شود و احساس و روحیه خوبی را در شما ایجاد خواهد کرد.

۳- به بیرون از منزل بروید

بعد از ساعت‌ها مطالعه درون خانه، برای پردازش و فیلتر کردن اطلاعات مدتی را بیرون از منزل سپری کنید. مطالعات نشان داده است که گذراندن اوقاتی خارج از منزل می‌تواند باعث کاهش استرس، خشم، افسردگی و اضطراب شود.
اگر بتوانید مناظر طبیعت را مشاهده کنید و از صدا‌های طبیعت لذت ببرید عالی است زیرا این امر باعث حفظ روحیه مثبت شما شده و میزان توجه‌تان را بعد از بازگشت به مطالعه افزایش خواهد داد.

۴- به دور دست نگاه کنید

مطالعه طولانی مدت باعث خستگی چشم و آسیب بینایی می‌شود خصوصاً اگر از لپ تاپ و تبلت استفاده می‌کنید! همچنین ممکن است منجر به سر درد، تاری دید و خشکی چشم نیز شود.
سعی کنید قانون ۲۰-۲۰-۲۰ را اجرا کنید. این گونه که برای هر ۲۰ دقیقه مطالعه، به فاصله‌ای تقریباً ۲۰ فیت یا ۶ متر به مدت ۲۰ ثانیه نگاه کنید. این استراحت باعث آرامش چشم شده و به طور قابل توجهی علائم خستگی چشم را کاهش خواهد داد.

۵- تمرینات ذهن آگاه انجام دهید

فصل امتحانات می‌تواند بسیار پرتنش باشد و انتظاراتی که والدین از دانش‌آموزان دارند نیز ممکن است احساس ناخوشایندی را رقم بزند و باعث شود نتوانید به موقع مطالعه خود را به پایان برسانید.
برای آرام‌سازی ذهن، بین زمان مطالعه خود وقت بگذارید و برخی از فعالیت‌های ذهن آگاه مانند تنفس عمیق، مدیتیشن یا کشش‌های یوگا را انجام دهید زیرا در کاهش استرس مؤثر هستند.
به طور خاص، ثابت شده است که مدیتیشن سطح کورتیزول (هورمون استرس) را کاهش می‌دهد. تنها کاری که می‌توانید انجام دهید این است که زمان‌بندی مطالعاتی مفید و پرتحرکی را تعیین کنید و برای خود در نظر بگیرید تا در طول مطالعه خسته نشوید.

حرف آخر
فراموش نکنید که استراحتی که انجام می‌دهید استراحت بین مطالعه است یعنی قرار است پس از اتمام آن به مطالعه کردن ادامه دهید پس نباید این فاصله بیش از حد طولانی شود تا منجربه کاهش تمرکز و آسیب به روند یادگیری شما شود.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    636 بازدید

    0 نظر

    درج: 28 بهمن 1400

    توسط: u-143390
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir