اعتماد به نفس و سبک زندگی

0
اعتماد به نفس و سبک زندگی
اعتماد به نفس بالا تاثیر زیادی بر سبک زندگی دارد. افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند عموماً احساساتی مانند سرخوردگی، طرد شدن، بیهوده بودن و ناامیدی را به خود راه نمی‌دهند. این افراد همواره به آینده امیدوارند، زیرا خود را کاملاً شناخته و اهدافشان بر اساس استعدادها و توانایی‌هایشان تعیین می‌کنند و در همان راستا برنامه‌ریزی، سعی و تلاش می‌کنند. سبک زندگی این افراد خصوصیات خاصی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

شناسایی فرصت‌ها
این افراد موقعیت‌ها و یا شرایطی را که برایشان به وجود می‌آید، حتی اگر جنبه منفی هم داشته باشد، به عنوان فرصت عالی برای کسب تجربه و یا یادگیری در نظر گرفته و سعی می‌کنند جنبه‌های مثبت موقعیت ایجاد شده را پیدا کرده و نهایت استفاده را از آن‌ها داشته باشند. نحوه برخورد واکنش افراد در موقعیت‌های مختلف متفاوت است. کسی که اعتماد به نفس دارد امکان ندارد خود را ببازد. او همواره به دنبال بهترین راه‌حل برای مشکلات هست و به خود و نیرویش اطمینان دارد و می‌داند تنها کسی که می‌تواند مشکل ایجاد شده را حل کند خودش است و چندان به دیگران و کمک آن‌ها متکی نیست. در شرایط سخت هم سعی می‌کند تجربیات زیادی به دست بیاورد و شرایط لازم را برای رشد و تعالی خود فراهم کند.

پذیرش مسئولیت‌ها و اشتباهات
افراد دارای اعتماد به نفس مسئولیت تمام کارهای خود را می‌پذیرند و از اشتباهات خود فرار نمی‌کنند. هر مورد اشتباه و یا هر کوتاهی را در هر زمینه‌ای می‌پذیرند و در جهت اصلاح آن می‌کوشند. این افراد قبل از پذیرش مسئولیت و یا قبل از انجام هر کاری مسئولیت کامل آن کار را بر عهده می‌گیرند و چنانچه بر اثر اشتباهات آن‌ها مسئله‌ای پیش بیاید بهانه‌تراشی نمی‌کنند. با آنکه مقصر دانستن دیگران بسیار آسان‌تر است، این افراد خود را مسئول دانسته و دیگران را عامل مشکلات ایجاد شده نمی‌دانند.

سازگاری با شرایط مختلف
افراد دارای اعتماد به نفس می‌دانند که زندگی همواره طبق خواسته‌های آنان پیش نمی‌رود.  این افراد راحت‌طلب نیستند و می‌دانند که زندگی همواره با چالش‌هایی همراه است. آن‌ها با آغوش باز به استقبال چالش‌ها می‌روند، به خود مطمئن هستند و می‌دانند که می‌توانند با درایت و سخت‌کوشی از پس مسائل و مشکلات ایجاد شده برآیند. شرایط زندگی تاثیر چندانی بر پیشبرد اهداف این گونه افراد ندارد. هیچ‌گاه اجازه نمی‌دهند که تحت تاثیر شرایط قرار بگیرند و همواره به دنبال راه‌حل و عبور از مشکلات هستند. با اعتماد به نفس‌ها در هر شرایطی باشند خود با آن وفق می‌دهند، افراد سازگاری هستند و خود را با محیط و شرایط اطراف به راحتی هماهنگ می‌کنند.

زندگی در زمان حال
یکی از راه‌های داشتن رضایت از زندگی و دوری از افسردگی و اضطراب، زندگی در زمان حال است. فکر کردن به اتفاقات ناخوشایندی که در زمان‌های گذشته افتاده مثل شکست‌ها، از‌دست‌دادن‌ها، کوتاهی‌ها و اشتباهات، تصمیم‌های نادرست و … روان انسان را به شدت می‌آزارد و او را از حرکت و تلاش باز می‌دارد. افراد دارای اعتماد به نفس معتقدند اتفاقات گذشته به گذشته تعلق دارد و آنچه که مهم است زمان حال است؛ پس تمام وقت و ذهن خود را صرف زمان حال کرده و فکر می‌کنند که هم اکنون باید برای دستیابی به اهداف و آرزوهای خویش تلاش کنند. نگرانی از آینده و فکر‌کردن به اینکه قرار است چه پیش بیاید آرامش ذهن را برهم می‌زند و تمرکز شما را از آنچه که اکنون می‌گذرد، می‌رباید. افراد دارای اعتماد به نفس، هیچ نگرانی نسبت به آینده ندارند و به آن فکر نمی‌کنند و به جای آن در زمان حال سعی می‌کنند آینده خود را بسازند. اطمینان خاطری در وجودشان هست که اگر امروز تلاش کنند آینده حتماً درست می‌شود.

پذیرنده تغییر و تحول
با اعتماد به نفس‌ها از تغییرات نمی‌ترسند و وحشتی نیز ندارند: برای مثال مقاومتی در برابر شغل خود ندارند و اگر مزایای شغل و حرفه‌ای را بهتر و بالاتر بیابند، مطمئناً در تلاش خواهند بود تا همواره شرایط زندگی را برای خود و خانواده بهتر سازند و خود را محدود به یکسری از توانایی‌ها و ظرفیت‌هایشان نمی‌کنند.

هنر شنونده بودن
افراد دارای اعتماد به نفس، شنونده‌های خوبی هستند و علاوه بر آنکه خوب صحبت می‌کنند خوب هم گوش می‌دهند. کسی که اعتماد به نفس دارد می‌داند که مکالمه یک‌طرفه چندان جالب نیست. اگر به خود اطمینان داشته باشید، شنونده خوبی خواهید بود و حتماً به صحبت‌های دیگران هم توجه خواهید کرد و به آن‌ها هم اجازه بحث و ابراز نظر خواهید داد.

والدین حمایتگر
والدینی که اعتماد به نفس دارند همواره فرزندان خود را از راه‌های گوناگون به داشتن اعتماد به نفس تشویق می‌کنند. آن‌ها همچون کوه، تکیه‌گاه مطمئنی برای تحولات زندگی فرزندشان هستند و در تصمیم‌های بزرگ حامی و پشتیبان بوده و از هیچ کمکی دریغ نمی‌کنند. پیشرفت فرزندانشان از موضوعات مهم زندگی محسوب می‌شود.

شادی درونی
بیشتر افراد دارای اعتماد به نفس، از آنچه هستند و آنچه دارند راضی و خشنود هستند. از تمام کارها و فعالیت‌های خود حتی اگر منجر به شکست‌ها و ناکامی هم شده باشد، احساس رضایت دارند و اصلاً به اینکه دیگران در مورد آن‌ها چه تصوری دارند اهمیت نمی‌دهند. زندگی را چندان سخت نگرفته و برخورد راحت‌تری با مشکلات و گرفتاری‌ها دارند. همواره با تمام توان برای دستیابی به آرزوهایشان تلاش می‌کنند و بیشتر روی نتیجه کار تمرکز دارند تا نحوه انجام آن.

اهمیت زبان بدن
افراد دارای اعتماد نفس در مورد افکار و احساساتشان هیچ گونه پنهان‌کاری ندارند و تمام آنچه که فکر می‌کنند را به راحتی از طریق حرکت چشم‌ها، دست‌ها و به عبارتی از طریق زبان بدن نشان می‌دهند. کسی که اعتماد به نفس دارد، از آنکه بخواهد موضوعات را به گونه دیگری نشان دهد، به شدت پرهیز می‌کند، از افکار و احساسات خود نمی‌ترسد و آن‌ها را به راحتی بروز می‌دهد.

توانایی نه گفتن در زندگی با اعتماد به نفس
برای داشتن یک زندگی ایده‌آل لازم نیست که تمام اطرافیانتان از شما راضی باشند. تنوع رفتار و توقعات افراد باعث می‌شود نتوانید همه را راضی نگه دارید. توانایی نه گفتن به درخواست‌هایی که تمایل و یا توان انجام آن‌ها را نداریم یکی از ویژگی‌های افراد دارای اعتماد به نفس است. این افراد نیاز چندانی را به اینکه همه افراد را از خود راضی نگه دارند، در خود نمی‌بینند. آن قدر به خود مطمئن هستند که نیازی به جلب توجه دیگران ندارند و هر گاه کاری از دستشان برنیاید به راحتی آن درخواست مورد نظر را رد می‌کنند. ایجاد احساس رضایت برای همه کاری بسیار دشوار است و موجب می‌شود که فرد از خود و علایقش دور شود، تمام وقت خود را صرف دیگران کند و ناخودآگاه سطح توقعاتش از دیگران هم بالا برود و همین امر مسائل و مشکلات زیادی به همراه دارد. کسی که اعتماد به نفس دارد کاملاً بر این موضوعات واقف است و چون می‌خواهد همواره در جهت موفقیت و اهدافش قدم بردارد، به راحتی به بعضی از درخواست‌های خارج از وقت، خانواده و یا توانایی‌اش نه می‌گوید.

کاری به زمان دیگر موکول نمی‌شود
افراد فاقد اعتماد به نفس برای شروع هر کاری دائماً آن را به تعویق می‌اندازند. دلیل آن روشن است: این افراد نمی‌دانند از کجا شروع کنند و نمی‌دانند چگونه شروع کنند و تلاشگر نیستند؛ از طرفی هم هیچ انگیزه و هدفی را دنبال نمی‌کنند. ولی اگر فردی باشید که اعتماد به نفس دارد، برای شروع هر کاری ابتدا برای خود هدف و انگیزه تعریف کرده و بر مبنای آن و طبق اصول رایج شروع آن کار، آن را بدون اتلاف وقت آغاز خواهید کرد. حتی ممکن است خلاقیت‌هایی برای پیشبرد بهتر اهدافتان به کار گیرید. هدف برایتان امری بسیار مهم و حیاتی است و برای دستیابی به آن از هیچ کوششی فروگذار نخواهید کرد.

آن‌ها حسادت نمی‌ورزند
حسادت برای افرادی که اعتماد به نفس دارند معنی ندارد. این افراد چون به خود متکی هستند، از شاد بودن دیگران شاد می‌شوند و برای شادمانی خود هم تلاش می‌کنند. این افراد چون برای خود ارزش قائلند و می‌دانند که موفقیت دیگران چیزی از ارزش‌های آنان کم نمی‌کند و با موفقیت دیگران نه‌تنها ناراحت نمی‌شوند بلکه خوشحال شده و این باور که با تلاش و کوشش می‌توان به موفقیت رسید در آن‌ها تقویت می‌شود.

روابط کاری
کار کردن با افراد دارای اعتماد به نفس بسیار رضایت‌بخش است، چرا که اعتماد به نفس آنان سبب افزایش اطمینان و اعتماد به آن‌ها و کار می‌شود و این اطمینان در روند کاری بسیار باعث موفقیت و پیشرفت کل تیم می‌شود. بهترین افراد برای کارکردن افرادی هستند که دارای اعتماد به نفس باشند. برای مثال اعتماد به نفس آن‌ها، به خصوص زمانی که در سمت مدیریت باشند، به خوبی می‌تواند روابط و کارها را کنترل کند. همچنین در شغل‌های حساس و پرمسئولیتی مانند پزشکی، آتش‌نشان، پلیس، مشاور، روان‌شناس، مدرس و… داشتن اعتماد به نفس شرط لازم و اصلی محسوب می‌شود.

انتقال اعتماد به نفس
زندگی در کنار افرادی که اعتماد به نفس دارند بسیار راحت است، چرا که آن‌ها علاوه بر اعتماد به نفس خود و برنامه‌ریزی معین و منظم در زندگی که در گرو آن همه چیز آسان می‌شود، می‌توانند این اعتماد به نفس را به دیگران، خانواده و نزدیکان خود منتقل کنند.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    395 بازدید

    0 نظر

    درج: 9 آبان 1400

    توسط: u-120852
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir