هراحساس منفی، پیامی برای ما دارد که نمیدانیم

0
هراحساس منفی، پیامی برای ما دارد که نمیدانیم
گاهی در زندگی همه ما احساسات منفی وجود دارد، و جالب است بدانید هرکدام از این احساسات منفی دلیل و منشا خاص خودش را دارد.

همه ی ما به این موضوع واقف هستیم که اگر احساسات منفی وجود نداشته باشند، ما نمی توانیم احساسات مثبت را درک کنیم. وقتی هیچ گاه غمگین و ناامید نشویم، چطور می توانیم خوشحالی و امیدواری را درک کنیم. ما هیچ گاه حس آرامش را درک نخواهیم کرد، اگر هرگز اضطراب و خشم را تجربه نکرده باشیم. بنابراین احساسات منفی در زندگی همه ی ما اجتناب ناپذیر هستند.

در اینجا قصد داریم تا رایج ترین احساسات منفی و دلایل پشت پرده ی آن ها را با شما کاربران گرامی به اشتراک بگذاریم.

 1. عصبانیت 

وقتی چیزی را می خواهید ولی آن را به دست نمی آورید، ضمیر ناخودآگاه شما با احساس خشم واکنش نشان می دهد و سعی می کند همه چیزرا مجبور کند که طبق خواسته شما پیش برود. بنابراین، عصبانیت این توهم را ایجاد می کند که می توانید کنترل موقعیت را دردست بگیرید.
خشم به شما کمک می کند تا دردرگیری ها دست بالا را بگیرید و چه بسا گاهی به واسطه این عصبانیت مدافع حقوق خود نیزباشید. این احساس منفی تلاشی ناخودآگاه برای وادار کردن طرف مقابلتان به عقب نشینی دریک بحث است. به هرحال گاهی عصبانیت می تواند راهی برای مجبورکردن شما برای شروع کاری باشد.

 2. دلخوری 

دلخوری شکل ضعیفی از عصبانیت است. زمانی اتفاق می افتد که رفتار شخصی شما را تحریک می کند و شما را عصبانی می کند. وقتی ازکسی عصبانی می شوید، به این معنی است که اوآن طورکه شما می خواهید رفتارنمی کند و شما نمی توانید آن را تغییردهید. درپشت تمام احساسات منفی ازجمله عصبانیت و دلخوری، تمایل پنهانی برای تحت کنترل گرفتن موقعیت وجود دارد. این بدان معناست که وقتی مشکلی پیش می آید وکنترل آن ازدست شما خارج می شود، قطعاً عصبانی می شوید.

 3. اندوه وغصه 

اغلب ابراز نارضایتی شما از خود و دستاورد هایتان باعث غم و غصه ی بی دلیل درزندگی می شود. برخی افراد براین باورند که اگر شغل، خانه، رابطه وحتی ظاهری متفاوت از آنچه دارند، داشته باشند، خوشحال تر و خوشبخت تر خواهند بود. این درصورتی است که غم و اندوه مانع از لذت بردن شما ازهمه ی چیزهای خوب درزندگی می شود.

گاهی افراد فقط در گذشته سیرمی کنند و فکرمی کنند که درآن زمان خیلی بهتر از حالا بوده اند، این خود نشان دهنده عدم رضایت این افراد از زندگی فعلی آن هاست.
وقتی خاطرات خوش گذشته را به یاد می آورید، حتی همین احساس نوستالژیک هم شکل دیگری ازغم واندوه است، در حالی که شما آن را یک احساس منفی نمی دانید.

اگر اغلب احساس غمگینی و دلتنگی می کنید، حتماً شما در زندگی خود به تغییراتی نیاز دارید. ممکن است هیچ پیشرفتی نداشته باشید و در زندگی درجا زده باشید؛ این ها ممکن است ناشی از یک یا چند انتخاب اشتباه در زندگیتان باشد.

 4. احساس گناه 

احساس گناه نوعی خود تنبیهی است. احساس گناه یک احساس بسیار مخرب است که البته نشان می دهد باید در خود تغییر ایجاد کنید. اول از همه، شما باید بفهمید که این احساس از کجا آمده است؛ آیا این فقط محصول تفکر بیش از حد است که به سختگیری شما نسبت به خودتان مربوط می شود؟ یا واقعا کار بدی انجام داده اید؟ اگر این چنین است، پس باید علت اقدام خود را تجزیه و تحلیل کنید، خود را ببخشید و قول دهید که دیگر این اتفاق نخواهد افتاد.

همچنین اگر اقدامات اساسی برای رفع آسیب انجام دهید و از کسانی که به آن ها توهین کرده اید و یا درحقشان کوتاهی کرده اید، عذرخواهی کنید، احساس بسیار بهتری خواهید داشت.
درمواردی نادرهم، احساس گناه شامل یک احساس برتری پنهان است که باعث می شود چیزی شبیه این فکررا داشته باشید:«من آنقدر تکامل یافته ام که نسبت به اشتباهاتم احساس بدی دارم». البته که این تفکرجای بحث فراوان دارد.

 5. ترس و اضطراب 

این احساسات منفی که دردنیای امروز بسیار رایج است، اغلب دردرون خود ماموریتی نهفته دارند که آن محافظت از شما درموقعیت های خطرناک است. درواقع، همانطور که توسط یکی ازآخرین مطالعات نشان داده شده است، اضطراب نوعی حس ششم نجات بخش است.
ترس تصاویری از حوادث ناخوشایند و موانع غیر منتظره، شکست ها و تصادفات ایجاد می کند. اما هدف اصلی آن ناراحت کردن شما نیست، بلکه کمک به شما است؛ هشدار دادن به شما در مورد خطر، نشان دادن وضعیت واقعی، نشان دادن مشکلات پنهان به طوری که شما برای مشکلات آماده باشید. باید حقیقت را دراین احساسات منفی دریافت کنید.

اگر بتوانید از این احساسات منفی به نفع خود استفاده کنید، آن ها می توانند شما را در حل خلاقانه مسائل تقویت کنند و البته شما را تشویق به حرکت و شروع دوباره کنند.

 6. دلسردی و ناامیدی 

ناامیدی زمانی اتفاق می افتد که تلاش های متعدد برای رسیدن به چیزی، نتایج مطلوب را به همراه نداشته باشند. این یک راه پنهان برای بهانه دادن به خود برای تسلیم شدن و دست کشیدن ازتلاش های بیشتر برای موفقیت است.
دلسردی و ناامیدی همچنین ممکن است نشان دهنده ی این باشد که باید مدتی از کار خود مرخصی بگیرید؛ شاید شما خیلی خسته هستید و نیاز به استراحت دارید و ذهن شما با این حس سعی دارد به شما اطلاع دهد.

 7. بی تفاوتی 

بی تفاوتی شکلی پنهان از شورش علیه چیزی است. این حس اغلب درکسانی که قدرت یا توانایی عصیان آشکار را ندارند، دیده می شود. این یک روش منفعلانه و به شدت پرخاشگرانه برای ابراز اعتراض و مخالفت با چیزی است.
بی تفاوتی همچنین ممکن است راهی پنهان برای انتقال مسئولیت ازخود به شخص دیگری باشد. زمانی که شما از جریان زندگی خارج می شوید و از زیر بار مسئولیت ها شانه خالی می کنید، اطرافیان دیگر نمی توانند با شما به جایی و یا چیزی برسند. بنابراین آن ها چاره ای ندارند جزاینکه وظایف شما را برای انجام کارها به عهده بگیرند.
در مواردی نادرهم، بی تفاوتی روشی پرخاشگرانه برای ابراز خشم است، به این مفهوم که فرد خود را بی تفاوت جلوه می دهد تا طرف مقابل را تحت فشار قرار دهد.

 8. ناامیدی مطلق 

نا امیدی از نارضایتی ناشی می شود؛ گاهی با موقعیت هایی روبرو می شوید که درآن ها به آنچه می خواهید نمی رسید. گاهی هم ممکن است دیگران کاری را که شما می خواهید انجام ندهند، دراین صورت ممکن به ناامیدی مطلق برسید.
در هر صورت، معنای پنهان پشت احساس نا امیدی و سرخوردگی این است که شما نمی توانید زندگی و مردم را آنگونه که هستند بپذیرید. بنابراین درنهایت از زندگی ناعادلانه و افرادی که انتظارات شما را برآورده نکرده اند احساس ناامیدی می کنید.
همانطور که دیدید، احساسات منفی معنایی بسیارعمیق تر از آنچه به نظرمی رسند دارند. اگرهمیشه دارای یک یا چندی ازاین احساسات هستید، بهترین کار این است که ابتدا خودتان را تجزیه وتحلیل کنید و سپس ریشه های پنهان این احساسات را پیدا کنید.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    673 بازدید

    0 نظر

    درج: 8 خرداد 1401

    توسط: u-143390
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir