تکنیک کاخ حافظه و عملکرد آن در بهبود حافظه

0

تاریخچه تکنیک کاخ حافظه
تکنیک کاخ حافظه یکی از قدیمی ترین تکنیک های حافظه می باشد.این تکنیک حداقل پنج قرن قبل از میلاد مسیح بنا نهاده شد و طراح آن سیمونیدس شاعر بود.برای استفاده از تکنیک کاخ حافظه می بایستی دو مرحله را طی کرد.
آن مواردی که به خاطر سپاری آن ها دشوار است را به صورت تصویر های بزرگی در بیاوریم.سپس آن تصاویر را در یک فضای ذهنی به صورت مرتب بچینیم.

ایده کلی تکنیک کاخ حافظه
ایده کلی این است که باید ابتدا مکانی را در ذهن خود تجسم کنیم. این مکان باید جایی باشد که شما آن را به خوبی می شناسید و به راحتی می توانید آن را تجسم کنید.خانه یا محل کار شما می توانند انتخاب های مناسبی باشند.سپس باید مکان های آن را با تصاویری  پر کنیم که بیانگر حقیقت هایی هستند که ما در صدد یادگیری آن هستیم.رومی ها به این روش کاح حافظه و یا روش مکانی می گفتند.

۵ گام مهم در تکنیک کاخ حافظه
برای اینکه بتوانید بهترین استفاده را از این تکنیک داشته باشید، رعایت این نکات بسیار مهم است. نکات زیر به شما کمک میکنند تا علاوه بر استفاده اصولی از این تکنیک، آسانتر آنرا به کار بگیرید.

۱. مکان مشخصی را انتخاب کنید
مهمترین نکته در مورد این تکنیک انتخاب مکانی مشخص است.وقتی شما جایی را که با آن آشنا هستید را انتخاب می کنید، دیگر در بیاد آوردن مسیر ها به مشکل بر نمیخورید. این اتفاق باعث میشود که در یادآوری مطالبلی که با استفاده از تکنیک کاخ حافظه به خاطر سپرده اید، دچار مشکل نشوید. بیاد داشته باشید که لازم نیست حتما خانه یا مکان سربسته ای را انتخاب کنید. خیابان ها، پارک ها و یا هر مکانی که آنرا به خوبی میشناسید هم میتوانند کاخ حافظه شما باشند.

۲. از نشانه ها استفاده کنید
نشانه های موجود در هر مکان می توانند تا حد بسیار زیادی به ما کمک کنند. بهتر است این نشانه ها واقعی باشند، مثلا در اتاق که در انتهای یک راهرو قرار دارد. یا لوستری که در وسط پذیرایی از سقف آویزان شده و یا جاکفشی جلوی درب ورودی. همه اینها میتوانند نشانه هایی باشند که در استفاده از این تکنیک به ما کمک میکنند.

۳. مسیر را در ذهن خود بسازید
بعد از این دو مرحله، حالا شما می بایست مسیر خود را درون کاخ حافظه تان انتخاب کنید. چشمانتان را ببندید و مسیری که قرار است آنرا طی کنید در ذهنتان ترسیم کنید. سپس آنرا چد بار مرور کنید و به ذهن خود بسپارید. این کار به ذهن شما کمک میکنند تا در هنگام استفاده ازین تکنیک این کار را سریعتر و راحتتر انجام دهید.

۴. ارتباط ایجاد کنید
در این مرحله ما باید مواردی که تا الان انجام داده ایم را بهم مرتبط کنیم.دقت داشته باشید که این ارتباط ها باید در عین سادگی، به راحتی در حافظه ما ثبت شوند.گاهی ارتباط های ضعیف و بی ربط خود در بیاد آوردن مطالب خلل ایجاد می کنند.

۵. در کاخ حافظه خود قدم بگذارید
حال که تمام این مراحل را طی کردید، وقت آن است که مطالب را در کاخ خود جای دهید.توجه داشته باشید که همان مسیری که از قبل انتخاب کردید را طی کنید و نشانه هایتان را در آن
بگذارید.بیاد داشته باشید که برای بهتر ثبت شدن مطالب در ذهنتان بهتر است هر چند وقت یکبار این کاخ های حافظه را در درون ذهنتان مرور کنید.

تکنیک کاخ حافظه چگونه عمل میکند؟

برای شروع کافیست خانه ای را تصور کنید که در آن بزرگ شده اید.این خانه بخش های مختلفی دارد که شما می توانید تصاویر را در آن ها جای دهید. بعد از اینکه این تصاویر با موفقیت در مکان ها جای گرفتند شما می توانید در آن خانه قدم بزنید و تصاویر را یادآوری کنید.

مثال تکنیک کاخ حافظه
برای مثال شما قصد دارید دو کلمه ی کبوتر و کیف پول را به ترتیب و با استفاده از تکنیک کاخ حافظه به خاطر بسپارید. ابتدا وارد مکانی که از قبل درون ذهن تان مشخص کرده اید می شوید و اولین تصویر را در اولین مکان مناسب می گذارید. بعد از ورود به کاخ حافظه خودم، اولین مکانی که میبینم حیاط خانه است. تصویر یک کبوتر بزرگ و رنگی را درون حیاط خانه تجسم می کنم. دومین مکان، راه پله هاست، پس تصویر دوم(کیف پول) را روی راه پله ها تجسم می کنم.حال اگر دوباره وارد کاخ حافظه خود شوم و به ترتیب در آن قدم بزنم اول تصویر کبوتر و سپس تصویر کیف پول را می بینم. با این تکنیک می توانیم صد ها تکه اطلاعات را تبدیل به تصاویر کنیم و آن ها را در مکان های کاخ حافظه به ترتیب بچینیم.

تمرین تکنیک کاخ حافظه
سعی کنید این ۱۰ کلمه را با استفاده از تکنیک های تجسم خلاق تبدیل به تصاویر کرده و آن ها را به ترتیب در کاخ حافظه انتخابی خود بچینید و سپس یادآوری کنید.
سرسره، خیار، درخت، ماشین، کبوتر، آدم برفی، پول، سنجاب، جوراب، لامپ
می توانید برای به خاطر سپاری این ده کلمه از خانه ای استفاده کنید که در آن بزرگ شده اید.

نتیجه گیری
شما می توانید محتوای درسی خود را با استفاده از این تکنیک به خاطر بسپارید.یکی از بخش های مهم مطالعه یادداشت برداری می باشد.یادداشت ها طبق اصول باید به صورت کلمات کلیدی باشند. کلمات کلیدی کلماتی هستند که بیشتر بار معنایی نکته روی آن ها قرار دارد. بعد از مشخص سازی کلمات کلیدی محتوای درسی خود، می توانید آن ها را با استفاده از این تکنیک به خاطر بسپارید.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,548 بازدید

    4 نظر

    درج: 30 آبان 1400

    توسط: u-120852
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (4 مورد)

    نام:*
    ایمیل:*
    سوال: نام خلیج جنوبی ایران؟
    پاسخ:*
    در پاسخ به فردین:

    • تفکیک شخصیت: چندتا آدمک که به دو دسته تفکیک می‌شن.
    • تداوم فعالیت: یه شخصی که پشت میز کارش داره سخت کار می‌کنه.
    • دورهٔ مالی: یه دایره دورِ یه دسته اسکناس.

    اگه بازم سؤالی داشتی در خدمتم. همونطور که می‌بینی، فقط نیاز به خلاقیت داری و با خلاقیت هر چیزی رو میشه تصویرسازی کرد.
    .
    1403/02/22 - 16:26
  • +9
    Memory palace expert
    با Mnemonist کاملاً موافقم. روش کاخ حافظه بسیار بسیار قدرتمنده و فقط باید یاد گرفت که چجوری ازش استفاده کرد. توی ساب‌ردیتِ memorypalace توی reddit، پست‌های خوبی در موردش وجود داره که اگه زبان انگلیسی‌تون خوب باشه خیلی بهتون کمک می‌کنه.
    .
    1403/02/19 - 11:11
  • +12
    در پاسخ به فردین:
    اگه خود کلمه تصویر ذهنی نداره اصلاً مشکلی نیست. چرا فکر می‌کنید برای استفاده از کاخ حافظه باید حتماً یه تصویر ذهنی خیلی عجیب و غریب درست کنید؟؟!! خیلی راحت فقط خود شکل کلمه رو تصور کن. ۲ یا ۳ بار که تصور کنی خود کلمه روی دیوارِ کاخ حافظه‌ت نوشته شده، کافیه و باعث میشه کلمه رو حفظ بشی. به این شکل میشه متون رو هم دقیق کلمه-به-کلمه حفظ کرد. فقط باید هر کلمه یا عبارت‌های کوچیک رو به اشیاء و قسمت‌های مختلف توی کاه حافظه ربط داد و تصور کرد که اون‌ها در قسمت‌های مختلف نوشته شدن.
    .
    1403/02/18 - 13:17
  • +12
    سلام من چطور میتونم کلماتی که در دروس حسابداری هست رو تصویر سازی کنم مثل مثلاً : تفکیک شخصیت . تداوم فعالیت. دوره مالی این کلمه ها رو نمیتوان به تصویر تبدیل کرد اینا که کبوترو بلبلو درخت نیستن اینا مطلبن وجود خارجی ندارند مثل درخت
    .
    1401/08/27 - 12:20
  • -13
    کتاب های واقعا جامع انسانی
    همراه من
    کتاب های برنامه ریزی
    کتاب های لقمه

    دسته بندی مطالب

    کتاب های موضوعی
    کتاب های پاور تست

    آخرین نظرات ارسالی

    باسلام کتاب عربی جامع مهر وماه یکی از کتاب های بسیار قوی مناسب
    سارا 1403/04/31 - 15:29
    بورسیه🙂
    سلام وقت بخیر من تو اردیبهشت این کتاب رو از سایت خریداری کردم و
    سلام ببخشید من عینکی هستم می تونم وارد این رشته بشم؟
    مصیب 1403/04/27 - 21:58
    بد نبود
    ببخشید کتاب که الان در دسترس هست برای کنکور 1404 مناسبه؟

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir