تمامی اصول و قوانینی که درمورد انتخاب هدف باید بدانید

0
تمامی اصول و قوانینی که درمورد انتخاب هدف باید بدانید
همه ما آدم ها به دنبال کشف استعدادهای خود هستیم و برای رسیدن به اهداف مختلفی به دنیا آمده ایم. هیچ کدام از ما قرار نیست شبیه هم زندگی کنیم یا خوشبختی را در یک چیز ببینیم. موفق ترین آدم هایی که من در زندگی دیده ام، کسانی بودند که برای پیدا کردن هدف زندگی خودشان وقت گذاشتند.

پیدا کردن هدف زندگی شاید کار سختی باشد اما به سختی اش می ارزد. چون هر انسانی بعد از فهمیدن هدف و قرار گرفتن در مسیر رسیدن به آن؛ علاوه بر حس خوشبختی و خوشحالی به افزایش عزت نفس خود کمک می کند.. این مقاله قرار است شما را در انتخاب هدف زندگی خودتان کمک کند. بعد از خواندن این مقاله از اهمیت داشتن هدف در زندگی با خبر میشوید و یاد میگیرد چطور برای زندگیتان هدف پیدا کنید.

سردرگمی در انتخاب هدف زندگی
این روزها یکی از بزرگترین مشکلات جوانان نداشتن هدف در زندگی است. با نگاه کردن به دور و اطراف خودتان شروع کنید. چند نفر از جوانان اطراف شما هدف زندگی خود را پیدا کرده اند؟ دوران جوانی زمان طلایی پیدا کردن هدف زندگی برای هر کسی است. چون در این سن بیشتر افراد خودشان را شناخته اند و باید شروع به تلاش کنند. اگر برای پیدا کردن هدف زندگی خود احساس سردرگمی میکنید باید همین الان دست به کار شوید.

چرا نمی توانم هدف انتخاب کنم؟
دلایل زیادی ممکن است باعث سردرگمی شما در انتخاب هدف زندگیتان باشد. جامعه ، خانواده و دوستان روی شما تاثیر زیادی دارند و میتوانند جلوی شما را در انتخاب هدف درست بگیرند. موارد زیاد از رایج ترین دلایل سردرگمی افراد در پیدا کردن هدف زندگی است.

 

 
 

 


۱.خودتان را به درستی نمیشناسید
زمانی که برای نوشتن این مقاله تحقیق میکردم ؛ متوجه شدم خیلی از ما انسان ها به یک نکته مهم و مورد نیاز برای هدف گذاری توجه نمیکنیم: خودشناسی. 

-در مورد خودم مثال میزنم. من از زمانی که وارد دنیای بزرگسالی شدم با خودم و دنیای خودم کلنجار میرفتم تا بفهمم واقعا از زندگی چه میخواهم. سعی میکردم شغل های مختلفی را امتحان کنم و سبک زندگی خودم را تغییر بدهم. اما مشکل این جا بود که من هنوز حتی خودم را به درستی نمیشناختم.


۲. نگران انتظاراتی هستید که دیگران از شما دارند
مثلا شاید پدر شما انتظار داشته باشد شما تبدیل به یک پزشک ماهر بشوید. و از طرف دیگر مادرتان فکر میکند شما برای معلمی ساخته شده اید. خودتان چطور؟ فکر میکنید هدف زندگی شما چیست؟ شما در چه کاری مهارت دارید؟ نگرانی درمورد انتظارات دیگران نمیگذارد شما تصمیم درستی درمورد زندگی خود بگیرید.

۳. نگران این هستید که دیگران شما را نپذیرند
هر انسانی هدف خاصی در زندگی دارد و شما هم همینطور هستید. اگر فکر کنید همه باید از هدف شما خوششان بیاید اشتباه میکنید. هیچکس جای شما نیست که برای شما نظر بدهد.

۴. گذشته ، شما را رها نمیکند
اگر فکر کنید باید همانطور که در گذشته بودید زندگی آینده خود را بسازید؛ دیگر پیدا کردن هدف زندگی معنایی ندارد. اما اگر بپذیرید که تغییر کرده اید و حق انتخاب های جدید دارید میتوانید به انتخاب هدف هم فکر کنید.

 

 
 

 


معیار های انتخاب هدف چیست؟
انتخاب هدف پنج معیار اصلی و مهم دارد:.
هدف باید مشخص باشد:
شما باید به طور کامل بدانید به چه چیزی میخواهید برسید. مثلا : قبولی در کنکور سال ۱۴۰۰
هدف باید قابلیت اندازه گیری داشته باشد:
یعنی باید بتوانیم روند پیشرفت در مسیر آن را بسنجیم.
هدف باید قابل دسترسی باشد:
هدف های خیالی و غیر قابل دسترس نباید تعیین کنیم. هدف های خیلی بزرگ هم که زمان بسیار طولانی برای رسیدن به آن ها نیاز است باید به اهداف کوچک قابل دسترس تبدیل بشوند.
هدف باید مرتبط به زندگی و علاقه ما باشد:
یعنی باید حواستان باشد هدفی نامربوط به علاقه و خواست خودتان انتخاب نکنید و بعد از چند سال پشیمان بشوید.
هدف باید محدودیت زمانی داشته باشد:
زمانی که به انتخاب هدف فکر می کنید، در کنار هدفتان یک محدودیت زمانی بنویسید. هدف بدون محدودیت زمانی نمیتواند شما را به شروع کردن تشویق کند. مثلا: خرید پراید تا چهار ماه دیگر.

 

 
 

 


پیامدهای نداشتن هدف در زندگی
اگر هنوز هدف خود را پیدا نکرده اید؛ زودتر دست به کار شوید. نداشتن هدف در زندگی میتواند برای شما مشکلات بسیاری را ایجاد کند. برای مثال:

  -  انگیزه کافی برای زندگی نخواهید داشت
  -   اولویتی برای کارهایتان در زندگی وجود نخواهد داشت
  -   از شاخه ای به شاخه ی دیگر خواهید پرید
  -  کمبود اعتماد به نفس
  -   از کمبود تمرکز رنج میبرید
  - احساس رضایت کمتری از زندگی خواهید داشت


چگونه برای خود هدف انتخاب کنم؟
ممکن است پیدا کردن هدف زندگی در نظرتان کار پیچیده ای باشد. بگذارید کمی ساده ترش کنیم. روشی که برایتان توضیح میدهم یکی از بهترین و کاربردی ترین روش های پیدا کردن هدف زندگی است. در این روش همانطور که در عکس زیر میبینید باید هدفی را انتخاب کنید که چهار ویژگی داشته باشد:
1. عاشق آن هدف باشید
اگر در مسیر پیدا کردن هدف به این که آیا آن را دوست دارید یا نه توجه نکنید؛ ممکن است چند سال بعد احساس شکست کنید و حتی در مسیر رسیدن به هدف جا بزنید.
2. دنیا به آن هدف نیاز داشته باشد
این که شما مشکلی از مشکلات دنیا را رفع کنید باعث میشود انگیزه داشته باشید. این ویژگی کمک میکند احساس خوبی نسبت به خودتان و هدفتان بگیرید و بدانید انسان مفیدی هستید.
۳. دیگران به خاطرش به شما پول پرداخت کنند
اگر شغل و هدف شما در زندگی نتواند پولی را به شما بدهد نمیتوانید فرد مستقل و موفقی باشید. اما اگر در انتخاب هدف خود به اندازه کافی به پول هم فکر کنید دیگر نگران آینده خود نخواهید بود.
۴. کاری باشد که به خوبی انجامش میدهید
حواستان به استعداد و توانایی هایتان هم باشد. شما نمیتوانید هدفی را بدون توجه به توانایی هایتان انتخاب کنید. برای پیدا کردن هدف زندگی خود زمان بگذارید و تمام توانایی های خودتان را در زندگی تشخیص دهید.
پیدا کردن هدفی که بتواند تمام این ویژگی ها را داشته باشد سخت است اما هنر شما در همین جاست. باید بتوانید تعادل را در انتخاب هدف حفظ کنید. تمام اهدافتان را بنویسید و ببینید کدام آن ها تمام چهار ویژگی بالا را دارند.

 

 
 

 


چطور هدف زندگی خود را پیدا کنم و به آن پایبند بمانم؟
برای این که هدف زندگیتان را پیدا کنید باید روش های هدف گذاری را یاد بگیرید. مورد های زیر همان چیزی است که شما به آن نیاز دارید. در هر مورد؛ تله های مسیر شما و راهکار عبور از آن ها را توضیح میدهم. این تله ها میتوانند شما را تا هزاران کیلومتر از مسیر هدفتان دور کنند. پس ریسک نکنید و همه آن ها را بخوانید!

چک لیست ۱۰ موردی برای هدف گذاری
در زیر چک لیستی را مشاهده می کنید که در روند انتخاب صحیح هدف به شما کمک می کند.
۱. فقط فکر نکنید. بنویسید!
خب. حالا شما تصمیم گرفتید هدف زندگیتان را پیدا کنید. اولین تله ی رو به روی شما “ننوشتن” است. احتمالا صدایی در درون شما میگوید که نوشتن فقط وقت تلف کردن است. ممکن است فکر کنید همین که در ذهنتان برنامه ریزی و مدیریت زمان کنید کافی است و دیگر نیاز نیست زمان خود را برای نوشتن فکرهایتان هدر بدهید. باید خیلی مستقیم به شما بگویم که اشتباه میکنید.نوشتن باعث میشود ذهن شما باور کند که شما به دنبال هدف زندگی خود هستید و همچنین باعث نظم دادن به ذهن شماست؛ پس به جای اینکه فقط به ذهنتان اتکا کنید؛ بنویسید.

    "برنامه های خود را برای نوشتن ساده و کوتاه کنید. لحظه ای که برنامه را نوشتید؛ بی شک به آرزوی دور از دسترس خودتان، شکل واقعی داده اید"
    ناپلئون هیل


۲. واقعیت را فراموش کنید
حالا باید کمی از رویاپردازی کمک بگیرید. سعی کنید بی توجه به توانایی ها و ضعف هایتان تمام چیزهایی را که در زندگی میخواهید بنویسید. به این توجه نکنید که چه منابع محدودی در دست دارید. فقط به آرزوها و خواسته های خود در زندگی فکر کنید و همه آن ها را بنویسید.

    "تفکری که شما را به جایی که هستید آورده، نمی تواند شما را به جایی که میخواهید ببرد"
    آلبرت انیشتین

۳. بلند پرواز باشید
عبور از این تله ممکن است کار سختی باشد؛ اما ممکن است. ذهن شما به این که چه آرزویی میکنید اهمیت نمیدهد. هر آرزویی کنید به همان میرسید.حالا این انتخاب شماست که آرزویتان بزرگ باشد یا کوچک. برای انتخاب هدف زندگی خود هیچوقت خودتان را دست کم نگیرید. امکان تبدیل به واقعیت هر چیزی که تخیل کنید و به وضوح در ذهنتان ببینید برای شما وجود دارد.

هدف بزرگ و جسورانه شما که حتی فکر کردن به آن باعث میشود دستتان عرق کند چیست؟ اگر میتوانستید داستان زندگی خود را بنویسید چه شخصیتی داشتید؟ آرزوی همیشگی شما از بچگی چه چیزی بوده؟ یادتان باشد انتظار اندک نتیجه اندکی دارد.

    "ذهن هرچیزی را که بتواند تصور و باور کند؛ میتواند به دست بیاورد."
    ناپلئون هیل


۴. با دید مثبت به همه چیز نگاه کنید
میخواهید هدف گذاری را یاد بگیرید؟ فکر میکنید در پیدا کردن هدف زندگی خود شکست خورده اید؟ حواستان باشد پایتان در تله چهارم گیر نکند!منفی نگری همه دنیای شما را نابود میکند. نه میگذارد با دیگران ارتباط موثری بگیرید؛ نه میگذارد انسان شادی باشید. پس به جای این که خودتان را از همین اول کار ناامید کنید ؛ مطمئن باشید به هدفتان خواهید رسید. برای این که مثبت اندیشی را در خودتان تقویت کنید؛ اهدافتان را به مثبت ترین شکل ممکن بنویسید.

    به جای این که بنویسید " من تا سال آینده ۱۵ کیلو وزن کم میکنم" ؛ بنویسید: " من سال آینده به وزن ایده آل خود میرسم".

 

 
 

 


۵. اهداف فرد دیگری را به جای اهداف خودتان جا نزنید
خب به مرحله مهم پنج رسیدیم. شما را تحسین میکنم که برای انتخاب هدف زندگی خود اینقدر مشتاق هستید. تله پنجم از سخت ترین و دغل بازترین تله هایی است که در مسیر هدف گذاری میتوانید ببینید.شاید ما انسان ها حواسمان نباشد اما عوامل بسیار زیادی در دنیا روی ما تاثیر میگذارند. از خانواده و دوستان بگیرید تا رسانه و شبکه ها اجتماعی. باید حواستان باشد موقعی که اهداف خود را تعیین میکنید به جای هدف های خودتان هدف پدرتان در زندگی یا هدف آنجلینا جولی را مشخص نکنید!
خلاق باشد و خودتان باقی بمانید . اگر دچار اشتباه شوید و به خاطر تاثیرات بیش از اندازه دیگران به سمتی بروید که واقعا خواسته شما نیست؛ بعد از چند سال احساس شکست و بدبختی میکنید. این مهمترین درسی است که من در مسیر پیدا کردن هدف زندگی خودم گرفتم؛ شما این اشتباه را نکنید.

 

    "خطر بزرگی که در کمین بسیاری از ماست ، این نیست که هدفمان خیلی بلندپروازانه است و ما آن را از دست میدهیم، این است که هدف خیلی کوچک باشد و به آن برسیم."
    میکل آنژ


۶. شک نکنید
به صورت واضح و بدون شک هدف گذاری کنید. جملاتتان را جوری ننویسید که انگار این اهداف تنها خواسته های شما هستند و خودتان هم باور ندارید که به آن ها میرسید. به مثال های زیر توجه کنید:
به جای جمله “من میخواهم به یک خواننده خوب تبدیل شوم “؛ بنویسید: ” من تا دو سال بعد به یک خواننده خوب تبدیل خواهم شد”
به جای جمله ” دلم میخواهد سال بعد شرکت خودم را داشته باشم” بنویسید: ” من تا سال آینده شرکت خودم را پایه گذاری میکنم”
به جای جمله " دلم میخواهد سال بعد شرکت خودم را داشته باشم" بنویسید: " من تا سال آینده شرکت خودم را پایه گذاری میکنم"

۷. آیا اهدافتان منطبق با ارزش های شماست؟
تله هفتم میتواند شما را مدت ها درگیر خودش کند. این تله میخواهد شما چندین سال را پای هدفی بگذارید و بعد به خودتان بیایید و بگوید: ” اصلا این کاری که من میکنم درسته؟” . برای این که از این تله هم عبور کنید بیایید با هم یک بار دیگر اهدافتان را مرور کنیم. شما چه ارزش هایی در زندگی خود دارید؟ فکر میکنید چه کارهای درست یا غلط هستند؟
انتخاب هدف زندگی کار ساده ای نیست؛ چون اگر یک جایی حواستان پرت شود و درگیر تله شوید، برگشتن زمان زیادی از شما میگیرد. سعی کنید مطمئن شوید ارزش های زندگی خودتان مثل انسانیت یا راستگویی را به خاطر اهداف کوچک خود زیر پا نگذارید. شما که نمیخواهید بعد از ده سال به گذشته خود نگاه کنید و از خودتان شرمنده باشید؟


    "موانع نمیتوانند مرا شکست دهند. هر مانعی به سادگی رفع میشود. کسی که به ستاره چشم بدوزد؛ ذهنیت خود را تغییر نمیدهد."
    لئوناردو داوینچی

۸. از جنگیدن نترسید ( و مثل بتمن باشید!)
میدانید تنها کسانی که هیچوقت به یک فرد موفق تبدیل نمیشوند چه کسانی هستند؟ افرادی که از جنگیدن می ترسند!
یکی از بیشترین عامل هایی که میتواند به ما برای شروع انگیزه بدهد داشتن دشمن است. توجه کرده اید که همه قهرمان داستان ها و فیلم ها یک دشمن برای خودشان داشتند؟ جنگیدن با دشمن، شما را قدرتمند و هدفمند میکند. اگر به دنبال پیدا کردن هدف زندگی خود هستید دشمن خودتان را پیدا کنید و لباس جنگ بپوشید. یکی دیگر از راه های تقویت انگیزه خواندن جملات انگیزشی است.
دشمن خوب مهارت، توانایی و استعداد شما را شکوفا میکند . چون بالاخره شما دلیلی برای مبارزه کردن دارید. از خودتان این سوال را بپرسید: “چه چیزی دشمن شما، جهان، خانواده و تمام چیزهایی که دوست دارید است؟”
بگذارید دوباره مثالی از خودم بزنم. 
من کمبود اطلاعات را یکی از بزرگترین دشمنان جهان میدانم. و خوشبختانه یک نویسنده شدم و در جهت مبارزه با دشمن خودم فعالیت میکنم. با فکر کردن به مبارزه با دشمنم انگیزه میگیرم و دلم میخواهد تا رسیدن به هدفم تلاش کنم. پیشنهاد میکنم شما هم دشمن خودتان را پیدا کنید و تبدیل به ابر قهرمان داستان خودتان شوید.

۹. باورهای محدود کننده را از ذهنتان پاک کنید
فکر میکنید مسئولیت خانواده هیچوقت اجازه نمیدهد موفق باشید؟ فکر میکنید مادر یا پدر بودن به معنی نابود شدن اهداف است؟ فکر میکنید هیچوقت از تله های مسیر پیدا کردن هدف زندگی خودتان رد نمیشوید؟

این باورهای منفی و محدود کننده که معلوم نیست از کجا آمده اند؛ بدون شک خوشبختی را از شما میگیرند. شما مسئول زندگی خودتان هستید و انتخاب های شما شرایط شما را میسازد. تصمیم گیری و مسئولیت پذیری را یاد بگیرید تا در هدف گذاری هم حرفه ای شوید. زندگی خودتان را بر اساس تجربه بد دیگران نسازید. آن ها آدم های متفاوتی هستند و هدف های متفاوتی دارند.
۱۰. به ترس “نه” بگویید
آخرین تله شما ترس است. تله ای که ممکن است در هر کجای راه جلوی شما بگیرد و تیر خلاص را به سمت شما شلیک کند. با گذشتن از این تله میتوانیم با هم جشن بگیریم.

اگر از شروع بترسید کارتان ساخته است؛ اما اگر خودتان را واقعا باور کنید، برنامه بریزید و به برنامه خودتان پایبند بمانید حتما موفق میشوید. چرا به جای امتحان کردن پا پس میکشید؟ مگر چند بار قرار است زندگی کنید که آرزوهایتان را فراموش میکنید؟

    "بزرگترین اشتباهی که ما میکنیم؛ این است که همواره در ترس هستیم که شاید یک اشتباه مرتکب شویم."
    جان سی مکسول
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    725 بازدید

    0 نظر

    درج: 19 بهمن 1399

    توسط: e.timsari
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir