نکاتی در مورد مرور دروس کنکور

+5

با پاسخ به دو سوال متداول و استراتژیک داوطلبان کنکور در ایام جمعبندی ، نکاتی در مورد مرور دروس که باید بدانید را در اختیارتان قرار می دهم . پیشنهاد می کنم حتی اگر یک یا چند مورد از دغدغه های فعلی شما نیست ، همه موارد را با دقت بخوانید ، شاید برخی سازوکارهای شما را تغییر دهد . گاهی یک داوطلب به دلیل عدم شناخت مشکل واقعی خود ، سوالاتش را به روش دیگر توضیح داده ، سعی کردم جان کلام را در سوالات استخراج کنم تا صادانه بپرسیم و صادقانه بشنویم .

 

سوال اول داوطلب: من شروع به مرور کردم و با توجه به اهمیت کتاب درسی در کنکور همه کتاب ها را دوره می کنم. اما وقت کم میارم . چطور مدیریت زمان کنم؟

ترجمه سوال اول داوطلب: ایشان به دلیل عدم آموزش صحیح در مورد روش دوره و انتخاب منبع و روش استفاده از منبع، با سبکی غلط و متداول بین داوطلبان کنکور در حال مطالعه از فصل یک کلیه کتاب های درسی هستند ! مشکل اصلی و بزرگتر از عدم نیاز سنجی انتخاب مباحث برای دوره ، بر اساس نیازسنجی واقعی است . حجم زیاد انتخابی مباحث (همه کتاب ها) به تنهایی باعث سردرگمی و کمبود زمان ایشان شده.

 
پاسخ سوال اول داوطلب: اگر هدف گذاری مشخص داشته باشید نصف مشکل حل می شود. وقتی بدانید هدف از دوره چیست، قابلیت برنامه ریزی پیدا می کنید . هدف از دوره کردن :
•    یادآوری نقاط مبهم از مباحث
•     تثبیت نقاط قوت در مباحث
•     پوشش یا جبران نقاط ضعف است

 
 معمولا داوطلبان کنکور بدون در نظر گرفتن این تفکیک شروع به مطالعه از صفر می کنند و این رویه اولین آسیب به مدیریت زمان محسوب می گردد. مهمترین بخش راه حل شما انجام تفکیک بین مباحث است تا در جلسه کنکور از جایی که فکرش را نمی کنید ضربه نخورید ! (نقاط قوت)

 

 
 

 
حال چگونه این تفکیک را بدون در نظر گرفتن سلایق شخصی انجام دهیم :

 
•    راه عادی: نگاهی به فهرست کتب درسی خود بیاندازید . برخی مباحث برای شما آشنا ترند ، با بعضی ها از ابتدا قهر بودید و بعضی دیگر را به تازگی برای آزمون های آزمایشی یا امتحانات خوانده اید. پس یک تقسیم بندی در سه دسته انجام می دهید و با اولویت مباحث آشنا تر شروع به تقویت نقاط مبهم مباحث می کنید .بعد به تثبیت نقاط قوت می رسید و در نهایت اگر فرصت بود نقاط ضعف را پوشش می دهید.
•    راه پرفکت: از تاثیرات آزمون های شبیه سازی کنکور ، قبل تر نیز بارها گفته ام . پیشنهاد می کنم آزمون های شبیه ساز کنکور های سنوات گذشته را ، نه صرفا جهت تثبیت اطلاعات یا تقویت فنون تست زنی ، بلکه برای برنامه ریزی و هدفگذاری با دقت دوچندان انجام دهید . (شما می توانید برای نحوه شبیه سازی مقاله مرتبط را در این لینک بخوانید)

 

بعد از یک آزمون استاندارد، در پاسخنامه با سه گروه سوال مواجه می شوید که باید با همان اولویت های گفته شده شروع به دوره کنید:
o    درست ها: همان نقاط قوت هستند
o    غلط ها: همان نقاط مبهم مباحث هستند
o    نزده ها: احتمالا همان نقاط ضعف شما هستند


سوال دوم داوطلب: امروز در برنامه مطالعاتیم برای جمعبندی و دوره زمانی برای عربی ، دینی ، زیست و فیزیک گذاشتم و همه را با یک کیفیت مساوی خواندم ، ولی احساس میکنم نتیجه لازم را به طور مساوی نمی گیرم و بعضی از درسها به خوبی بقیه پیشرفت نمی کند.

 
ترجمه سوال دوم داوطلب: من تمام درس های عمومی و اختصاصی را با رویکرد مشابه می خوانم ، درصد زمان بین درس ها برایم مفهومی ندارد و استراتژی مطالعاتی مشخصی هم ندارم . پس پیشرفت نمی کنم!

 
پاسخ سوال دوم داوطلب: شما به برنامه ریزی درست نیاز دارید ، به چند تقسیم بندی توجه کنید تا بتوانید از سردرگمی خارج شوید و برای خودتان نقشه مسیر مناسبی را ترسیم کنید.

 
ابتدا بدانید که درس ها به چهار دسته تقسیم می شوند:

 
•    دروس یادگرفتنی (مثل ریاضی و فیزیک)
•    دروس حفظی و یادگرفتنی (مثل شیمی و عربی)
•    دروس حفظی و مفهومی (مثل زیست و روانشناسی)
•    دروس حفظی (مثل تاریخ، جغرافیا و دین و زندگی)

ظاهرا تا همینجا به بخشی از پاسخ سوال رسیدید ، باید الگوهایتان را با تفاوت های مورد نیاز تعیین و مشخص کنید . چند الگوی پیشنهادی زیر را ببینید:

 
مرور درس ها در قالب تست زنی

 
دوستان دقت داشته باشید که مرور درس ها فقط به معنی خوندن متن درس نیست بلکه تست زدن هم نوعی مرور محسوب می شود . خیلی از مواقع دروسی که الگوهای فرمولی و یادگرفتنی دارند صرفا با نگاهی به قواعد و انجام تست های روزانه در شرایط بهتری قرار می گیرند.

 
مرور درس ها در قالب پاسخنامه خوانی

 
در خیلی موارد دروس حفظی و مفهومی  به دلیل مطالعه عمیق و تست زنی کافی در گذشته ، نیاز به تست زنی ندارید و صرفا به دنبال منبعی برای مرور سریع می گردید . استفاده از پاسخنامه کتاب‌های جامع که پیش تر تست آن را زده اید و مطالعه مهمترین و کاربردی ترین بخش های درس که همان پاسخ تست ها هستند به مروری کامل و کافی برسید.

 
مرور درس ها در قالب مطالعه گزیده نکات

 
برای مرور کردن دروس مختلف توصیه می شود به متن کامل دروس در کتاب های درسی مراجعه نکنید چرا که حجم زیاد مطالب هم از مرور صحیح درس جلوگیری می کند و هم زمان زیادی را از شما می گیرد و فقط شما را کلافه می کند. متونی از کتاب درسی که قبلا علامتدار کرده بودید خلاصه هایی که هنگام مطالعه از مطلب مورد نظر برداشته اید و یادداشت هایی که هنگام تدریس استاد در کلاس نوشته اید و نکات بدست آمده از تست زنی هایتان بهترین منابع برای مرور هستند. اگر موفق به انجام هیچ گونه علامت گذاری یا نت برداری نشده اید بهتر است یک کتاب جمع‌بندی مناسب را هر چه زودتر تهیه کنید.

 

 
مرور درس ها در قالب آزمون

 
در شرایطی که به آمادگی 50 درصدی رسیده باشید ، بهترین پیشنهاد برای شما آزمون های جامع است . مهمترین بخش دوره در جلسه آزمون رخ می دهد. همینکه تمام دروس را یک بار در جلسه آزمون با تلاش زیاد به خاطر می آورید ، سپس با مشاهده پاسخنامه در انتهای آزمون اطلاعات خود را کامل می کنید و در نهایت با آنالیز آزمون سری به مباحث در جزوات خود میزنید ، کاملترین مرور را انجام داده اید.

 
مرور در قالب بررسی ردپای گذشته

 
برای دروس اختصاصی رشته ریاضی و فیزیک و هم چنین دروس محاسباتی رشته علوم تجربی و انسانی ، علاوه بر تهیه کردن برگه هایی که شامل نکات کلیدی و فرمول های این دروس هستند و مطالعه این برگه ها توصیه اکید ما بر تست زنی در روزهای متوالی می باشد . زدن تست های طبقه بندی شده و هم چنین تست زنی از مباحثی که در آزمون های آزمایشی بیشترین سوالات غلط را داشته اید و تست های که قبلا به علت پاسخ اشتباه دادن علامت دار کرده اید امری بسیار مهم است . هم چنین کار کردن تست های سراسری ۱۰ سال اخیر نیز بسیار مفید و کارآمد خواهد بود به طور خلاصه باید خدمتتان عرض کنیم که در دروس محاسباتی باید بیشترین وقت خود را بر روی تست زنی بزارید و حتی مرور این دروس نیز همان طور که در بالا اشاره کردیم از طریق تست زنی انجام می گیرد.

نکته پایانی: بررسی نتیج درصد های داوطلبان کنکور سال‌های گذشته در کنار سوالات کنکور همان سال ، نشان می‌دهد که اگر داوطلبی ، اطلاعات مقدماتی هر درس را داشته باشد ، می‌تواند به تعداد سؤال‌های قابل قبولی پاسخ دهد . پس هنوز هم برای تغییر و ارتقای شرایط دیر نیست.

 
نویسنده: علی نظیف، کارشناس و هدایتگر تحصیلی

 

 مولف این مقاله پاسخگوی سوالات شما در بخش نظرات همین مطلب خواهد بود.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    3,437 بازدید

    6 نظر

    درج: 18 خرداد 1398

    توسط: m.hosseini
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (6 مورد)

    سلام و خیلی ممنون از توجهتون به ما
    من از کجا میتونم سریع کنکوریوم نظام قدیم پیدا کنم؟ هیچ جا نیست
    .
    1398/03/25 - 09:30
  • +2
    عالی عالی عالی
    حرف نداره
    .
    1398/03/22 - 22:04
  • +3
    خیلی دیدگاه خوبی بود . بهترین مدل برای اختصاصیا به ترتیب دفترچه است؟
    ::علی نظیف::
    به هم ریختن ترتیب دفترچه اولین آسیبی را که متوجه شما می کند ، کاهش سطح تمرکز شماست . آزمون سراسری با تمام نقدهایی که به آن وارد است ، توسط نخبگان آموزشی، طراحی ، مرتب و آماده می شود، از نظر سطح سوالات دروس مختلف ، ضرایب آنها و قدرت پاسخگویی ذهن ، رعایت ترتیب اصلی دفترچه بهترین پیشنهاد است.
    .
    1398/03/21 - 12:18
  • +7
    خیلی ممنون و یک سوال داشتم
    فاصله زمانی بین آزمونا چقدر باشه؟
    ::علی نظیف::
    زمان بین دو آزمون بستگی به سرعت مطالعه ، سطح علمی و شرایط پیشروی شما دارد. در حالت نرمال بین دو تا سه روز برای تحلیل یک آزمون و مطالعه مباحث تعیین شده بر اساس غلط های آزمون کافی است. ولی می توانید این فاصله را تا یک روز هم کاهش دهید به شرط آسیب نخوردن به کیفیت پیشروی دروس
    .
    1398/03/20 - 13:33
  • +8
    سلام
    اگه هنوز آزمون شروع نکرده باشم ، دیر نیست الان شروع کنم ؟
    ::علی نظیف::
    این موضوع به نگاه شما بستگی دارد . آیا درست است به دلیل اینکه نمی توانیم بهترین کار را ارائه دهیم ، هیچ کاری نکنیم؟ شما با شروع کار درست ، در هر زمانی ، مطمئن خواهید بود که شرایط بهتر می شود . همیشه باید به بهتر کردن شرایط فکر کنیم و برای آن تلاش کنیم. با این الگو احتمال رسیدن به بهترین شرایط هم ایجاد خواهد شد.
    .
    1398/03/20 - 13:26
  • +9
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir