چگونه شمرده صحبت کنیم؟

0
چگونه شمرده صحبت کنیم؟
آیا شما هم گاهی وقت ها کنترل سرعت صحبت هایتان را از دست میدهید؟ دلتان میخواهد شمرده صحبت کردن را یاد بگیرید تا در مکالمه ها و سخنرانی های خود موفق تر باشید؟ در این مقاله با اهمیت  شمرده صحبت کردن در مهارت های فن بیان آشنا می شوید و متوجه میشوید دلیل تند صحبت کردن بعضی از افراد چیست. با ما همراه باشید.

چرا باید شمرده صحبت کردن را یاد بگیریم؟

سعی کنید متن زیر را بخوانید:
تماماینمتنبرایایناستکهشمااهمیتفاصلهیبینکلماترابفهمید.

موفق شدید؟

تنها چیزی که این جمله کم داشت فاصله بین کلمات بود؛ اما نبود آن خواندن جمله را غیر ممکن میکرد. وقتی شما تند صحبت میکنید هم دقیقا همین اتفاق برای شنوندگان صحبت شما می افتد.

وقتی بین کلمات شما فاصله نباشد چطور انتظار دارید دیگران بتوانند منظور شما را بفهمند؟ بدون شمرده صحبت کردن دیگران مدت کوتاهی سعی میکنند حرف های شما را رمزگشایی کنند و بعد خسته میشوند و دیگر ادامه نمیدهند.


ترفندهای طلایی برای شمرده صحبت کردن

بسیاری از دوستان ممکن است راهکارهای شمرده صحبت کردن را بدانند  اما برای رسیدن به هدف شمرده صجبت کردن تا امروز به آن عمل نکرده اند . ما در این مقاله تمامی نکاتی که به واضح و روان صحبت کردن شما کمک می کند را گردآوری کرده ایم:


۱. حواستان را جمع کنید

اولین قدم برای هر نوع تغییر مثبتی، توجه به اشتباهی است که انجام میدهید. همیشه در ذهنتان داشته باشید که باید شمرده صحبت کردن را تمرین کنید. و اگر زمانی حس کردید دارید تند حرف میزنید نحوه صحبت کردن خود را اصلاح کنید.


۲. از بطری آب استفاده کنید

یکی دیگر از ترفند ساده ای که به شما کمک میکند مشکل تند حرف زدن خود را حل کنید همین داشتن بطری آب همراه خودتان است. در بین صحبت هایتان آب بخورید و به خودتان فرصت مکث کردن بدهید.

این روش هم برای دیگران طبیعی و عادی جلوه میکند هم باعث آرامش بیشتر شما میشود. راهکار نوشیدن آب برای سخنرانی ها و جلسات رسمی، یک ترفند فوق العاده است.


۳. از مکث کردن نترسید

اغلب کسانی که از تند صحبت کردن رنج میبرند نمیدانند مکث کردن بین جملات و بعد از تمام کردن یک موضوع بسیار عادی و معمولی است. سعی کنید به طور آگاهانه بعد از تمام شدن هر جمله یک فاصله کوتاه بیاندازید.


۴. حرف های خود را خلاصه کنید


یکی از روش هایی که میتواند به شما در مفهومی تر کردن حرف هایتان برای مخاطب کمک کند خلاصه کردن صحبت هاست. برای اینکه مشکل شمرده صحبت کردن خود را کمتر کنید بعد از تمام کردن هر موضوع یک خلاصه از چیزی که گفتید را تکرار کنید. این خلاصه گویی باعث میشود ذهنتان را آرام کنید و روی حرف هایتان متمرکز شوید.



۵. نفس عمیق بکشید

سعی کنید به طور منظم بین صحبت هایتان نفس بکشید. درست نفس کشیدن به شما کمک میکند آرامش خود را حفظ کنید و این آرامش را به مخاطب خود هم منتقل کنید. اگر برای خود یک متن آماده قبل از سخنرانی دارید در گوشه های آن برای خود بنویسید: “آرومتر صحبت کن” یا ” نفس بکش”.

۶. با شنونده خود ارتباط چشمی برقرار کنید

با ایجاد ارتباط چشمی با کسی که در حال حرف زدن با او هستید شمرده صحبت کردن را یاد میگیرید. چراکه در بین حرف ها منتظر پاسخ های بدنی و چشمی طرف مقابل خود هم میشوید و به طور ناخودآگاه مکث های شما افزایش پیدا میکند.


۷.روش های کم کردن ترس از صحبت در جمع را یاد بگیرید

همانطور که گفتم یکی از دلایل مهم تند صحبت کردن، داشتن استرس و اضطراب است. به همین دلیل یاد گرفتن راهکارهایی که  انواع ترس و اضطراب شما را در این مورد کم میکند، شمرده صحبت کردن است. قبل از حرف زدن نفس عمیق بکشید. به اینکه مخاطبان درمورد شما چه فکر میکنند؛ فکر نکنید و کمالگرایی را کنار بگذارید.

یادتان باشد شما به تند صحبت کردن عادت کرده اید؛ اما توانایی ترک عادات بد را دارید. درست است که شروع هر تغییری سخت است اما بعد از مدتی آن را یاد میگیرید و به راحتی شمرده صحبت میکنید.

مشکلات تند صحبت کردن

افراد زیادی در دنیا به دلایل بسیاری دچار این مشکل هستند. این نوع از صحبت باعث میشود دیگران نتوانند با شما ارتباط بگیرند و شما را دچار مشکلات بسیاری میکند. موارد زیر بعضی از مشکلاتی است که تند صحبت کردن برای شما ایجاد میکند:

    باعث میشود مخاطب شما فکر کند شما دارید زیادی بلند حرف میزنید
    قدرت و تاثیرگذاری کلمات شما را به شدت پایین می‌آورد
    مخاطب شما احساسات شما را در بین صحبت هایتان نمیفهمد
    قسمت های مهم صحبت شما توسط شنونده نادیده گرفته میشود
    اعتبار شما را در نگاه شنوندگان پایین می آورد
     ارتباط گیری مخاطب با شما ضعیف میشود
    توانایی فعالیت در تیم های مختلف را از شما میگیرد
     باعث ایجاد سوتفاهم های مختلف میشود

ضرورت یادگیری شمرده صحبت کردن

با توجه به تمام مشکلاتی که تند صحبت کردن برای ما ایجاد میکند؛ منطقی این است که سعی کنیم شمرده صحبت کردن را یاد بگیریم. ممکن است شما همیشه درگیر این موضوع باشید یا فقط گاهی اوقات شروع به تند حرف زدن کنید. در هر صورت یادگیری روش های کم کردن سرعت در حرف زدن به درد شما میخورد و به شما در روابط شخصی و کاری کمک میکند.


دلایل تند حرف زدن


دلایل بسیاری برای تند حرف زدن افراد وجود دارد که به بررسی آنها می پردازیم:


تلفیق لهجه های مختلف با هم

یکی دیگر از دلایل تند و نامفهوم صحبت کردن است. صحبت با لهجه های متفاوت ممکن است درک کلمات را برای کسانی که با آن شیوه صحبت آشنا نیستند سخت کند و مخاطب فکر کند گوینده در حال تند صحبت کردن است.

هم زمان فکر میکنند و حرف می زنند


خیلی از افراد به خاطر این تند حرف میزنند که در “در هر دقیقه یک کیلومتر” فکر میکنند و سعی میکنند تمام آن فکرها را به مخاطب خود منتقل کنند. اغلب این اتفاق برای کسانی می افتد که به جای اول فکر کردن و بعد حرف زدن؛ به طور همزمان این دو کار را انجام میدهند.

کسانی که پرش فکری زیادی دارند و یا نمیتوانند به خوبی متمرکز باشند هم به همین صورت عمل میکنند. در ذهن این افراد به طور همزمان موضوعات مختلفی وجود دارد که میخواهند درمورد تمام این موضوعات صحبت کنند. به همین دلیل تند و سریع کلمات را پشت سر هم میچینند.


وجود استرس و نگرانی هنگام صحبت کردن

یکی دیگر از دلایل تند صحبت کردن بین افراد وجود استرس و نگرانی در آن هاست. وقتی کسی به هر دلیلی دچار اضطراب یا نگرانی باشد ممکن است کنترل خود را بر روی کلمات یا سرعت صحبت کردن خود از دست بدهد.

در این صورت هم امکان فراموشی کلمات و لکنت پیدا کردن وجود دارد هم عکس العمل تند صحبت کردن. افراد در حالت اضطراب سعی میکنند با تند صحبت کردن هرچه زودتر پیام خود را بگویند و از حالتی که در آن قرار دارند خلاص شوند.


افراد خودخواه و سلطه جو

افراد سلطه گر و خودرای که میخواهند حرف خود را به هر قیمتی به کرسی بنشانند هم گاهی وقت ها سریع صحبت میکنند. این روش اغلب از کودکی و سنین پایین در آن ها باقی مانده.

در واقع آن ها شبیه دوران کودکی خود شده اند که با پشت سر هم و محکم حرف زدن پدر و مادر خود را مجبور به انجام کاری میکردند. به همین دلیل در سنین بزرگسالی هم در هنگام عصبانیت و مواجهه با فرد مخالف شروع به تند حرف زدن میکنند.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    411 بازدید

    0 نظر

    درج: 11 اسفند 1400

    توسط: u-143390
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir