16نکته برای داشتن دید مثبت به زندگی (بخش اول)

0
16نکته برای داشتن دید مثبت به زندگی (بخش اول)
استرس، خستگی، ناامیدی، عصبانیت و… همگی ناشی از احساسات نادرست، دید منفی به زندگی و رویداد‌هایی است که روزانه رخ می‌دهند. در ادامه‌ی مطلب با ما همراه باشید تا به چگونگی کنترل استرس و ایجاد دید مثبت به زندگی با استفاده از راهکار‌های علمی پی ببرید.

دید مثبت به زندگی بسیار مفید است. برای توسعه‌ی دید مثبت باید کنترل آن را یاد بگیرید. همچنین باید یاد بگیرید برای خود و زمان‌تان ارزش قائل شوید. روش دیگری که می‌توانید دید مثبت به زندگی را تقویت کنید، پیدا کردن راه‌هایی برای مقابله با استرس است، چون استرس شما را به سمت افکار منفی سوق می‌دهد.

گام اول: یاد بگیرید چگونه رفتار کنید

۱. رفتار‌های شما روی زندگی‌تان اثر می‌گذارد
رفتار شما در مقابل مشکلات زندگی خوشحال یا ناراحت بودن شما را مشخص می‌کند. شما نمی‌توانید اتفاقاتی را که برای‌تان پیش می‌آید تغییر بدهید، ولی می‌توانید رفتار خود را در مقابل آن‌ها تغییر بدهید. شما هر بار که به مشکل می‌خورید، نوع رفتارتان را انتخاب می‌کنید.

مثلاً چرخ ماشین‌تان پنچر می‌شود، هیچ‌کس دوست ندارد این اتفاق برایش بیفتد. حالا شما حق انتخاب دارید که چگونه با شرایط کنار بیایید. شاید بسیار ناراحت شوید و به فرمان مشت بکوبید، فشار خون‌تان را بالا ببرید و بعد از آن، بالاخره چرخ را عوض کنید. اگر شما ناراحت شدن را انتخاب کنید، زمان زیادی ناراحت خواهید ماند.
در حالت بعد، شاید شما ناراحت نشوید و پنچر شدن چرخ ماشین را به‌عنوان اتفاقی قبول کنید که ممکن است در زندگی پیش بیاید. نفس عمیقی بکشید و در آخر چرخ را عوض کنید. اگر شما ناراحتی را انتخاب نکنید، زمان ناراحتی شما چندان طولانی نخواهد شد. در واقع می‌توانید به آن مثبت فکر کنید.

۲. به اتفاقات زندگی مثبت نگاه کنید

طرز صحبت شما درباره اتفاقات زندگی روی رفتار شما تأثیر می‌گذارد. اگر شما به اتفاقات دید منفی داشته باشید، هر بار که آن اتفاق رخ بدهد شما ناراحت می‌شوید، ولی اگر نگاه مثبت داشته باشید، رفتار‌تان نسبت به آن موضوع تغییر می‌کند.

مثلاً شما با پیام ناراحت‌کننده‌ای از خواب بیدار می‌شوید. شاید با خود بگویید «امروز که خراب شد»، ولی با دید مثبت به موضوع نگاه کنید و با خود بگویید «خب این خبر بد بود، ولی روز من تازه شروع شده». اتفاقی که افتاده هیچ‌گاه تغییر نمی‌کند، ولی رفتار شما می‌تواند نسبت به موضوع عوض شود و رفتار شما را اصلاح کند.

۳. صحبت کردن‌تان را اصلاح کنید

جملاتی مثل «من نمی‌تونم این کار رو انجام بدم»، شما را به سمتی سوق می‌دهد که به عدم توانایی برای انجام آن کار باور پیدا کنید. اگر بگویید کار غیرممکنی است، آن کار برای شما غیرممکن می‌شود. به جملات مثبت مثل «می‌تونم این کار رو بکنم، اگه قدم‌به‌قدم پیش برم» فکر کنید.

۴. به‌جای شکایت کردن از اوضاع، کاری بکنید
در هر موقعیتی حق انتخاب دارید: شاید شکایت و گلایه کنید و شاید کاری انجام دهید که مشکل‌تان را برطرف کند. شکایت کردن فقط ناراحت‌تان می‌کند، ولی حل کردن مشکل حس خوبی به شما می‌دهد و باعث خوشحالی‌تان می‌شود.


۵. از مسائل کوچک لذت ببرید
شاید شما هم مثل بیشتر مردم همیشه به مسائل حساس و اهداف بزرگ یا نزدیک‌ترین تعطیلی فکر کنید. هر چند این دید نسبت به زندگی بد نیست، ولی نگاه همیشگی به مسائل بزرگ باعث می‌شود نتوانید از خوشی‌های روزمره‌ی زندگی لذت ببرید. یک وعده غذای لذیذ به همراه خانواده یا پیاده‌روی با یک دوست خوب در زندگی روزمره اتفاق می‌افتد. با فکر کردن به مسائل و اهداف بزرگ‌تر، این خوشی‌ها را از بین نبرید. در لحظه زندگی کنید و از مسائل کوچک لذت ببرید.

مثلاً اگر کنار دوست‌تان در حال گپ زدن هستید و ذهن شما به تعطیلات آخر هفته فکر می‌کند، به لحظه‌ای که کنار دوست‌تان هستید برگردید و از آن لحظات لذت ببرید. به دوست‌تان توجه کنید و اجازه ندهید ذهن‌تان منحرف شود.

۶. تشکر کردن را تمرین کنید
تشکر کردن در زندگی روزمره ضروری است، چون رفتار‌تان را اصلاح و مسائل خوب را برای شما تداعی می‌کند. این کار کمک می‌کند به نکات مثبت زندگی توجه کنید، نه به اینکه چه کاری را اشتباه انجام داده‌اید.

هر روز زمانی را برای شکرگزاری کنار بگذارید و به چیز‌های خوبی که دارید فکر کنید. پس از فکر کردن به نکات مثبت روز، ۳ مورد از آن‌ها را روی کاغذ بنویسید.

۷. از زندگی‌تان لذت ببرید
اگر همواره به دنبال تلویزیونی جدید، ماشینی بهتر یا گوشی هوشمند جدیدتری باشید، هیچ‌گاه قدردان دارایی‌ها و زندگی خود نخواهید بود. خوشحالی در لذت بردن از چیز‌هایی است که دارید، نه چیز‌هایی که می‌خواهید داشته باشید. اگر این‌گونه فکر کنید همیشه به دنبال چیز‌هایی می‌گردید که شما را خوشحال کنند و از چیزی لذت نمی‌برید.

روش فکر کردن‌تان را نسبت به چیز‌های جدید عوض کنید و به جای اینکه فکر کنید «من باید اون تلفن هوشمند جدید رو داشته باشم»، به این فکر کنید: تلفنی که در اختیار دارید از بسیاری از تلفن‌های قدیمی بهتر است.

۸. به اهداف‌تان فکر و آن‌ها را به واقعیت تبدیل کنید
ثابت شده است که اگر به رسیدن به هدف‌تان فکر کنید و درباره‌ی آن رؤیاپردازی کنید، دستیابی آن هدف بسیار راحت‌تر خواهد بود. همچنین مطالعات نشان می‌دهند اگر فقط به آن هدف نهایی فکر کنید و از تصور کردن آن لذت ببرید و نه مسیر رسیدن به هدف، این کار دستیابی شما به هدف را سخت‌تر می‌کند و باعث می‌شود شما کندتر پیشرفت کنید.

به اهداف‌تان فکر و درباره‌ی آن‌ها رؤیاپردازی کنید، ولی باید به مشکلاتی که در راه رسیدن به آن‌ها برخورد می‌کنید نیز فکر کنید تا روند پیشرفت‌تان کند نشود.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    375 بازدید

    0 نظر

    درج: 1 اسفند 1400

    توسط: u-143390
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir