روش صحیح مطالعه ریاضی ازمون سراسری

+1
چند ساعت در هفته ریاضی بخوانیم؟
قبلا هم گفتیم که ساعت مطالعه لازم برای هر درس به چند عامل بستگی داره مثلا اگر شما در یک درس خاص مثل ریاضی ضعیف تر از سایر دروس هستید باید وقت بیشتری روی درس ریاضی بگذارید و اگر برعکس در درس خاصی مثل ریاضی خیلی قوی هستید و در عوض در یک یا دو درس دیگر خیلی ضعیف تر هستید قضیه برعکس میشه. اما برای یک دانش آموز یا فارغ التحصیل کنکوری، به عنوان مثال در رشته تجربی، که در دروس مختلف به یک اندازه ضعیف یا قوی است حداقل ۱۲ درصد (یک هشتم) از ساعت مطالعه هفتگی باید صرف درس ریاضی بشه و برای یک دانش آموز یا داوطلب کنکور ریاضی باید حدود ۳۰ درصد از کل ساعت مطالعه صرف درس ریاضیات بشه. مثلا اگه یک داوطلب تجربی ۵۵ ساعت در هفته مطالعه داره باید حداقل ۷ ساعتش ریاضی بخونه.

با استفاده از چه منبعی ریاضی یاد بگیریم؟
ابزارهای یادگیری ریاضی کلاس و جزوه و کتاب ها هستند. البته اگر پایه ریاضی ضعیفی دارید، یا با متن های خشک و خالی کتاب های درسی و کمک درسی ریاضی چندان ارتباط خوب و جذابی برقرار نمی کنید و یا سبک یادگیری شما سمعی – بصری است بهتره که از فیلم آموزشی استفاده کنید و یا کلاس شرکت کنید.

اگر قصد استفاده از کلاس کنکور ریاضی رو دارید، قبل از کلاس ریاضی باید پیشخوانی کنید. سر کلاس باید خوب گوش بدید و درس رو یاد بگیرید و همون روز (حتما حتما همون روز) مبحثی که تدریس شده رو از روی جزوه بخونید و مثال هاش رو حل کنید.

سر کلاس درس ریاضی باید تمرکز داشته باشید. ریاضی از درس هایی است که بیشتر از بقیه نیاز به معلم (کلاس یا دی وی دی) داره. سر کلاس باید دانش آموز خوب گوش بده و تمرکز داشته باشه مخصوصا در درس ریاضی که معلم ها بیشتر پشت به کلاس و رو به تخته در حال نوشتن هستند دانش آموز نباید به خاطر اینکه معلم حواسش نیست توجهش به کلاس رو از دست بده. موقع یادگیری ریاضی چه سر کلاس و چه آموزش از روی فیلم و دی وی دی باید کاملا تمرکز حواس داشته باشید.

بعد از خواندن جزوه کلاس درس، باید برید سراغ کتاب درسی ریاضی و خط به خط کتاب رو بخونید و همه مثال های کتاب درسی و تمرین های حل شده و حل نشده کتاب درسی رو بخونید و حل کنید. همیشه چند تا از تست های کنکور سراسری مخصوصا در رشته تجربی عینا از مثال ها و تمرین ها و نکات متن کتاب درسی طرح میشه. پس متن کتاب درسی و مثال و تمرین های کتاب درسی خیلی مهم هستند.

در درس ریاضی فقط یاد گرفتن اولیه نکته ها و قضیه و فرمول ها کافی نیست بلکه باید علاوه بر یادگیری و فهم، حفظشون کنید چون سر جلسه آزمون ها و جلسه کنکور نه کتاب دارید و نه جزوه. پس اول مفاهیم و قضیه و نکته و فرمول ها رو باید یاد بگیرید و تست زیادی براشون حل کنید و بعد حفظشون کنید، برای جلوگیری از فراموشی باید این مطالب رو در فاصله های زمانی مشخص مرور کنید.

چه نوع تست های حل کنیم و چه زمانی باید تست ریاضی بزنیم؟

بعد از اجرای این مراحل باید تعدادی تست آموزشی از هر مبحثی که خواندید حل کنید و فعلا نیازی نیست زمان بگیرید بلکه بدون در نظر گرفتن زمان فقط تست می زنید چون فعلا فقط جنبه یادگیری و آموزشی دارند یعنی میخواهید همه نکات تستی که در جواب تست ها هستند رو یاد بگیرید و مطالبی که مطالعه کردید رو در تست ها استفاده کنید.

در درس ریاضی هم مثل فیزیک و برخلاف مباحث حفظی زیست و دروس عمومی میتونید بلافاصله بعد از آموزش مبحث و تمرین تشریحی، تست بزنید.

تعداد تست ها نباید خیلی کم باشه. تعداد تست باید در حدی باشه که همه مباحثی که خواندید رو پوشش بده. باید یادتون باشه هدف شما در این مرحله این است که روش حل و نکات تست ها رو یاد بگیرید و حتی اگر همه تست های آموزشی رو غلط جواب دادید یا اصلا نتونستید حل کنید نا امید نباشید چون شما هنوز در حال یادگیری هستید و طبیعیه که نتونید خیلی از تست ها رو الان حل کنید. مهم اینه که نکات این تست ها رو استخراج کنید و روش حل هر تیپ تست رو یاد بگیرید.

بعد از اینکه تست های آموزشی رو کار کردید و نکاتشون رو خواندید باید مباحثی که مطالعه کردید و چند تست آموزشی ازشون حل کردید رو خلاصه نویسی کنید. درخلاصه نویسی فرمول ها و مطالب مهم و نکات مهم رو یادداشت کنید.

حل تست زمان دار و ترکیبی ریاضی
تا این قسمت که گفتیم برای امتحان مدرسه لازم و کافی بود اما برای آزمون های آزمایشی و کنکور باز هم لازمه اما کافی نیست. حالا که درس رو خوب یاد گرفتید و خلاصه نویسی هم کردید باید برای تثبیت و تسلط مطالب و نکات و بالا رفتن سرعت تست زنی چند تست تمرینی حل کنید. تست هایی که این بار حل نکردید یا غلط حل کردید رو باید علامت گذاری کنید چون در این تست ها ضعف دارید و باید ضعفتون رو برطرف کنید.

اگه سوالی می بینید که نمیتونید حل کنید یا حتی جواب تشریحی سوال رو میخونید و سر در نمیارید باید علامتش بزنید یا یک جا یادداشت کنید تا بعد از همکلاسی یا معلم بپرسید.

در تست زدن زیاد هم نباید افراط کرد مخصوصا برای پشت کنکوری ها که حجم مطالب درسی و تنوع مطالب زیاده نباید تعداد تست های تمرینی اینقدر زیاد باشه که از بقیه مباحث و بقیه درس ها عقب بمانند. تعداد و حجم تست ها رو با توجه به حجم مبحثی که مطالعه شده و میزان تسلط خودتون در هر مبحث باید تعیین کنید. اولویت بین تست های تالیفی و کنکوری با تست های کنکورهای سراسری است.
 
چند تست ریاضی برای هر فصل کار کنیم؟
باید نگاه کنیم ببینیم از اون مبحث چند تست در کنکور سراسری طرح میشه تا به ازای هر یک تستی که از اون مبحث یا فصل در کنکور میاد حداقل ۵۰ تست تمرینی کار کنیم. مثلا اگر از مبحث مجانب ها در کنکور سراسری یک تست مطرح میشه حداقل باید ۵۰ تست تمرینی مجانب کار کنیم. اگر مبحث دیگه ای ۲ تست میاد حداقل ۱۰۰ تست تمرینی کار کنیم. دقت کنید این حداقل بود یعنی اگر کسی وقت بیشتری داره میتونه بیشتر از این هم کار کنه، اما کمتر از این توصیه نمیشه.

البته اگر شما جزو کسانی هستید که در درس ریاضی خیلی قوی تر از سایر دروس هستید و در درس دیگه ای ضعیف تر هستید بهتره ساعت مطالعه و تعداد تست ریاضی رو کمتر کنید و وقت بیشتری برای درسی که ضعیف تر هستید بگذارید مخصوصا اگر اون درس ضریب بالاتری در کنکور تجربی داره مثل شیمی و زیست شناسی.

اولویت تست تمرینی هم تست های کنکورهای سراسری هستن چون هم استاندارتر هستن و هم مباحث رو کامل تر پوشش میدن و هم نکات مهم تر رو پوشش میدن و برخلاف بعضی تست های تالیفی تمرکزشون روی نکات کم اهمیت نیست. علاوه بر این، احتمال تکرار شدن مشابه سوالات کنکور سالهای قبل در کنکور امسال زیاده. پس اولویت اول باید با تست های کنکور سراسری سالهای قبل باشه و اولویت دوم با تست های تالیفی.

 
حتما با دو خودکار تست ریاضی بزنید
با استفاده از تکنیک دوخودکار باید تعدادی تست مثلا ۱۰ یا ۲۰ تست بزنیم تا تشخیص بدیم چقدر مسلط هستیم؟ آیا سرعت عمل کافی برای تست زدن در این مبحث داریم و سر آزمون وقت کم نمیاریم؟ و آیا یادگیری اولیه ما از این مبحث خوب بوده؟ با اجرای تکنیک تست زدن با دو خودکار جواب این سوالات رو می تونیم بگیریم.

اهمیت مرور و روش مرور ریاضی
ریاضی چون فرمول و نکته زیاد داره و حجم مطالبش برای کنکور زیاده احتمال فراموش داره پس باید در فاصله های مشخص مطالب ریاضی رو مرور و دوره کنیم. می تونیم خود جزوه رو مرور کنیم و یا خلاصه نویسی ها یا هر دو رو مرور کنیم. بعد از مرور میریم سراغ تست های علامت گذاری شده و تست هایی که قبلا مشکل داشتیم رو دوباره حل می کنیم. اگه باز هم وقت داشتیم چند تست جدید از اون مبحث حل می کنیم. هر چه تعداد دفعات مرور بیشتر باشه ذهن اماده تره و حضور ذهن بالاتری سر کنکور و آزمون های آزمایشی داره.


اگر جزو کسانی هستید که به درصدهای بالا در درس ریاضی فکر نمی کنید و به زیر ۵۰ درصد قانع هستید بهتره مباحث ساده تر ریاضی رو برای کنکور انتخاب کنید و روی همین مباحث تمرکز کنید.
 
فصل های مرتبط ریاضی و مباحث ترکیبی کنکور
برخلاف درسی مثل فیزیک که شاید فصل هاش ارتباط چندانی با هم نداشته باشن و اگر ما فصل سوم رو یاد نگرفته باشیم ممکنه زیاد مشکلی در فصل چهارم نداشته باشیم، ریاضی اینطور نیست. بعضی از مطالب ریاضی زنجیر وار هستن. کسی که تابع و حد و پیوستگی رو خوب یاد نگیره در مشتق به مشکل بر میخوره، کسی که مشتق رو یاد نگرفته در کاربرد مشتق و همچنین در انتگرال گیری به مشکل بر میخوره. بنابرین ریاضی رو باید پا به پای معلم و کلاس پیش بریم. مطلبی که امروز تدریس میشه ادامه مطلب روز قبل و دقیقا وابسته به اون هست.

البته بعضی مباحث ریاضی مثل آمار، آنالیز ترکیبی و احتمال، مقاطع مخروطی ، دنباله و......  رو میشه بطور مستقل خوند و چندان ارتباطی با فصل های دیگه ندارن. حدود ۳۰ درصد سوالات درس ریاضی در کنکور تجربی از این مباحث مستقل طرح میشه. حدود ۱۳ درصد هم سوالات هندسه ۱ هستن. البته برای این مباحث مستقل هم گاها باید مفاهیم اولیه قدر مطلق، جزء صحیح، لگاریتم و فرمول های مثلثاتی رو بلد باشید چون مثلا ممکنه یک ماتریس یا تصاعد به شما بدن که در صورت سوال نیاز به استفاده از مفهوم جز صحیح، لگاریتم، مثلثات و یا سایر موارد داره.

حتما دست به قلم شوید
ریاضی درسی نیست که با حفظ کردن و روخوانی بتونیم بهش مسلط بشیم. باید دست به قلم بشیم و بنویسیم و حل کنیم. باید جوهر خودکار خرج کنیم و باید کاغذهای چرک نویس زیادی رو سیاه کنیم. به هیچ وجه به این اکتفا نکنید که این تیپ سوال مثلا به فلان روش حل میشه و دیگه نیازی نیست روی کاغذ حل کنم چون خیلی ریزه کاری ها و نکات رو در حین حل کردن متوجه خواهید شد. حتما سوالات رو کامل حل کنید و به جواب آخر برسید. گاهی در حین حل سوال به اشتباهات رایج خودتون پی خواهید برد و این اشتباهات رو در آزمون های آزمایشی و کنکور به احتمال کمتری تکرار خواهید کرد. موقع حل سوال تشریحی یا تست زدن ریاضی هم مثل شیمی و فیزیک هیچوقت نباید از ماشین حساب استفاده کرد چون ذهن رو تنبل میکنه. در جلسه کنکور کسی حق استفاده از ماشین حساب نداره.

ارزیابی سوالات ریاضی و اشتباهات آزمون ها را جدی بگیرید

مثل همه درس ها باید در هر آزمون آزمایشی که شرکت می کنیم سوالات ریاضی آزمون رو عصر جمعه روز آزمون ارزیابی کنیم و ببینیم ایراد ما چی بوده که فلان سوال رو غلط جواب دادیم یا نتونستیم جواب بدیم و سفید گذاشتیم. آیا سرعت تست زنی کم بود و وقت کم آوردیم؟ این راه حل داره. آیا تسلط کافی رو اون موضوع نداشتیم؟ سوال شک دار یا شانسی جواب دادیم؟ آیا گزینه ها رو جابجا زدیم؟ بی دقتی کردیم؟ اشتباه محاسباتی داشتیم؟ یکی هست همیشه ۱۰۰ تقسیم بر ۲۵ رو مینویسته ۵ خوب باید این خطا رو شناسایی کنه یادداشت کنه و دفعه بعد مراقب باشه روزای اخر خرداد نزدیک کنکور این خطاها رو ببینه یادش بیاد و سر کنکور مراقب بشه. یکی هست اگه جواب مساله میشه عدد ۳ اشتباهی گزینه (۳) رو به جای عدد ۳ تو پاسخنامه وارد می کنه. ریاضی حتما باید ارزیابی بشه هر ازمون حتی سوالاتی که درست حل کردیم رو باید جوابش رو نگاه کنیم شاید راه خیلی سریع تری تو جوابش نوشته شده باشه. اگر این اشتباهات شناسایی بشن کم کم درصد ریاضی تو آزمون ها میره بالاتر.

اگر نیاز به برنامه ریزی شخصی برای مطالعه درس ریاضی یا نیاز به راهنمایی بیشتر برای تقویت ریاضی یا انتخاب منابع کمک درسی ریاضی دارید بهتره با مشاور تحصیلی خودتون هم حتما مشورت کنید چون مشاور شما بیشتر از هر کسی از جزئیات کار و نقاط ضعف و قوت شما خبر داره.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    524 بازدید

    0 نظر

    درج: 28 دی 1400

    توسط: u-143390
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir