اجرای طرح مهارت ‌پایه در 10 درصد مدارس متوسطه اول

0
اجرای طرح مهارت ‌پایه در 10 درصد مدارس متوسطه اول

وزیر آموزش و پرورش گفت : طرح آموزش مهارت‌ های پایه برای هدایت دانش‌ آموزان به سمت یک شغل موثر در سال تحصیلی جدید در 10 درصد مدارس دوره اول متوسطه به اجرا در می‌ آید .
سید محمد بطحایی در سخنان قبل از خطبه‌ های این هفته نماز جمعه تهران اظهار داشت : در این طرح تلاش می‌ شود تا تمامی دانش‌ آموزان دوره اول متوسطه در مدارسی که مشخص شده زیر پوشش قرار گرفته و حداقل یک مهارت پایه را تمرین کنند .
وی تصریح کرد : آموزش و پرورش به عنوان زیر بنایی‌ ترین دستگاه اجرایی و مولد سرمایه انسانی کشور و به تعبیر مقام معظم رهبری کانون اساسی برای خلق دنیای آینده نقش مهمی برای رسیدن جامعه به پیشرفت و توسعه داراست و این مهم صرفا از مسیر آموزش و پرورش محقق می‌شود .
وی با تاکید بر اینکه بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب ، آموزش و پرورش دستگاهی سرمایه‌ ای است و نه هزینه‌ ای ، ادامه داد : آموزش و پرورش در سال تحصیلی گذشته برنامه‌ های خود را بر گرفته از راهکار ها و سیاست‌ های سند تحول بنیادین در دو مسیر و از دو منظر طراحی و اجرا کرد .
بطحایی با اشاره به اینکه مسیر اول تحول در مدیریت و نحوه اداره آموزش و پرورش ، مهم‌ترین برنامه حرکت جدی به سمت مدرسه‌ محوری و مرکزیت مدرسه است ، اضافه کرد : مدرسه مهم‌ ترین رکن تعلیم و تربیت و کانون اصلی آموزش و پرورش است و به عنوان کانون تربیتی محله باید با محیط بیرونی و محله خود تعامل داشته باشد .
وی تصریح کرد : در این رابطه در سال تحصیلی گذشته برنامه‌ هایی اجرا شد و امسال نیز تلاش داریم تا نقش مدرسه را بر اساس سند تحول بنیادین به جایگاه تصمیم‌ سازی نزدیک کنیم .
وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد : برای تقویت اختیارات ، سیاست کاهش تمرکز از حوزه اجرایی به مدارس را در پیش گرفته‌ ایم تا واحد های اجرایی در امور مدارس کمتر دخالت کنند و مدیران و معلمان مدارس بتوانند ابتکار عمل بیشتری داشته باشند .
وی اضافه کرد : در این رابطه برای اولین بار ، برنامه ویژه مدارس به سراسر کشور ابلاغ شده تا مدارس 2 ساعت از برنامه درسی رسمی هفتگی خود را در اختیار مدیران و معلمان مدارس قرار دهند .
به گفته بطحایی ، مسیر دوم و رویکردی که به موازات مسیر اول و با اهمیت بالاتر نسبت به تحول در روش و مدیریت آموزش و پرورش دنبال می شود تحول در محتوا و متن برنامه های درسی است که در این میان مهم‌ ترین برنامه گسترش مهارت‌ آموزی در مدارس محسوب می‌ شود .
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه دانش‌ آموزان باید مهارت‌ هایی که بر اساس الگوی زندگی ایرانی - اسلامی طراحی شده و به اجرا درمی‌ آید را فرا بگیرند ، کسب باین مهارت‌ ها را به ویژه در حوزه‌ های فردی و اجتماعی ضروری دانست .
وی ادامه داد : دانش‌ آموزان باید بتوانند سبک زندگی ایرانی - اسلامی و مهارت‌ هایی همچون دشمن‌ ستیزی و همکاری برای تعالی جامعه را در مدرسه و در قالب برنامه‌ های آموزشی و پرورشی تمرین کنند به همین خاطر گسترش برنامه‌ های پرورشی از اولویت‌ های تحول در برنامه‎ های درسی است .
به گفته بطحایی ، مدرسه خانه دوم دانش‌ آموزان و محلی برای تمرین زندگی است از این رو شرط اول برای چنین جایگاهی آن است که دانش‌ آموزان با شوق به خانه دوم خود بیایند و در کنار همسالان خود احساس نشاط داشته باشند به همین خاطر باید مواردی که مانع این امر می‌ شود را حذف کرده و یا کاهش دهیم .
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه هر عاملی که باعث اضطراب و فشار روانی بر دانش‌ آموزان می‌شود باید به تدریج کاهش یافته و حذف شود ، اظهار داشت : بخشی از این مشکلات ناشی از فضای فیزیکی و بخش دیگر ناشی از برنامه‌ های درسی آموزشی و پرورشی در مدرسه است .
بطحایی اضافه کرد : برنامه‌ هایی که به صورت غیر رسمی با عناوینی چون آمادگی برای آزمون ، کتاب‌ های کمک آموزشی و کمک درسی و امثال این مفاهیم به بچه‌ ها تحمیل می‌ شود باعث خواهد شد تا فضای روانی و آرامشی که شرط اصلی برای یادگیری است در مدارس کم‌ رنگ شود .
وی ادامه داد : برای کاهش اضطراب و استرس در مدارس اعلام شده است که استفاده از کتاب‌ های کمک آموزشی بی ثمر و کلاس‌ های آمادگی و آزمون هوش در دوره ابتدایی ممنوع است و مجدانه بر این امر نظارت می‌ کنیم .

* لایحه رتبه‌ بندی فرهنگیان به زودی تقدیم مجلس می‌ شود
وزیر آموزش و پرورش در ادامه نیروی انسانی را اصلی‌ ترین عامل در هر گونه تحول عنوان کرد و گفت : شایستگی نیروی انسانی و علاقه و انگیزه افراد شرط اصلی موفقیت در هر تحولی است به همین خاطر مهم‌ ترین برنامه که در راستای تکلیف قانونی برنامه ششم دنبال می‌ شود طرح رتبه‌ بندی معلمان است تا همسو با ارتقای شایستگی‌ های نیروی انسانی ، نظام پرداخت‌ ها و انگیزش فرهنگیان ارتقا یابد .
بطحایی یادآور شد : لایحه پیشنهادی رتبه‌ بندی فرهنگیان در کار گروهی در هیات دولت به تصویب رسیده و در آینده نزدیک برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود .
وی بهسازی ، نوسازی و استاندارد کردن سیستم گرمایشی و سرمایشی مدارس را از دیگر وظایف این وزارتخانه برشمرد و افزود : تلاش داریم هر سال به فضا های آموزشی موجود اضافه کنیم و در همین رابطه مهرماه امسال با همت خیرین مدرسه‌ ساز که همواره در کنار دولت و آموزش و پرورش بوده‌ اند ، 8 هزار کلاس درس جدید به بهره‌ برداری رسید .
وزیر آموزش و پرورش بیان داشت : با وجود همه محدودیت‌ ها و فشار های اقتصادی که دشمنان به کشور و ملت ما تحمیل کردند این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 60 درصد پیشرفت داشته است .
وی با اشاره به اینکه حدود 13 میلیون و 500 هزار دانش آموز مهر ماه امسال در 600 هزار کلاس درس در سراسر کشور فصل جدیدی را برای ساختن آینده روشن در نظام جمهوری اسلامی ایران آغاز کردند ، سال تحصیلی جدید را به معلمان ، مدیران ، همکاران ، دانش آموزان و خانواده ها تبریک گفت و از حضور استانداران ، فرمانداران ، ائمه جمعه و جماعات و نیرو ها و مقامات محلی در مراسم آغازین سال تحصیلی سپاسگزاری کرد .
وزیر آموزش و پرورش از خانواده‌ ها خواست تا بیش از پیش به مدارس فرزندان خود یاری برسانند و برای ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت خادمان خود را در این وزارتخانه کمک کنند و گفت : از نهاد های دولتی و غیردولتی نیز درخواست داریم مدارس را بیشتر مورد حمایت قرار دهند تا با همت عالی همگان بتوانیم به اهداف بلند سند تحول بنیادین دست یابیم .

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,370 بازدید

    0 نظر

    درج: 14 مهر 1397

    توسط: m.hosseini
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir