چطور استعدادم را پیدا کنم؟(بخش اول)

0
چطور استعدادم را پیدا کنم؟(بخش اول)
شناخت خود کار پیچیده‌ای است. همان‌طور که نمی‌توانید بینی خود را ببینید، در اکثر مواقع نسبت به آنچه که در آن خوب هستید نیز دید کاملی ندارید. شناخت توانایی‌ها و استعداد‌های شما بسیار دشوار بوده و حتی اغلب در جایی توانایی دارید که فکرش را هم نمی‌کردید. به دلایل بسیاری ما باید به دنبال کشف استعداد‌های خود باشیم، اما اینکه بدانیم چگونه استعداد خود را پیدا کنیم کمی کار می‌برد. گام‌های ارائه شده در زیر را مطالعه کنید.

(بخش اول: توجه به خود)

۱- ذهن خود را برای همه مسیر‌ها باز بگذارید
از آنجا که شما به احتمال زیاد نسبت به خیلی از استعداد‌های خود آگاهی ندارید، گام اول برای ارزیابی توانایی‌هایتان این است که ذهن خود را باز بگذارید. به خاطر داشته باشید که استعداد‌ها فراتر از نوازندگی گیتار یا رقصیدن حرفه‌ای است. استعداد‌ها در همه اشکال و اندازه‌ها و در بسیاری از زمینه‌های زندگی گسترده‌اند.

-به عنوان مثال، توانایی درک دقیق احساسات دیگران، یک استعداد بسیار مفید است.

 
۲- به گذشته خود نگاه کنید
هنگامی که برای کشف استعداد خود فکر می‌کنید، ابتدا نگاهی به گذشته خود و به کار‌هایی که در گذشته انجام داده‌اید، بیاندازید. ببینید از چه چیز‌هایی لذت برده‌اید و مواقعی را به یاد بیاورید که واقعاً در آن عالی بودید. از خودتان سؤالاتی بپرسید مانند «به کدام کاری که انجام داده‌ام بیشتر افتخار می‌کنم؟»

-خیلی خوب است که به دوران کودکی خود فکر کنید. وقتی بچه بودید چه کار‌هایی انجام می‌دادید؟ از چه چیز لذت می‌بردید؟ شما را با چه ویژگی می‌شناختند؟ گاهی اوقات این کار می‌تواند برخی از عمیق‌ترین استعداد‌های شما را نشان دهد و مطمئناً علایقی را کشف می‌کنید که ارزش آن را دارند که بیشتر در موردشان تحقیق کنید. در مورد سرگرمی‌های خود که شخصیت شما با آن‌ها شکل گرفته و توسط آن‌ها ساخته شده است فکر کنید.
-نکته دیگری که می‌توانید در مورد آن فکر کنید زمان‌هایی است که در زندگی‌تان به چالش کشیده شده‌اید. به شرایط سختی که با آن‌ها روبرو بوده‌اید، بیاندیشید. این مواقع اغلب می‌تواند مهارت‌های پنهان شما را نشان دهد. به عنوان مثال، زمانی را به یاد بیاورید که پدر شما دچار حمله قلبی شده و شما با حفظ آرامش توانسته‌اید با اورژانس تماس بگیرید. حفظ آرامش در مواقع اضطراری یک استعداد بسیار مفید است.

 
۳- درباره علائق خود فکر کنید
چیز‌هایی که شما را خوشحال می‌کند می‌تواند استعداد‌های شما را نیز نشان دهد. به کار‌هایی که دوست دارید انجام دهید فکر کنید. آیا مردم تا به حال در آن مورد از شما تعریف کرده اند؟ آیا در این زمینه از شما کمک خواسته اند؟ شاید تا به حال به عنوان یک استعداد در مورد آن فکر نکرده باشید، اما احتمالا در آن موضوع استعداد دارید.

- آیا شده است شروع به انجام کاری کرده و متوجه گذر زمان نشوید؟ این احتمالا به استعداد شما اشاره می‌کند. به عنوان مثال، شاید در هنگام بازی ویدیویی مورد علاقه خود از خود بی خود شده و گذشتن زمان را متوجه نشوید. این ممکن است یکی از استعداد‌های شما باشد.
-به حرف‌های خودتان توجه کنید. آیا تا به حال شده خودتان را در حالی ببینید که دارید با خانواده یا بهترین دوستتان در مورد موضوعی که بسیار برایتان معنادار است استدلال می‌آورید؟ این ممکن است یک اشاره دیگر به استعدادی باشد که شما دارید.
-هر آنچه را که از آن لذت می‌برید بنویسید. این به شما کمک می‌کند تا بفهمید واقعا از چه کار‌هایی لذت می‌برید و فرصت پیدا کنید به دلیل لذت خود فکر کنید. برای مثال ببینید که از انجام چه مواردی واقعاً لذت می‌برید و به شما فرصتی می‌دهد تا در مورد دلیل لذت بردن از این کار‌ها فکر کنید. به عنوان مثال، ممکن است از تماشای بازی فوتبال یا پیاده روی در طبیعت لذت ببرید. انجام این کار‌ها ممکن است به شما امکان دهد از دانش خاص خود در مورد این موضوعات بهره ببرید.


۴- آنچه را که در آن خوب هستید ارزیابی کنید
تفاوت زیادی بین آنچه از آن لذت می‌برید و آنچه در آن خوب هستید وجود دارد. ممکن است برای کشف استعداهایتان تنها به کارهایی فکر کنید که عاشق انجام دادن آن هستید، اما مهم است که به یاد داشته باشید که استعداد‌های شما ممکن است چیز‌هایی باشد که از آن‌ها لذت نبرده یا چیز‌هایی که حتی به آن‌ها فکر نمی‌کنید.

-به چیز‌هایی فکر کنید که به طور طبیعی برای شما پیش می‌آید. چیز‌هایی که با آن‌ها درگیری و کشمکش ندارید. آیا تا به حال شده است که به کسی بگویید: «بی خیال خودم انجامش می‌دهم یا اجازه بده کمکت کنم؟»، آیا خودتان را در موقعیت‌هایی دیده‌اید که مشغول اصلاح دیگران هستید؟ این رفتار‌ها معمولاً نشان می‌دهد شما در آن کار خوب هستید و چیز‌های زیادی در این مورد می‌دانید.


۵- به مواقعی که موفق بودید فکر کنید
به پشت سر خود نگاه کرده و مواقعی را به یاد بیاورید که موفق بوده‌اید و به موفقیت خود افتخار کرده‌اید. این می‌تواند نشانگر استعداد شما در آن زمینه باشد.

-به عنوان مثال، شاید شما به رئیس خود کمک کردید تا دفتر خود را مجدداً سازماندهی کرده و کارایی شرکت افزایش پیدا کند. سازماندهی یک استعداد بسیار مفید است.


۶- داستان زندگی خود را بنویسید
این تمرین می‌تواند به شما کمک کند نه تنها استعدادی که دارید بلکه استعداد‌هایی را که باید گسترش دهید، بهتر بشناسید. در مورد آنچه که به عنوان یک کودک دوست داشتید بنویسید. در مورد آنچه دوست داشتید بعد از مدرسه انجام دهید و موضوعات مورد علاقه‌تان بنویسید. در مورد بزرگ شدنتان بنویسید. در مورد جایی که امروز هستید و در مورد آینده خود و جایی که می‌خواهید باشید، در مورد آنچه می‌خواهید مردم در مراسم تشییع جنازه شما بگویند، بنویسید.

-فکر کنید اگر پول برایتان مسئله‌ای نباشد و نگرانی در مورد آن نداشته باشید با وقت خود چه خواهید کرد و دوست دارید چه فعالیت‌هایی انجام دهید. توجه به این امر می‌تواند به شما در شناسایی علایق و استعداد‌هایتان کمک کند.
-این تمرین اولویت‌های شما و آنچه که برایتان مهم است را نشان می‌دهد. همچنین برایتان روشن می‌کند می‌خواهید با زندگی‌تان چه کنید و برای رسیدن به رویاهایتان باید روی کدامیک از استعداد‌ها و توانایی‌هایتان تمرکز داشته باشید.

۷- از دیگران بپرس
داشتن یک چشم انداز بیرونی به شما کمک می‌کند بهتر متوجه شوید در چه چیزی خوب هستید. از اطرافیانتان بپرسید. مردم معمولاً خوشحال خواهند شد آنچه را که نقاط قوت شما می‌دانند به شما بگویند. حتما با افرادی صحبت کنید که شما را خوب می‌شناسند و البته حرف زدن با کسانی که شما را کمتر می‌شناسند نیز مفید خواهد بود. هر دو گروه شما را به طرق مختلف خواهند دید و اختلافاتی که می‌بینید، باعث می‌شود بیشتر درباره خودتان بدانید.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    592 بازدید

    0 نظر

    درج: 10 شهریور 1401

    توسط: u-143390
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir