تندخوانی و افزایش سرعت مطالعه

0
خیلی ها فکر میکنن که اگه کند بخونن باعث میشه مطالب رو بهتر درک کنن در صورتی که کاملا برعکس هست. نباید واژه خوانی کنید بلکه باید عبارات خوانی کنید. انسان در یک نگاه میتونه ۶ کلمه و در یک ثانیه میتونه تا ۲۴ کلمه رو هم از یک متن استخراج کنه. از این نترسیم که ممکنه با تندخوانی یاد نگیرید و از عادت بد برگشت به عقب جداً پرهیز کنید.

اول از همه باید به مغزمون که پیچیده ترین کامپیوتر دنیاست اعتماد کنیم که اگه با سرعت بالاتری هم مطالب رو بخونیم مغز یاد میگیره. این نعمت خدا رو به هیچ وجه دست کم نگیرید و به توانایی های اعتماد کنید که میتونه در سریعترین و کوتاه ترین زمان هم مطالب رو یاد بگیره.

یکی از عواملی که باعث کندخوانی میشه اینه که دانش آموز مرتب به خطوط یا پاراگراف های قبلی برمیگیرده. این کار باعث از بین رفتن تمرکز و اتلاف وقت میشه. در حین مطالعه باید عادت کنید چشمتون مستقیم و موازی صفحه حرکت که و خطوط بالایی یا پایینی رو مرتبا نگاه نکنید.


مغز انسان همیشه تندتر از بیان انسان کلمات رو دریافت میکنه. پس واسه افزایش سرعت مطالعه باید عادت بلند خوندن یعنی با صدای بلند مطالعه کردن رو ترک کنید. ضمن اینکه کسانی که عادت دارن با صدای بلند درس بخونن واسه مطالعه در مکان های عمومی مثل کتابخونه ممکنه به مشکل بربخورن و مرتب از طرف بقیه افراد بهشون تذکر داده بشه. اما بیشتر از همه به خودتون ضربه می زنید. بلند خوندن باعث میشه سرعت مطالعه بیاد پایین.

زیر لب خوانی هم مثل بلند خوانی باعث کاهش سرعت مطالعه میشه. وقتی بلند بخونید یا حتی زیر لب بخونید سرعت مطالعه شما متناسب با سرعت تکلم شما یعنی حدودا ۲۰۰ کلمه در دقیقه هست که خیلی سرعت پایینی هست. سرعت دریافت کلمات بیشتر از سرعت خواندن کلمات توسط زبان هست. پس اگه فقط با چشم بخونید و اصلا لب ها و زبان رو تکون ندید سرعت مطالعه بالاتر میره. برای تندخوانی نیازی به شنیدن یا ادا کردن کلمات نیست، باید بی صدا درس بخونید.

باید سعی کنید به جای اینکه حتی بدون صدا و حرکت لب و ارتعاش گلو کلمات رو در ذهن تکرار کنید، سعی کنید صحنه ها و تصاویر مربوطه رو در ذهن مجسم کنید. یادتون باشه که ذهن شما تصاویر رو بهتر از کلمات خشک درک میکنه و بعدا به یاد میاره.

انگشت گذاشتن زیر کلمات یا مداد گذاشتن مثل کاری که بعضا دوره ابتدایی انجام میدادیم اگه با سرعت بالا باشه و چشم ها تابع حرکت دست باشن خوبه و میتونه باعث تمرکز حواس هم بشه اما اگه سرعت کند باشه مانع تندخوانی میشه.


اگه موقع مطالعه سرتون حرکت کنه کم کم ذهن به چشم ها اعتماد نمیکنه و فکر میکنه اگه سر رو تکون نده خطوط رو گم میکنه. این کار باعث کاهش سرعت مطالعه و یک مانع برای تندخوانی هست. ضمن اینکه باعث فشار و خستگی جسمی در ناحیه سر و گردن هم ممکنه بشه. به جای حرکت دادن سر باید تلاش کنید میدان دید چشماتون رو وسیع تر کنید و فقط چشم هاتون رو حرکت بدید. تا حد امکان سر رو نباید تکون داد و فقط چشم ها به دنبال کلمات و خطوط حرکت کنن و جابجا بشن.

برای تندخوانی بار اول باید فقط منظور و هدف اصلی نویسنده رو بفهمید که چی بوده. یعنی همه مطالبی که داخل متن هست به جز منظور و نکته اصلی که هر پاراگراف داره رو اصلا بهش توجه نکنید. در مرحله اول بدون هیچ نگرانی یا وسواسی باید این کار رو انجام بدید. مهم اینه که فقط منظور و هدف اصلی نویسنده از این متن رو بگیرید. باید فهرست مطالب رو نگاه کنید و متن رو بخونید که فقط اصل مطلب رو بگیرید چی بوده و بار اول دنبال جزئیات نگردید.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    670 بازدید

    0 نظر

    درج: 4 بهمن 1400

    توسط: u-143390
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir