شاید در نگاه اول، مرور و جمعبندی کل مطالب تدریس شده در تابستان در دو هفته از دیدگاه شما،کاری سخت یا حتی غیر ممکن به نظر بیاید.
اما اگر کمی تامل نمایید، در گذشته نیز کارهایی از این دست را به نحوی انجام دادهاید و در ضمن تمرینی برای ایام مشابه در آینده ای نزدیک خواهید داشت. شما در طول چند ماه آینده نیز از این دست مرورهای سریع و کوتاه، زیاد پیش رو خواهید داشت و آخرین آن هم، مرور یک هفته مانده به کنکور میباشد. که حجم کار در آن زمان بیشتر از حجم فعلی است. پس باید توانایی های لازم را در خود ایجاد کنید و با تلاش و کسب موفقیت در این ایام، خودتان را به موفقیت عادت دهید. در هفته سوم پیشنهاد می کنم کمی استراحت کنید و با تکمیل مباحث باقی مانده انرژی لازم برای کسب موفقیت در مهر ماه را کسب کنید.
برای این که بتوان از این فرصت کوتاه دو هفتهای، نهایت استفاده را برد بهتر است به چند نکته توجه نمایید:
1. شاید در نگاه اول یادگیری مباحثی که در آن ضعیف هستیم، در یک فرصت کوتاه امکانپذیر نباشد اما اگر در همین روزها به تکمیل این مباحث نپردازید، احتمالا پایه های مهرماه را مستحکم بنا نکردید. در نظر بگیرید در بدترین حالت، در این مباحث شما نمیتوانید همه مراحل لازم تست زنی را، به صورت کامل پشت سر بگذارید ولی میتوانید به یادگیری عمیق بپردازید.
2. تجربه ثابت کرده است با نزدیک شدن به روز آزمون، ممکن است تعدادی از داوطلبان دچار اضطراب و استرسهای کاذب شوند. که همین موضوع میتواند تا حدود زیادی از سطح یادگیری داوطلب نسبت به گذشته بکاهد به همین دلیل توصیه میشود از یادگیری اولیه مباحث سخت و دشوار (استدلالیها) در روزهای آخر پرهیز شود، زیرا انتهای دوره جمعبندی به اندازه روزهای قبل آزمون بار عصبی منفی دارد.
3. با توجه به میزان تسلط هر داوطلبی، مباحث بعدی، به سه قسمت تقسیم میشود؛ مباحث قوی، مباحث متوسط و مباحث ضعیف
الف. مباحث ساده را، با خیال راحت میتوانید به زنگ های انتهایی برنامه موکول کنید. ( در نظر داشته باشید اجرا و مطالعه دقیق مباحث را به عنوان هدف انتخاب کردیم نه اجرای ساعات دقیق) مباحث ساده از نظر هر کدام شما میتواند متفاوت باشد.
ب. در قدم دوم مباحث متوسط را مورد بررسی قرار دهید و با تمرکز روی قسمتهای مهم کتاب و زدن تستهای غلط و نزده این گونه مباحث (که از قبل علامت زده بودید)، مهارت خود را برای پاسخدهی به تستهای ساده و متوسط مباحث فوق، افزایش دهید.
ج. در قدم سوم، با مرور خلاصهها، فرمولها، نکات مهم و خط کشیده در کتاب و کار روی تستهای مهم هر مبحث (آن دسته از تستهایی که شامل مفاهیم اصلی مطالب درسی هستند.) آمادگی خود را برای پاسخدهی به تستهای مباحث قوی را نیز به حداکثر برسانید.
4.اختصاصی ها را با کیفیتی بخوانید که گویا آخرین زمان شما برای مطالعه آنهاست. از هیچ تمرین و مثالی از کتاب درسی و جزوه و هیچ تستی بدون یادگیری کامل عبور نکنید.
5. توصیه میشود بعد از تعیین مباحث ضعیف، متوسط و قوی خود، سیاستهای برخوردی خود را نیز با این مباحث مشخص کنید. یعنی اینکه برای مرور هر مبحث یا کتابی از کدام منابع و تستها استفاده خواهید کرد و چه مدت زمانی برای هر کدام لازم خواهید داشت. برای سطوح متفاوت، باید استراتژی ها متفاوت پیش رو بگیریم.
6. توجه نمایید عدم دقت در رعایت بند پنجم، سبب خواهد شد که برای یک مبحث یا کتاب خاص بیش از حد نیاز، زمان صرف نمایید که این امر موجب میشود وقت کافی برای مرور سایر مباحث ضروری نداشته باشید.
7. امکان دارد عدم مرور کافی مباحث قوی، بخصوص در عمومیها، سبب شود حتی نتوانید به سوالات متوسط مباحث فوق هم پاسخ دهید پس مرور مباحث قوی را در اولویت خود قرار دهید.
8. اولویت و هدف اصلی را برای تست زنی، تست های کنکور در نظر بگیرید.تست ها برای شما یک پاسخ صحیح در حالت ارایه شده و 3 پاسخ صحیح در حالات دیگر دارد! ز تحلیل گزینه های غلط و طراحی تست غافل نشوید.
9. برنامه برای 8 ساعت اجباری تا 10 ساعت اختیاری تنظیم شده ولی این به معنی محدود کردن شما برای ثبت یک روز 12 ساعته در کتاب برنامه ریزی نیست.
10. تمام برنامه های اجرا شده را مو به مو در کتاب برنامه ریزی ثبت کنید و در اولین روز شروع مدرسه به مشاور مستقر در مدرسه تحویل دهید تا بررسی نقاط قوت و ضعف راهکارهای مورد نیازتان را بگیرید.
مباحث و زنگ های پیشنهادی هفته اول
روانشناسی | مطالعه کل جزوه و متن کتاب مرتبط بدون تست |
فلسفه | تا انتهای سقراط مطالعه کامل جزوه و کتاب درسی |
ریاضی | تا انتهای اتحاد ها، تجزیه عبارات گویا مطالعه کامل جزوه و حل مجدد تمارین آن + حل تمارین مثال های کتاب درسی |
جامعه شناسی | تا انتهای درس هفت مطالعه کامل جزوه + مطالعه کتاب درسی و روزی 20 تست |
ادبیات | واژگان دوم دبیرستان تا درس 10 +نقش کلمات در جمله و اجزای جمله، کلمات از نظر ساختار مطالعه جزوه |
عربی | انواع فعل، شروع چگونگی ترجمه با کمک اسم و فعل، ادامه فعل ها در ترجمه، اعراب |
دینی 2 | درس 1 تا 6 مطالعه کامل جزوه و متن کتاب درسی بدون تست |
زبان | (ترجمه تمام متون درس اول (ریدینگ، تمارین و ...، و حفظ لغات |
روز اول
10- 8 | 12 – 10:15 | 14 – 12:30 | 15 - 14 |
جامعه | فلسفه | ادبیات | ناهار و نماز |
16:45 - 15 | 18 - 17 | 20 – 18:15 | 21:30 – 20:15 |
روانشناسی | عربی | ریاضی | دینی |
روز دوم
10- 8 | 12 – 10:15 | 14 – 12:30 | 15 - 14 |
جامعه | روانشناسی | ادبیات | ناهار و نماز |
16:45 - 15 | 18 - 17 | 20 – 18:15 | 21:30 – 20:15 |
فلسفه | دینی | ریاضی | زبان |
روز سوم
10- 8 | 12 – 10:15 | 14 – 12:30 | 15 - 14 |
روانشناسی | فلسفه | ادبیات | ناهار و نماز |
16:45 - 15 | 18 - 17 | 20 – 18:15 | 21:30 – 20:15 |
جامعه | عربی | ریاضی | ریاضی |
روز چهارم
10- 8 | 12 – 10:15 | 14 – 12:30 | 15 - 14 |
جامعه | روانشناسی | ادبیات | ناهار و نماز |
16:45 - 15 | 18 - 17 | 20 – 18:15 | 21:30 – 20:15 |
فلسفه | عربی | ریاضی | دینی |
روز پنجم
10- 8 | 12 – 10:15 | 14 – 12:30 | 15 - 14 |
جامعه | فلسفه | ادبیات | ناهار و نماز |
16:45 - 15 | 18 - 17 | 20 – 18:15 | 21:30 – 20:15 |
ریاضی | دینی | ریاضی | زبان |
روز ششم
10- 8 | 12 – 10:15 | 14 – 12:30 | 15 - 14 |
روانشناسی | روانشناسی | ادبیات | ناهار و نماز |
16:45 - 15 | 18 - 17 | 20 – 18:15 | 21:30 – 20:15 |
فلسفه | عربی | ریاضی | ریاضی |
روز هفتم
9:30- 8 | 11 – 9:45 | 12:30 – 11:15 | 14 – 12:45 | 15 - 14 |
فلسفه | جامعه | ادبیات | روانشناسی | ناهار و نماز |
16:45 - 15 | 18 - 17 | 20 – 18:15 | 21:30 – 20:15 | --- |
ریاضی | عربی | دینی | زبان | --- |
مباحث و زنگ های پیشنهادی هفته دوم
عربی اختصاصی | اعراب، جملات فعلیه و اسمیه مطالع جزوه و هر کدام 40 تست |
فلسفه | تا انتهای شناخت حقیقی چیست؟ مطالعه کامل جزوه و کتاب درسی |
ریاضی | تا انتهای تابع مطالعه کامل جزوه و حل مجدد تمارین آن + حل تمارین مثال های کتاب درسی |
تاریخ | تا انتهای درس 3 مطالعه کامل جزوه و مطالعه کتاب درسی + روزی 20 تست |
ادبیات | واژگان دوم دبیرستان تا درس 15 +سجع، آرایه های ترکیبی، نکات دستوری، مطالعه جزوه |
عربی | فاعل، خبر، نون وقایه مطالعه و هر کدام 30 تست |
دینی 2 | درس 6 تا 12 مطالعه کامل جزوه و متن کتاب درسی بدون تست |
زبان | گرامر معلوم و مجهول مطالعه و تست و دوره لغات درس یک |
روز اول
10- 8 | 12 – 10:15 | 14 – 12:30 | 15 - 14 |
تاریخ | فلسفه | ادبیات | ناهار و نماز |
16:45 - 15 | 18 - 17 | 20 – 18:15 | 21:30 – 20:15 |
عربی اختصاصی | عربی | ریاضی | دینی |
روز دوم
10- 8 | 12 – 10:15 | 14 – 12:30 | 15 - 14 |
تاریخ | عربی اختصاصی | ادبیات | ناهار و نماز |
16:45 - 15 | 18 - 17 | 20 – 18:15 | 21:30 – 20:15 |
فلسفه | دینی | ریاضی | زبان |
روز سوم
10- 8 | 12 – 10:15 | 14 – 12:30 | 15 - 14 |
عربی اختصاصی | فلسفه | ادبیات | ناهار و نماز |
16:45 - 15 | 18 - 17 | 20 – 18:15 | 21:30 – 20:15 |
تاریخ | عربی | ریاضی | ریاضی |
روز چهارم
10- 8 | 12 – 10:15 | 14 – 12:30 | 15 - 14 |
تاریخ | عربی اختصاصی | ادبیات | ناهار و نماز |
16:45 - 15 | 18 - 17 | 20 – 18:15 | 21:30 – 20:15 |
فلسفه | عربی | ریاضی | دینی |
روز پنجم
10- 8 | 12 – 10:15 | 14 – 12:30 | 15 - 14 |
تاریخ | فلسفه | ادبیات | ناهار و نماز |
16:45 - 15 | 18 - 17 | 20 – 18:15 | 21:30 – 20:15 |
ریاضی | دینی | ریاضی | زبان |
روز ششم
10- 8 | 12 – 10:15 | 14 – 12:30 | 15 - 14 |
عربی اختصاصی | عربی اختصاصی | ادبیات | ناهار و نماز |
16:45 - 15 | 18 - 17 | 20 – 18:15 | 21:30 – 20:15 |
فلسفه | عربی | ریاضی | ریاضی |
روز هفتم
9:30- 8 | 11 – 9:45 | 12:30 – 11:15 | 14 – 12:45 | 15 - 14 |
فلسفه | تاریخ | ادبیات | عربی اختصاصی | ناهار و نماز |
16:45 - 15 | 18 - 17 | 20 – 18:15 | 21:30 – 20:15 | --- |
ریاضی | عربی | دینی | زبان | --- |
ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون: