مطالعه و یادگیری به شیوه SQ3R

0
مطالعه و یادگیری به شیوه این روش که یکی از قوی‌ترین روش‌های یادگیری است که در سال 1996 توسط فردی به نام رابینسون ابداع شد. در این روش سعی بر این است تا با ایجاد زمینه‌ای در ذهن قبل از مطالعه، روند یادگیری فعال‌تر و آسان‌تر گردد.
تمرکز این روش کمک به فراگیران است که به طور کارآمد و فعالانه روی خواندن و درک متون با تأکید زیاد بر متون آموزشی کار کنند.

فواید روش مطالعه SQ3R

مزیت اصلی و واضح استفاده از این روش استفاده بهینه از زمان مطالعه شما است. با استفاده از پنج مرحله روش SQ3R، می توانید چیزی را فعالانه بخوانید و توانایی بهتری در به خاطر سپردن و توضیح دادن متن داشته باشید.
دومین مزیت این است که با استفاده از مرحله اول، عمداً بیشتر مطالعه خواهید کرد و روی مهمترین اطلاعات تمرکز خواهید کرد. با این کار اطمینان حاصل می کنید که مطالب را بهتر به خاطر خواهید آورد.



برخی از مزایای اضافی عبارتند از:
•    توانایی افزودن R اضافی به روش – که به عنوان SQ4R شناخته می شود، R چهارم می تواند به معنای موارد مختلفی از جمله Relate  Record، یا Reflect باشد. این مرحله اضافی به شما امکان می دهد پیوندهایی از دانش را به تجربیات شخصی خود ایجاد کنید (Relate)، خلاصه ای گسترده تر برای درک (Record) یا درک عمیق تر یک موضوع و وضوح (Reflect) انجام دهید.
•    آگاهی بالاتر از آنچه می خوانید به شما امکان می دهد درک کنید که آیا ارزش خواندن دارد یا اینکه در یک متن بر روی چه چیزی باید تمرکز کنید – این بدان معنی است که سریع تر و کارآمد خواهید خواند.
•    تمرکز و فکر بهتری در مورد موضوع یا مطالب خواهید داشت – این بدان معنی است که شما برای جذب بهتر اطلاعات به طور خودکار وارد یک ذهنیت درست می شوید. شما با هدف خاصی می خوانید و به احتمال زیاد در این امر سرآمد هستید.
•    این امر به شما امکان می دهد تا انتقال موارد جدید به حافظه بلند مدت شما راحت تر باشد – اطلاعاتی که اکنون دریافت می کنیم در حافظه کوتاه مدت ما ذخیره می شوند و حافظه کوتاه مدت ما محدود است و بسیار کوتاه زندگی می کند. ذخیره اطلاعات در حافظه کوتاه مدت و سپس انتقال آنها به روش طولانی مدت از طریق این روش باورنکردنی است زیرا به احتمال زیاد آن اطلاعات را حفظ و استفاده می کنیم.
•    جلوی اضافه بار اطلاعات را می گیرید – این روش شما را تشویق می کند که اطلاعات را برای مدت زمان طولانی گسترش دهید. برای کارایی این روش، نمی توانید ذهن خود را مملو از اطلاعات کنید یا بیش از حد بار کنید. این برای بسیاری از افراد بسیار مهم است زیرا اطلاعات در همه جا وجود دارد و به همین دلیل آسان است که تحت فشار قرار گیرید و مملو از اطلاعات باشید.
•    شما زمان کمتری را برای مطالعه و استفاده بیشتر از اطلاعات صرف خواهید کرد – حتی اگر این روش به نظر می رسد که مطالعه و پردازش آن زمان بیشتری را می طلبد، تحقیقات نشان می دهد افرادی که از این روش مطالعه استفاده می کنند، زمان کمتری را برای مطالعه در نهایت صرف می کنند نسبت به کسانی که این کار را نمی کنند پس از این روش استفاده کنید. خارج از یک رشته دانشگاهی، این بدان معنی است که شما می توانید سریعتر از دیگران اطلاعات را پردازش کنید و بنابراین می توانید آنچه را که یاد گرفته اید نیز سریعتر به کار بگیرید.



(SQ3R) مخفف این کلمات است:
•    پیش‌خوانی (Survey)
•    سؤال سازی (Question)
•    خواندن (Read)
•    بازگویی و تعریف (Recite)
•    مرور (Review)

در ادامه به مراحل مختلف این روش اشاره می‌کنیم:
مراحل این روش عبارتند از:

1. پیش خوانی یا مرور اجمالی (Survey)
هدف از مطالعه اجمالی، دستیابی به نکات و مطالب مهم کتاب و کشف ساختار متن و مطالب در زمان کم و با سرعت زیاد است. مبتنی بر نمونه گیری سریع از، روش مطالعه اجمالی نکات اساسی و صرف نظر کردن از جزئیات است.
الف) با بخش های مختلف کتاب درسی خود آشنا شوید. 
ب) از اول تا آخر کتاب را یک نگاه اجمالی بیندازید.
پ)  مقدمه کتابتان را بخوانید.
 د)  فهرست محتوا را به صورت کلی بررسی کنید.
ه)  به فصل آخر و صفحات پایانی کتاب نگاه کلی بیندازید.
ی) به تمامی فصول یک نگاه اجمالی بیندازید.

2. پرسش کردن (Question)
هدف از پرسش، افزایش دامنة تمرکز حواس و درک عمیق تر مطالب است. این روش مستلزم پرسش کردن به طور جدی و پیگیر برای فهم عمیق مطالب است.
الف) وقتی کتابی را مطالعه می کنید، تصور کنید شما با نویسنده بحث می کنید. در مورد مطالب اظهار شده و ایده های ارائه شده پرسش هایی بپرسید. از خودتان بپرسید چه، چگونه، چرا، چه کسی و کی. ببینید آیا نویسنده جواب هایی که شما را قانع کند ارائه کرده است یا خیر.
ب) از خودتان سوال بپرسید.
پ) پرسش کردن از شما فردی فعال می سازد و نه خواننده ای منفعل

3. دقیق خوانی(Read)
هدف از دقیق خوانی R1، درک تمامی مطالب خوانده شده و به خاطر سپردن آن به صورت منطقی و منظم است. به طریقی که یادآوری آن برای استفاده مجدد امکان پذیر باشد.
الف) ایده اصلی نویسنده را متوجه شوید  و از رابطه مطالب مطلع گردید.
ب) بر آنچه می خوانید متمرکز باشید.
چ) از علامت گذاری و حاشیه نویس حتما استفاده کنید.
د) تمامی جداول و نمودارها را مطالعه کنید.
ه) هر آنچه مطالعه کرده اید با زبان خودتان بنویسید.

4. از بر گرفتن (Recite)
هدف از بر گرفتن، این است که آنچه را خوانده اید به خود پس دهید و از خود امتحان بگیرید.
الف) دربار آنچه خوانده اید از خودتان پرسش کنید.
ب) برای به یاد آوردن مطالب مهم تلاش کنید.

5. مرور (Review)
مرور کردن یکی از مهم ترین مهارت های مطالعه است و باید در هر فعالیت یادگیری لحاظ شود.
الف) وقتی مطالغه کردید قبل از اینکه کتاب خود را ببندید، به صورت خلاصه یادداشت هایی که برداشته اید و مطالبی که خط کشیده اید و علامتگذاری کرده اید را مرور کنید.
ب) پیش از آغاز مطالعه یک تکلیف و یا یک متاب جدید، آنچه قبلا خوانده اید را مرور کنید.
پ)  مرور امتحانی تان را با دقت برنامه ریزی کنید.

اگرچه بعضی از مراحل روش SQ3R کمی طولانی هستند، اما برای داشتن بهترین روش مطالعه و یادگیری دروس، استفاده از روش صحیح مطالعه و مرور خیلی مهمه. یعنی شما باید هم مطالعه دقیق و موثری داشته باشید تا مفاهیم درس رو به خوبی درک کنید. هم باید از بهترین روش مرور دروس استفاده کنید تا مطالب در ذهن شما ثبت بشه.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    756 بازدید

    0 نظر

    درج: 17 شهریور 1400

    توسط: u-120852
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir