برنامه ریزی برای کنکور

0



کنکور، دورانی پر استرس برای اکثر داوطلبان آن است. آنچه که بیش از همه اهمیت دارد برنامه ریزی برای کنکور است. چرا که برای نتیجه گرفتن در کنکور، لازم است که دروس بسیار زیادی را در زمانی محدودی مطالعه کرد. حال موفقیت در کنکور چگونه حاصل می‌شود؟ برای این کار باید یک برنامه خوب و اصولی داشته باشید. برنامه کنکور باید واقع بینانه نوشته شود و متناسب با توانایی فرد باشد. همچنین در این برنامه باید به تناسب میان دروس، زمان درس خواندن، مرور و تست زنی و استراحت کافی توجه کرد. با توجه به محدود بودن زمان، همواره درس هایی عقب می‌افتند که با داشتن یک برنامه خوب، می‌توان آن ها را جبران کرد. 

 

ویژگی های برنامه خوب برای کنکور

هدف از برنامه ریزی کنکور، این است که بتوان به خوبی درس خواند و از آن نتیجه گرفت. ویژگی های یک برنامه خوب به شرح زیر می‌باشد:

قابل اجرا بودن

برنامه باید قابل اجرا و واقع بینانه باشد. در هنگام برنامه ریزی توجه داشته باشید که فراتر از توانایی خودتان، برنامه نریزید. برای مثال 14 ساعت درس خواندن در طول روز آن هم روزهای اول شروع، کار سختی است و فقط باعث می‌شود که به سرعت خسته شوید. مدت زمان درس خواند باید در طول زمان و به تدریج افزایش یابد

برنامه ریزی برای کنکور | زمان جبرانی

در هنگام برنامه ریزی به وقت های هدر رفته خود توجه داشته باشید. ممکن است که بغضی روزها نتوانید به خوبی درس بخوانید و در این صورت از برنامه خود عقب میفتاید و تعادل درس خواندن تان از بین می‌رود. به همین دلیل بهتر است که در هنگام برنامه ریزی، زمانی را در آخر هفته به جبران مباحث عقب افتاده اختصاص دهید.

مرور و تست زنی

هر قدر هم که درس بخوانید، باز هم نیاز به تست زنی دارید. بهترین روش برای تسلط بیشتر بر روی دروس تست زنی است. چرا که تست زدن باعث می‌شود که هم درس ها را دوره کنید و هم با سوالات آزمون آشنا شوید. 

زمان کافی برای خواب و استراحت

در برنامه ریزی خود به خواب و استراحت توجه ویژه ای داشته باشید. طوری برنامه ریزی کنید که حداکثر ساعت یازده شب به خواب بروید و 6 تا 7 صبح بیدار شوید. چرا که بهترین زمان برای خواب و استراحت در این بازه زمانی است. می‌توانید خواب نیم ساعته ای در بعد از ظهر نیز داشته باشید. همچنین باید زمانی را به استراحت در میان زمان های درس خواندن قرار دهید. برای مثال می‌توانید بعد از 90 دقیقه مطالعه، 15 دقیقه استراحت داشته باشید.

نکته: در هنگام درس خواندن، فقط درس بخوانید و در هنگام استراحت، فقط استراحت کنید.

برنامه ریزی برای کنکور | تناسب

منظور از تناسب این است که زمان های مناسبی را برای دروس عمومی و اختصاصی بگذارید. در طول روز هم به مطالعه دروس عمومی و هم دروس اختصاصی بپردازید. توجه داشته باشید که نسبت دروس تخصصی همواره بیشتر از دروس عمومی است و باید زمان بیشتری را به آن ها اختصاص دهید.

 

مدت زمان مطالعه در طول روز

یکی از مهم ترین دغدغه های داوطلبین کنکور، مدت درس خواندن در طول روز است. مدت زمان مطالعه بسیار مهم است اما کیفیت مطالعه از آن مهم تر است. ممکن است یک فرد 20 صفحه کتاب را در 1 ساعت به خوبی بخواند و متوجه شود و فرد دیگر برای این میزان بازدهی به 3 ساعت زمان نیاز داشته باشد.

نکته دیگر این که زمان مطالعه باید به تدریج افزایش پیدا کند. اگر تاکنون فقط روزی 3 ساعت درس می‌خوانده اید، نمی‌توانید یکدفعه آن را به 8 ساعت برسانید. برای افزایش زمان مطالعه باید به آرامی پیش بروید چرا که در غیر این صورت، به سرعت خسته می‌شوید. کنکور یک فرآید طولانی است و لازمه که  انرژی خود را برای ادامه آن حفظ کنید. پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ی روبه رو را در این زمینه مطالعه کنید.  

 

 درس های دوران کنکور

در کنکور دو درس عمومی و اختصاصی پیش روی شما قرار دارد. شما باید به گونه ای برنامه ریزی کنید، که به مطالعه ی همه این درس ها برسید. برنامه درسی کنکور نیاز به تنوع دارد و نمی‌توانید در یک روز کل یک کتاب را بخوانید. مثلا برنامه ریزی کنید که در یک روز دو فصل از دروس اختصاصی و یک فصل از دروس عمومی را بخوانید و در آخر تست های مربوط به هر یک را بزنید.

همچنین برنامه ای نیز برای درس های ضعیف خود بگذارید. همه ی داوطلبین درس هایی دارند که در دوران دبیرستان آن ها را نخوانده اند و یا در آن ها ضعف داشته اند. با مطالعه مداوم، به سرعت در آن دروس نیز پیشرفت می‌کنید.

 

برنامه و بودجه بندی آزمون ها


اکثر داوطلبین در آزمون های هفته ای شرکت می‌کنند و این آزمون ها بودجه بندی های مختص به خود را دارند. خواندن تمام مباحث مربوط به آزمون، یکی از مشکلات معمول داوطلبین است. برای حل این مشکل بهتر است که به نکات زیر توجه داشته باشید:

وسواس نداشتن در مطالعه

بسیاری از افراد برای درس خواندن وسواس دارند و از ترس این که مطلبی را به خوبی یاد نگرفته باشند، بارها برمی‌گردند و مبحث را دوباره می‌خوانند. همان طور که گفته شد، کیفیت مهم تر از کمیت است اما بالاخره کنکور یک مسابقه با زمان است وشما باید به زمان نیز توجه کنید.

برای ترک وسواس، می‌توانید زمانی را برای مطالعه در نظر بگیرید و پس از پایان زمان به سراغ مبحث بعدی بروید. این روش به تدریج باعث می‌شود که به زمان نیز توجه کنید. همچنین  اهمیت دارد تا برای بهبود کارکرد خود استرس و اضطراب ناشی از کنکور را کنترل کنید.

کار کردن بر روی یک منبع

درس های کنکور منابع مختلفی دارند اما بهتر است که برای صرفه جویی در وقت، یک منبع را انتخاب کرده و به مطالعه آن بپردازید. چرا که زیاد بودن منابع، باعث سردرگمی می‌شود و در نهایت به مطالعه کامل هیچ یک از آن ها نمی‌رسید.

کنار گذاشتن برخی از مباحث

و در نهایت اگر که به مباحث آزمون نرسیدید، اصلا نگران نباشید. چرا که تمام آزمون ها، مباحث جبرانی دارند و آزمونی را برای مرور مشخص می‌کنند. این که برخی از سر فصل ها را حذف کنید و بقیه را به درستی بخوانید، هیچ عیبی ندارد. با توجه به این که در سال کنکور، درس های مربوط به مدرسه نیز وجود دارند، هیچ تعجبی ندارد که زمان کم بیارید.

 

 جبران عقب افتادگی ها

با توجه به محدود بودن زمان و گسترگی مطالب، احتمال زیادی وجود دارد که به همه درس ها نرسید. جبران عقب افتادگی ها به یک برنامه خوب و اصولی نیاز دارد. می‌توانید روز جمعه را به جبران عقب افتادگی ها اختصاص دهید و یا در پایان هر روز به مطالعه درس های عقب مانده، بپردازید.

 

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    696 بازدید

    0 نظر

    درج: 22 آذر 1400

    توسط: u-120852
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir