اعتماد به نفس چیست و چه اهمیتی دارد؟

0
اعتماد به نفس چیست و چه اهمیتی دارد؟
درباره اعتماد به نفس چه میدانید؟ فکر میکنید چه تاثیری روی زندگی شما گذاشته است؟ آیا با خصوصیات افرادی که به خودشان اعتماد دارند؛ آشنا هستید؟ میخواهید بدانید شما هم مثل آن ها هستید یا نه؟ این مقاله به همه سوالات شما درباره اعتماد به نفس  پاسخ میدهد. با ما همراه باشید.

اعتماد به نفس چیست ؟
اعتماد به نفس به معنی باور به توانایی ها و استعدادهایتان برای رسیدن به موفقیت در یک حوزه خاص است. ممکن است شما به خودتان در انجام کارهای شغلی اعتماد داشته باشید یا مطمئن باشید کیک های شما یکی از خوشمزه‌ترین کیک های دنیاست اما درمورد برقراری ارتباط با دیگران نسبت به توانایی هایتان شک داشته باشید.

این احساس در زندگی تمام افراد موفق دنیا نقش بزرگی داشته است. و بیل گیتس، استیو جابز و هزاران نفر دیگر به اهمیت آن اشاره کرده اند. یکی از مثال های معروف در رابطه با این موضوع زندگی هنری فورد موسس و بنیانگذار شرکت خودروسازی فورد است.

اگر هنری فورد به خودش اعتماد نداشت و روی آرزویش پافشاری نمیکرد هیچ گاه از کارمند شرکت ادیسون به مدیر یکی از بزرگترین شرکت های تاریخ آمریکا تبدیل نمیشد.

انواع اعتماد به نفس
تقسیم بندی های متفاوتی از این موضوع وجود دارد. اما یکی از ساده ترین و قابل فهم ترین آن ها تقسیم بندی آن به کوتاه مدت، کاذب و واقعی است.

۱. اعتماد به نفس کوتاه مدت
این نوع اطمینان به مدت طولانی در شما باقی نمی ماند. ممکن است شما بعد از انجام یک عمل خاص تا مدت کوتاهی به خودتان اطمینان پیدا کنید اما وقتی دوباره مجبور به انجام آن شود استرس بگیرید و اعتماد خود را از دست بدهید. این مدل از اعتماد به نفس از عوامل قوی ریشه نمیگیرند و باید برای ماندگار شدن آن ها تلاش کرد.

۲. اعتماد به نفس کاذب
 افراد با اعتماد به نفس کاذب  به شدت درگیر ظواهر هستند و سعی میکنند خود را قوی و بدون مشکل نشان دهند. در حالی که این احساس واقعی نیست و حتی مشکلات بسیار زیادی را برای صاحب خود ایجاد میکند. در حقیقت اعتماد کاذب همان حس بی اعتمادی است اما با ظاهر خوب.

۳.اعتماد به نفس متعادل
این نوع از اطمینان به خود، بهترین نوع آن است که در شما ماندگار است و فواید بسیار زیادی برایتان دارد. شما از طریق تکرار و کسب تجربه میتوانید این ویژگی را داشته باشید. هیچکس نمیتواند بر روی این حس قیمتی بگذارد چون سرچشمه بسیاری از موفقیت های زندگی همین نوع از اعتماد به نفس است.
اهمیت اعتماد به نفس
اعتماد به خود به طور مستقیم روی موفقیت شما در زندگی تاثیر میگذارد. با داشتن آن شما انگیزه بالایی برای شروع برخی از کارها دارید و استرس کمتری در رابطه با آن ها تجربه میکنید. این احساس از خودشناسی ریشه میگیرد و تلفیق هر دو این موارد شما را در زندگی خوشبخت تر و شادتر میکند. اگر میخواهید در روابط شخصی خود و محیط کار انسان موفقی باشید باید به جایگاه و اهمیت این حس در زندگیتان توجه کنید.

 

 
 

 


مزیت های اعتماد به نفس
هر انسانی در زندگی توانایی، قدرت و استعداد متفاوتی دارد. به همین خاطر است که افراد مختلف به توانایی های مختلفی اعتماد دارند. همه ما انسان ها در یک موضوع مشابه به خودمان اعتماد نداریم. 

این تفاوت جزو زیبایی ها و جذابیت زندگی محسوب میشود. فقط باید خودمان و توانایی هایمان را بشناسیم تا بتوانیم در مسیر درستی حرکت کنیم. فکر میکنید داشتن اعتماد به نفس چه فایده ای دارد؟

۱. احساس موفقیت واقعی را تجربه میکنند
وقتی از این خصوصیت بهره مند باشید احساس میکنید در زندگی موفق هستید. در واقع شما با استفاده از اطمینانی که به خود دارید برای موفقیت برنامه میریزید و میدانید چگونه از مسیر رسیدن به هدف هم لذت ببرید. با داشتن اعتماد  به دنبال رویاهایتان میروید. و در همین هنگام است که احساس میکنید واقعا انسان موفقی هستید. چراکه موفقیت چیزی جز در مسیر انتخاب هدف نیست.

۲. به دنبال رشد شخصیتی خود هستند
اگر به خودتان مطمئن باشید میدانید که میتوانید هرروز پیشرفت کنید. همیشه یک نسخه بهتر از شما در انتظارتان است و همیشه چیزی برای یادگیری وجود دارد. یکی از عادات روزانه افراد موفق این است که در هرلحظه به دنبال یادگیری هستند. این افراد برای رشد شخصیتی خود کارهای زیر را انجام میدهند:
به دنبال موضوعات جدید می گردند
کتاب میخوانند
مستند و فیلم های پر از اطلاعات میبینند
با انسان های جدید آشنا میشوند
برای از بین بردن ضعف های خود تلاش میکنند

۳. برای رسیدن به اهداف خود تلاش میکنند
خیلی از ما برای شروع یک کار جدید انواع ترس را تجربه می کنیم چون فکر میکنیم ممکن است موفق نشویم. لازم نیست حتما رویای شما بزرگ باشد تا ارزش تلاش کردن داشته باشد شما باید برای رسیدن به هر رویایی بجنگید. اعتماد به نفس باعث میشود شما یک نوع روحیه ریسک پذیری سالم داشته باشید. با داشتن این ویژگی، برای رسیدن به اهداف خود تلاش خواهید کرد و به خاطر انرژی مثبتی که دارید احتمال موفقیت شما بسیار بالا میرود.

۴. مثبت نگر هستند
منفی نگری شما را به هیچ کجا نخواهد رساند. اعتماد به شما آرامش میدهد و باعث میشود بتوانید بدون استرس و منطقی فکر کنید. اگر اعتماد به نفس شما پایین باشد همه چیز را در بدترین حالت خودش خواهید دید و چون فکر نمیکنید بتوانید موفق شوید پس بدترین اتفاق را تصور میکنید و این منفی نگری شما را به نتایج بد میرساند.

۵. روابط عاطفی بهتری با دیگران دارند
افرادی که به خودشان اعتماد دارند، شانس موفقیت بیشتری در روابط اجتماعی خود دارند. آن ها ارتباط چشمی مناسب و زبان بدن خوبی دارند و اغلب مورد توجه دیگران قرار میگیرند. و اما اگر کسی این احساس  را به خود نداشته باشد با همان زبان افسردگی و بدبینی حرف میزند و رفتار میکند. آن فرد نه به کسی اعتماد میکند نه کسی به او اعتماد دارد.
از کجا بفهمیم اعتماد به نفس داریم؟
برای این که متوجه بشوید به خودتان اطمینان دارید یا نه باید ویژگی افرادی که اینطورند را بشناسید. باید بدانید با داشتن این حس چه اتفاقی در شما می افتد و چه کارهایی را انجام میدهید. به همین خاطر ما تعدادی از خصوصیات این افراد را برای شما در زیر گردآوری کرده ایم تا بتوانید این رفتارها را با خودتان مقایسه کنید.

خصوصیات افرادی که اعتماد به نفس دارند
در ادامه می خواهیم به خصوصیات اصلی این افراد اشاره کنیم:

 

 
 

 


۱.برای رفتار دیگران با خودشان استانداردهای مشخص شده دارند
کسانی که از خود و توانایی هایشان مطمئن نیستند؛ رفتار بد دیگران با خودشان را بی جواب میگذارند. این به این معنی نیست که اعتماد به نفس باعث جنگ و دعوا میشود ولی افرادی که خود را باور دارند؛ به خودشان اهمیت میدهند و میدانند دیگران حق ندارند به آن ها بی احترامی کنند.

۲. زبان بدن قوی ای دارند
تحقیقات متنوعی بر روی زبان بدن افراد با اعتماد به نفس انجام شده است و یک سری ویژگی های مشترک در بین این رفتارها به عنوان زبان بدن اعتماد به نفس شناخته شده است. موارد زیر چندتا از این نشانه ها هستند:

 محکم قدم بر میدارند
 آن ها سرشان را بالا میگیرند
به طور مستقیم ولی با احترام به چشمان طرف مقابل خود نگاه میکنند
جوری رفتار میکنند که دیگران را به ارتباط گیری با خود تشویق میکنند
 کف دست خود را در هنگام دست دادن به سمت بالا نگه میدارند

۳. کمتر از مردم دیگر عصبانی میشوند
آن ها اشتباهات افراد را از عدم دانایی آن ها میدانند و ارزش خود را بسیار بالاتر از آن میدانند که با عصبانیت های شدید به خودشان آسیب بزنند. آن ها خودشان را میشناسند و کنترل زیادی بر روی احساسات خود دارند. این رفتار آنقدر در آن ها بارز است که دیگران آن را به این ویژگی میشناسند.

۴. برروی اهدافشان پافشاری میکنند
کسانی که به خود اعتماد دارند برای یافتن چیزی که حقشان است همیشه تلاش میکنند. آن ها به دنبال اهداف و حقوق خود میروند و فکر نمیکنند که دیگران حق دارند بهشان ظلم کنند. با پافشاری کردن روی انجام کارها سعی کنید این حس را در خود تقویت کنید.

۵. قاطعانه صحبت میکنند
وقتی با افراد با اعتماد به نفس صحبت میکنید متوجه میشوید آن ها در قانع کردن دیگران مهارت خاصی دارند.. علت این مسئله قاطعیت آشکارای آن ها در حرف ها و صحبت هاست. آن ها جوری قاطعانه درمورد اهداف خود صحبت میکنند که دیگران را درمورد آن مطمئن میکنند.

۶. بیشتر وقت ها لبخند میزنند
آن ها انسان های خوشبختی هستند چرا که برای احساس شادی نیاز به اتفاق خاصی ندارند. به همین دلیل است که در بیشتر وقت ها بر روی لبشان لبخند است.

۷. آن ها ریسک پذیرند
موفق ترین افراد دنیا به خودشان اطمینان دارند و ریسک میکنند. آن ها باهوش هستند و با وجود انتخاب های درست و منطقی، ریسک پذیر هم هستند. آن ها با اعتماد بالایی نسبت به خودشان شروع به کارهای جدید میکنند. و میدانند توانایی موفق شدن را دارند.

۸. آن ها “نه” گفتن را بلدند
مطالعات نشان داده است افرادی که نمیتوانند در مقابل کارهایی که دوست ندارد “نه” بگویند استرس و افسردگی بیشتری تجربه میکنند. کسانی که به خودشان اعتماد دارند با نه گفتن به دیگران راحتند. آن ها کنترل زندگی خود را در دست دارند و میتوانند در برابر خواسته های نادرست دیگران بایستند.

۹. آن ها از اشتباه کردن نمیترسند

موقعی که اشتباه میکنند به جای سرزنش خود سعی میکنند از آن اشتباه یاد بگیرند. یادگیری چیزی است که به ان ها انگیزه ادامه دادن و تلاش کردن میدهد. همه ما انسان ها در زندگی اشتباه میکنیم اما این که چطور در برابر این اشتباهات عکس العمل نشان میدهیم است که مهم است. افراد با اعتماد به نفس ترس از شکست ندارند و از ندانستن هراسی ندارند اما برای یادگیری و پیروزی تلاش میکنند و نا امید نمیشوند.

۱۰. آن ها توانایی کمک گرفتن از دیگران را دارند
کسانی که عزت نفس پایین دارند با کمک گرفتن از دیگران راحت نیستند. این کار باعث میشود احساس بدی نسبت به خودشان پیدا کنند و فکر کنند ضعیف هستند. اما باور به خود  واقعی باعث میشود شما بپذیرید لازم نیست همه چیز را بلد باشید و باید برای موفقیت از دیگران هم کمک بگیرید.
این کار همچنین به آن ها کمک میکند روابط قوی تری با افراد برقرار کنند و یک انسان اجتماعی تمام عیار باشند. با این کار آن ها هم پیشرفت میکنند هم یاد میگیرند.

 

 
 

 


فاکتورهای موثر بر روی اعتماد به نفس
چه عواملی بر روی میزان اطمینان به خود شما تاثیر دارند؟ با کلیک بر روی هر گزینه به توضیحات دسترسی می یابید.

دوران کودکی:
یکی از تاثیر گذارترین عوامل بر روی اعتماد به نفس دوران کودکی است. رفتار خانواده، پدر و مادر و انسان های اطراف ما در دوران کودکی تاثیر زیادی بر ما گذاشته است.

چراکه در دوران کودکی بچه ها توجه زیادی به رفتار دیگران دارند و پایه های رفتار بزرگسالی خود را از همان موقع میگذارند. اغلب وقت ها تغییر ویژگی های ریشه دار شخصیتی سخت است چون از سال های طولانی گذشته در ما باقی مانده اند.

جامعه اطراف ما:
فشارهای جامعه یکی از دلایل اصلی برای کمبود اعتماد است. نیازهای متفاوتی در زندگی ما وجود دارد که در یک جامعه ناسالم به تمام این نیازها توجه نمیشود. ما نیاز داریم که از دیگران احترام دریافت کنیم.
زمانی که از سمت انسان های یک جامعه هیچ گاه چنین احساسی به ما منتقل نشود احتمالا در ارتباط گیری با مردم این جامعه دچار کمبود اطمینان به خود میشویم.

رسانه:
باورهای نادرستی که رسانه های مختلف، تلوزیون و شبکه های اجتماعی به ما میرسانند ریشه بسیاری از کمبود اعتماد به نفس ها هستند. زنانی که فکر میکنند باید شبیه مدل های امریکایی باشند و مردانی که همیشه با برد پیت مقایسه میشوند.

این موارد باعث کاهش احساس رضایت افراد از هر لحاظی میشود. وقتی همیشه قسمت های خوش زندگی افراد را در اینستاگرام ببینید نسبت به زندگی خودتان احساس بدی پیدا میکنید.

دوستان:
قرارگیری در گروه دوستان اشتباه که مخصوصا در دوران نوجوانی اتفاق میافتد احساس پذیرش از سمت گروه های اجتماعی را در ما تضعیف میکند. برخی دوستان به جای این که حال شما را خوب کنند عزت نفس شما را کم میکنند و باعث میشوند نتوانید خودتان را دوست داشته باشید.
تفاوت اعتماد به نفس و عزت نفس
عزت نفس به نوع نگاه و باور شما نسبت به خودتان و توانایی هایتان مربوط است و اعتماد به نفس به باوری که به خودتان برای انجام یک فعالیت خاص دارید. وقتی شما عزت نفس بالایی داشته باشید از خودتان خوشتان می‌آید و به سمت یادگیری و موفقیت های بیشتری در زندگی می‌روید.

با افزایش عزت نفس شما نیاز ندارید که حتما کار خاصی انجام دهید تا احساس خوبی داشته باشید بلکه وجود شما برایتان ارزشمند است.اما اعتماد به نفس با تکرار و تجربه به دست می آید.

خیلی از افراد ممکن است در انجام کاری این ویژگی را داشته باشند ولی به طور کلی خودشان را ارزشمند ندانند. داشتن هر دو این احساسات به ما کمک میکند شادتر و بهتر زندگی کنیم به همین دلیل باید راه های بالا بردن آن ها را یاد بگیریم.

 

 
 

 


نشانه های اعتماد به نفس پایین
افرادی که با کمبود این احساس مواجهند، مشکلات زیادی را در زندگی تجربه میکنند. چندتا از بزرگترین این مشکلات را در ادامه با هم میخوانیم.

چک کردن بیش از اندازه گوشی در جمع
شما فکر میکنید باید همیشه مشغول باشید به همین دلیل اگر بدون هیچ فعالیتی بشینید احساس ناراحتی میکنید.

قرار ندادن خود در موقعیت رقابت
اگر اعتماد کمی به خود داشته باشید از این که در موقعیت رقابت با کس دیگری قرار بگیرید میترسید پس تمام راه های رقابت را بر روی خود میبندید.

زمان زیادی را صرف آرایش و پیرایش خود میکنید
وقتی برای یک خرید جزئی ، یک ساعت آرایش میکنید یک جای کار میلنگد.

خودتان را برای انجام کارها سرزنش میکنید
با کمبود حس اطمینان به خود حس میکنید همه کارها را نادرست انجام میدهید. به همین خاطر همیشه خود را به خاطر کارهای اشتباهتان سرزنش میکنید.

نمیتوانید نظرات خود را در گفتگوهای دوطرفه بیان کنید
به خاطر راحتی دیگران نظرتان را به دیگران نمیگویید. فکر میکنید باید حواستان به همه کس باشد و تصمیم گیری نهایی را فرد رو به روی شما انجام دهد.

همیشه محتاط هستید
هیچگاه ریسک نمیکنید و نمیپذیرید که برای موفقیت باید ریسک ها را در آغوش گرفت.
دوازده نشانه اعتماد به نفس بالا و واقعی
چگونه بفهمیم واقعا به خودمان اطمینان داریم یا نه؟ به این نشانه ها توجه کنید و دنبال آن ها در خودتان بگردید.

۱. خودتان را دوست دارید و تفاوت های خود را با دیگران میشناسید

۲.ضعف های خود را می پذیرید و برای تصحیح آن ها تلاش می کنید

۳. از طرز تفکر دیگران نسبت به خودتان نمیترسید

۴. مراقب سلامت جسمانی خودتان هستید

۵. به نیاز های خود توجه میکنید و به آن ها پاسخ میدهید

۶. نسبت به خود مهربان و با گذشت هستید

۷. خودتان را با دیگران مقایسه نمیکنید

۸. بر روی خودتان و رویاهایتان تمرکز میکنید

۹. میتوانید از تنهایی هم لذت ببرید

۱۰. مسئولیت رفتارها و احساسات خود را بدون سرزنش خود و دیگران بر عهده میگیرید

۱۱. توانایی تغییر قسمت های بد زندگی خود را دارید

۱۲.باور دارید که لایق بهترین اتفاق ها هستید

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    374 بازدید

    0 نظر

    درج: 6 شهریور 1400

    توسط: e.timsari
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir