معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره احتساب سهمیه سوابق تحصیلی در کنکور سراسری گفت: امسال سهم سوابق همان ۳۰ درصد است. باید سهم سوابق به صورت صعودی در هرسال رشد یابد، پیشنهاد ما همچنان در شورای پذیرش دانشجو افزایش این سهم به ۴۰ درصد و یا تاثیر قطعی در کنکور سراسری 98 است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه نرخ پوشش تحصیلی برای گروه سنی ۱۲ تا ۱۴ ساله، ۹۷ درصد است افزود: سه درصد بیرون از مدارساند. یکی از برنامههای جدی ما جذب بازماندگان از تحصیل است. فهرست بیرون ماندگان از مدرسه را برای مناطق ارسال میکنیم و از مناطق میخواهیم به صورت موردی بررسی کنند.
زرافشان درباره جایگاه مشاوره در مدارس با توجه به وجود رخدادهای تلخی چون خودکشی در جامعه دانش آموزی گفت: با استقرار پایه نهم و انتقال هدایت تحصیلی به دوره اول متوسطه، مشاوران دوره دوم به دوره اول منتقل شدند اما یکی از کاستیهای جدی ما در حوزه منابع انسانی مشاوران هستند و امیدواریم سند جامع مشاوره در معاونت پرورشی نهایی شده و جذب مشاور از آن طریق انجام شود. این تعداد مشاوران در حال حاضر نمیتوانند پاسخگوی همه دانشآموزان باشند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه فرایند هدایت تحصیلی از ابتدای سال آغاز شده است گفت: دو درس در کتاب کار و فناوری داریم و علاوه بر جلسات مشاوره برای خانوادهها که در طول سال انجام شده، دانش آموزان در آزمونهای رغبت شرکت کردهاند. در سند تحول هدایت تحصیلی به شکل فرآیندی دیده شده است و از پایه هفتم آغاز میشود و بچهها باید بتدریج با مشاغل آشنا شوند.
وی ادامه داد: امسال دستورالعمل هدایت تحصیلی مشابه سال گذشته است. سال گذشته تجربه نسبتا موفقی داشتیم و زمینه انتخاب حداکثری فراهم و توزیع دانش آموزان مطلوب بود و طبق هدفگذاری انجام شد. بر این اساس ثبت نام در شاخه فنی و کاردانش با هدف رشد ۳۸ درصدی محقق شد. ثبت نام در رشته تجربی کنترل شد و در رشته ریاضی ۱۱ درصد حفظ شد و در رشته انسانی در وضع مطلوبی قرار داشتیم.
زرافشان درباره تجاری سازی تولیدات دانش آموزی گفت: مرحله به مرحله از ایدههای نوآورانه حمایت میکنیم. به زودی سامانه ثبت اختراعات نیز راه اندازی میشود. در گام آخر در تلاشیم ایدههای دانش آموزی را تجاری سازی کنیم. مجموعه تکالیفی را برای پژوهش سراها در سال جاری تعیین کردهایم که یکی از آنها تجاری سازی ایدهها و تولیدات است.
وی درباره مدارس شبانه روزی نیز گفت: امسال سهم مدارس شبانه برای تغذیه در بودجه افزایش یافته و سه برابر شده است. ایاب و ذهاب دانش آموزان نیز باید تسهیل شود.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش به تکمیل استقرار ساختار ۳-۳-۶ گفت: با تکمیل این فرآیند توجه به کیفی بخشی برنامهها و آموزش ها بیشتر خواهد شد و با عزم بیشتری ادامه مییابد. تولید کتب درسی پایه دوازدهم از سوی سازمان پژوهش در حال انجام است. برآورد نیروی انسانی برای پایه دوازدهم را نیز انجام دادهایم. تراز نیروی انسانی را بر مبنای جنسیت، رشته تدریس و منطقه فعالیت در سال گذشته تهیه کردهایم.
زرافشان ادامه داد: برای تامین نیروی انسانی گزارشاتی را به مرکز منابع انسانی ارائه کرده ایم. اضافه تدریس همکاران فرهنگی، جذب از طریق آزمون استخدامی جدید و... از جمله راهکارهای جذب نیرو هستند. هماهنگیهایی میان معاونتها وجود دارد و امیدواریم مشکلی برای استقرار پایه دوازدهم نداشته باشیم.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به توافق با معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: در حوزه نانو پیگیر برگزاری المپیاد هستیم. ایجاد سامانه
ای برای ثبت اختراعات دانش آموزی نیز از دیگر برنامههای مشترک ما با معاونت علمی است که به زودی بهرهبرداری خواهد شد.
وی به اجرای طرح شهاب در دوره اول متوسطه پرداخت و گفت: بر اساس سند تحول تا پایان سال نهم زمینه سازی برای شناسایی و شکوفایی استعدادهای متنوع از سال نهم به بعد هویت بخشی به علایق استعدادها مورد تاکید قرار گرفته است. در دوره اول متوسطه افراد به سمت هوش های برجسته و توانمندیهای ویژه خود هدایت میشوند.
زرافشان ادامه داد: به منظور تحقق اشتغال و اقتصاد مقاومتی و کارآفرین پروری ایجاد بازارچههای کسب و کار دانش آموزی را با مشارکت دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران در دست داریم. آموزشهای کارگاهی به مربیان و دانش آموزان ارائه میشود. تلاش میکنیم کار تیمی را در این کارگاهها به دانش آموزان بیاموزیم.
وی افزود: علاوه بر این اتاقهای کارآفرینی در هنرستانها دایرند و دستورالعمل هایی را برای ارائه و عرضه تولیدات دانش آموزان ابلاغ کردهایم. مراکز رشد کارآفرینی نیز در چند استان راه اندازی شده است.
زرافشان با بیان اینکه به دنبال تنوع بخشی به استعدادها و روشها برای هدایت استعدادها هستیم گفت: ارتقای کمی و کیفی پژوهش سراهای دانش آموزی و توسعه جشنوارههای علمی و فرهنگی از دیگر سیاستها و برنامههای ما در سال ۹۷ در راستای شناسایی استعدادها است. به دنبال به رسمیت شناختن هوشهای مختلف هستیم.
ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون: