از بین بردن وسواس مطالعاتی

0
وسواس یکی از اختلالات روانی است که انواع مختلفی دارد. اما گاهی این اختلال، به گونه است که ممکن است موجب شود تا شما در مطالعه نیز دچار مشکل شوید. و به همین دلیل نیازمند کنترل وسواس در مطالعه باشید.
در واقع این نوع وسواس، یک جور تنبلی در درس خواندن هم میتونه محسوب شه. به این معنی که وقتی شما تلاش کنید این فکرهای مزاحم رو از خودتون دور کنید، به تبع این افکار نمی تونید به خوبی تمرکز کنید و به همین دلیل این عدم تمرکز جلوی شما رو میگیره و همین باعث میشه خسته بشید و شاید زیاد دیگه حوصله درس خوندن رو نداشته باشید.
تا به حال فکر کردید که چرا ما به این وسواس دچار می شیم که حالا بخوایم به فکر کنترل وسواس در مطالعه باشیم؟ بخشی از وسواس میتونه ریشه ارثی داشته باشه. اما به طور عمده خطاهای شناختی ما باعث میشه که نتونیم به خوبی و مثل سایر افراد در کارهامون موفق بشیم و یا اینکه بخوایم از شر فکرهای مزاحم خلاص بشیم. برای مثال ممکنه شما موقع درس خوندن اینقدر درگیر تمییز و مرتب کردن وسایل مطالعتون بشید که کلی از زمانتون رو برای همین موضوع از دست بدید.
برخی از افراد میگن ما اگر جامون برای درس خوندن عوض بشه و یا اگر فلان وسیله همراهمون نباشه، نمی تونیم تمرکز کنیم و به همین خاطر درس خوندنمون به مشکل میخوره. همه این ها ناشی از خطاهای شناختی هستش. مگه میشه که یک مداد باعث موفقیت ما بشه؟ آیا مکان به ما تمرکز میده یا ذهن ماست که میتونه این تمرکز رو تعییر بده؟ نبودن کسایی که شاید توی یک اتاق کوچیک که همه اعضای خانوادشون حضور داشتن درس خوندن ولی موفق شدن؟؟ به نظر شما چقدر این فکر میتونه منطقی باشه؟
حالا که ما متوجه شدیم که ما هم جزو اون دسته از افرادی هستیم که این مشکلات رو دارن، باید چیکار کنیم؟ چطور میتونیم از دست این فکرای مزاحم راحت بشیم؟؟  ما در ادامه در رابطه با 5 روش علمی برای از بین بردن وسواس مطالعاتی که میتونه خیلی به شما کمک کنه مطالب رو جمع آوری کردیم.

با خودتون قرار بزارید

وسواس در مطالعه یعنی درگیر شدن با حواشی در یک کلام. بنابراین برای کم کردن این حواشی باید با خودتون قرار بگذارید که برای کنترل وسواس در مطالعه خودم میخوام افکار مزاحم و کارهای مزاحم درس خوندنم رو کنار بگذارم. به عنوان مثال ممکنه حاشیه شما این باشه که حتما باید اول همه چیز مرتب باشه. میتونید اجازه ندید در وهله اول چیزی بهم بریزه که بعدا بخواید مرتبش کنید. تو مرحله دوم اکر اتاقتون نامرتبه میتونید بگذارید برای وقت استراحتتون و اونو تمییز کنید. اینجوری هم زمان مطالعتون هدر نرفته و هم اینکه خودتون رو یه جورایی تنبیه کردید.
یک مورد مهم دیگه در مورد افرادی هست که وسواسشون فکریه. یعنی اینکه دائم فکرای مزاحم میاد سراغشون و همین مسئله باعث میشه که نتونن تمرکز خوبی داشته باشن. یکی از 5 روش علمی برای از بین بردن وسواس مطالعاتی این هست که یک کاغذ در کنار دست خودتون بگذارید و از تکنیک به تعویق انداختن استفاده کنید. هر فکر مزاحمی که دارید رو روی یک کاغذ بنویسید و با خودتون قرار بگذارید که بعد از اتمام مطالعتون بهش فکر می کنید. در خیلی از موارد متوجه میشید که حتی دلیلی برای فکر کردن بهش وجود نداره.

یکی از خطاهای شناختی ما انسان ها این هست که تصور می کنیم که اگر در کاری درصدی خطا و یا اشتباه داشته باشیم، این موضوع تمام کار ما را زیر سوال برده است. مثلا یکی از تکنیک های مطالعه این هست که همه مباحث رو مطالعه کنید. برخی از دانش آموزان و داوطلبان تصور می کنن اگر یک صفحه از یک درس و یا یک فصل رو بلد نباشن، حتما دیگه نمی تونن درصد بالایی داشته باشن و همچنین با شکست مواجه خواهند شد. در صورتی که اصلا و به هیچ عنوان اینطور نخواهد بود.
دانش آموزان و داوطلبانی که خطای شناختی همه یا هیچ رو دارند، ممکن هست ساعت ها روی یک صفحه بمونن و همین مسئله باعث کندخوانی اونها میشه و نمی تونن به موقع مطالب رو به اتمام برسونن و دچار مشکل میشن در ادامه کار. یکی از راه های کنترل وسواس در مطالعه برای این دسته از افراد این هست که تصور نکنید تنها شما هستید که ممکنه چیزی رو خوب یاد نگرفته باشید و متوجه این مسئله باشید که بلد نبودن یک نکته، به معنی بلد نبودن کل یک فصل و یا کل یک کتاب نخواهد بود.

داشتن برنامه ریزی از راه های کنترل وسواس در مطالعه
برنامه ریزی دارید؟ یکی از محاسنی که میتونیم برای بهترین اصول برنامه ریزی کنکور نام ببریم، داشتن همین برنامه ریزی هست که باعث میشه شما رو ملزم کنه که تا زمان خاصی رو به خوندن اختصاص بدید و همین مسئله باعث میشه که زمانتون به هدر نره و همچنین از اتلاف وقت و هدر رفت انرژیتون جلوگیری کنید. بنابراین اگر برنامه ریزی ندارید، حتما باید این کار رو بکنید. و یکی از مهم ترین مواردی که از خود داشتن برنامه ریزی مهم تر هست، عمل کردن به برنامه درسی هست. چه فایده ای داره وقتی شما نمی تونید به برنامتون عمل کیند؟

مواردی رو که هنوز مسلط نیستید رو به زبان خودتون یادداشت کنید
طبیعی است که زمانی ما مفهوم یک موضوع را به خوبی متوجه نباشیم دچار اضطراب می شویم و این اضطراب می تواند موجب وسواس شود. به همین دلیل برای کنترل وسواس در مطالعه، از پیشنهادهای ما این است که مطالب کتاب را با زبان خودتان و آن گونه که احساس می کنید بهتر می توانید متوجه شوید، یادداشت نمایید. این کار موجب می‌شود علاوه بر یادگیری دروس، ترس و واهمه عدم یادگیری درس را نداشته باشید.
اگر برنامه درسی شما بر اساس بهترین اصول برنامه ریزی کنکور طراحی شده باشد، می توانید نتیجه دلخواه خود را به دست آورید. از دلایلی که موجب می شود ما دچار وسواس شویم این است که احساس می‌کنیم نمی‌توانیم نتیجه دلخواه خود را به دست آوریم به همین دلیل دچار وسواس می شویم. در صورتی که در کنکور های آزمایشی شرکت کنید یا از خود آزمون بگیرید، تا حد زیادی می‌تواند متوجه ریشه درست یا نادرست این موضوع بشوید.

برای کنترل وسواس در مطالعه خود را باور داشته باشید
چرا تصور می کنیم که درس را هنوز متوجه نشده اید؟ همیشه افرادی که دچار این نوع تفکر می شوند، کسانی نیستند که درس خود را هنوز به درستی یاد نگرفتنه اند. گاهی حتی دانش‌آموزان و داوطلبان با عملکرد بسیار خوب نیز، دچار این موضوع می شوند و علت آن را شاید تا حدودی بتوان عدم اعتماد به نفس کافی در این افراد دانست چرا که تصور می‌کنند با وجود خواندن بسیار خوب باز هم نمی توانند نتیجه درستی داشته باشند.

فکر کنکور رو از سرتون بیرون کنید
یکی از راه های غلبه بر ترس از شکست در کنکور به روش رتبه های برتر این است که نگران موضوعی که هنوز برایتان اتفاق نیفتاده است نباشید. برخی از داوطلبان به دلیل این که بسیار به نتیجه کنکور فکر می‌کنند دچار این نوع اضطراب ها می‌شوند و همین مسئله موجب می‌شود تا نتوانند با آرامش به مطالعه بپردازند. اگر این وسواس نیز شما را نیز آزار می‌دهد، توصیه می‌کنیم که فکر کنکور را از سرتان بیرون کنید و با خودتان بگویید من این مطالب را می‌خوانم برای اطلاعات عمومی خود و قرار نیست امتحانی در کار باشد.
هنگام خواندن روزنامه چقدر دچار وسواس می‌شوید؟ فکر نمی کنم هیچ یک از ما به هنگام خواندن روزنامه دچار وسواس شویم و نیازی به کنترل وسواس در مطالعه داشته باشم. همه ما می‌دانیم این اطلاعات را تنها برای خودمان می خوانیم و به همین دلیل از مطالعه ی آن بسیار لذت می بریم و همچنین بسیار خوب در ذهن ما می‌ماند. شاید همین راهکار به شما کمک کند حافظه های وسواسی را از ذهن خود بیرون کنید.

 
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    598 بازدید

    0 نظر

    درج: 12 مهر 1400

    توسط: u-120852
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir