زمان برنامه درسی هفتگی ۲ ساعت کاهش پیدا می‌کند

+1
زمان برنامه درسی هفتگی ۲ ساعت کاهش پیدا می‌کند

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از کاهش زمان برنامه درسی هفتگی به مدت ۲ ساعت خبر داد. این زمان به گفته او در اختیار شورای معلمان مدرسه قرار می‌گیرد.

علی زرافشان در نشست‌ رسانه‌ای نمایشگاه فعالیت‌ها و دستاوردهای یکساله آموزش و پرورش گفت: «برای مهر ۹۷ برای اجرای مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش و شورای انقلاب فرهنگی که در سند تحول بنیادین نیز اشاره شده است، برنامه‌ریزی خواهیم کرد.»

زرافشان گفت: «بر این اساس از حجم برنامه درسی هفتگی ۲ ساعت کاهش پیدا می‌کند و در اختیار شورای معلمان مدرسه قرار می‌گیرد تا با نیازسنجی از دانش‌آموزان برنامه‌هایی تدارک دیده شود که منطبق با نیاز دانش‌آموزان است. این برنامه‌ها شکل درسی ندارد و برای پاسخگویی به فعالیت‌های درون مدرسه، آشنایی با مسایل بومی و استفاده از ظرفیت‌های دانش‌آموزان است.»

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: «با اجرای این برنامه و انطباق آن با نیازهای یادگیرنده فضای شادی برای دانش‌آموزان ایجاد می‌شود. این برنامه در پایه ۴ و ۶ دوره ابتدایی و پایه ۷ و ۹ دوره متوسطه اجرا می‌شود.»

او افزود: «فعالیتی در ۸ استان انجام دادیم که یک مطالبه علمی در نظام تعلیم و تربیت است. این برنامه برای خروج از حافظهمحوری است که با عنوان طرح ایران مهارت امسال در همه استان‌ها در ۱۰ درصد مدارس اجرا می‌شود.»

زرافشان ادامه داد: «اجرای این برنامه که اجرای سند تحول بنیادین است به بچه‌ها کمک می‌کند که در پایه ۹ با انتخاب آگاهانه و آزادانه، دانش‌آموزان بتوانند انتخابی با دقت بیشتری داشته باشند.»

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: «برنامه سومی که امسال تکرار می‌شود آموزش کارآفرینی به دانش‌آموزان است که با دانشگاه کارآفرینی ۳ سال قبل برای ۱۸۰۰ دانش‌آموز دوره متوسطه اول آغاز شد و امسال یک پیمایش ملی داریم تا این دانش‌آموزان از نظر شاخص‌های کارآفرینی و توصیه‌های شغلی ارزیابی شوند و کارنامه ۱۴ صفحه‌ای بگیرند.»

او افزود: «دوره‌های آموزشی الکترونیکی و آموزش‌های حضوری از سوی دانشگاه کارآفرینی ارایه می‌شود که به تشکیل بازارچه کسب و کار می‌انجامد.»

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: «در ساحت اقتصادی و حرفه‌ای سند تحول بنیادین هم تاکید به کارآفرینی شده است. به این دلیل دوره اول متوسطه انتخاب شده است که این ویژگی در دانش‌آموزان نهادینه شود و تا پایان پایه ۹ هویت عمومی و اختصاصی بچه‌ها شکل می‌گیرد.»

او از توافق‌نامه با شهرک‌های صنعتی برای ایجاد و راه‌اندازی دفاتر کار و دانش خبر داد که بچه‌های این شاخه در محیط واقعی کار ارتقای کیفیت یادگیری و اشتغال‌زایی را داشته باشند.»

زرافشان دربازه تجهیز هنرستان‌ها گفت: «سال ۹۶- ۹۷ سال خوبی از نظر تجهیزات بود و ۵۲ میلیارد تومان بودجه داشتیم. ۹ میلیارد هم سازمان نوسازی به این موضوع اختصاص داده است.»

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: «از بودجه سال ۹۷ که ۳۷.۵ میلیارد است تخصیص ۱۰۰درصدی اتفاق افتاده است و برای آغاز سال تحصیلی تجهیزات صورت خواهد گرفت.»

او به رویکرد ارتقای کیفیت اشاره کرد و گفت: «از مبلغ ۲درصد گاز که قرار است صرف تجهیز کارگاه‌ها شود ۵۰میلیارد برای تجهیز هنرستان‌ها درنظر گرفته شده است.»

زرافشان ادامه داد: «تجهیز آزمایشگاه‌های دوره اول و دوم نظری از طریق کیت‌های آموزشی صورت گرفته است که امسال برای این دوبخش مبلغی درنظر گرفته شده که به‌زودی ابلاغ اعتبار خواهد شد.»

او در پاسخ به سوال پانا درباره میزان اعتبار تجهیزات آزمایشگاهی مدارس عشایری و مناطق محروم گفت: «مدارس عشایری نیز در هر سه دوره اصلی هستند و ردیف بودجه مستقلی برای این مدارس در ردیف عشایری در معاونت ابتدایی وجود دارد.»

او ادامه داد: «دوره متوسطه نیز هنگام توزیع بودجه و تجهیزات، مناطق عشایری و محروم را در اولویت اول قرار داده است و بودجه به صورت مساوی توزیع نمی‌شود.»

زرافشان به پیشنهاد کاهش ساعت برنامه درسی در آخرین پایه دوره متوسطه اشاره کرد و گفت: «۳۴ ساعت درس در هفته وقت دانش‌آموزان را برای آمادگی در کنکور می‌گیرد. مذاکراتی در شورای پذیرش دانشجو داشتیم تا فاصله برگزاری امتحانات نهایی و کنکور افزایش یابد. کنکور اول تیر است بنابراین خواستیم که در نیمه دوم تیر برگزار شود، زیرا امتحانات نهایی اواخر خرداد به اتمام می‌رسد و خوب است یک فرصت یک ماهه برای آمادگی کنکور داشته باشند. برنامه ما این بود که با کاهش ساعات آموزش این فرصت را بیشتر فراهم کنیم. در جلسه پایانی شورای سنجش این بحث مطرح شده است.»

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: «قبلا در پیش دانشگاهی ۴ درس نهایی بود و اوایل خرداد امتحاناتش برگزار می‌شد. مادامی که کنکور برگزار می‌شود واقعیت تلخی است اما باید فرصت لازم برای آمادگی کنکور را برای آن‌ها فراهم کنیم.»

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: «سازمان سنجش نوع خاصی از آزمون‌های چهارگزینه‌ای برگزار می‌کند که پاسخ دادن به آن‌ها نیازمند تکنیک‌های خاصی است، اما در آموزش و پرورش یکی از اصول ارزیابی پیشرفت تحصیلی از آسان به سخت است، اما در کنکورها گاهی اولین سوالات سخت‌ترین سوالات است و یک نوع آمادگی ذهنی را می‌طلبد.»

زرافشان از وجود پیوستار بین دبیرستان و دانشگاه خبر داد و گفت: «پیوستار روشی در نوع برگزاری آزمون‌ها نداریم و باعث می‌شود ناچار باشیم فرصتی را برای تمرین روش‌های موفقیت در کنکور فراهم کنیم.»

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش به سابقه تحصیلی و تاثیر قطعی آن بر کنکور اشاره کرد و گفت: «۸۹.۲۴ درصد دانش‌آموزان از طریق سابقه تحصیلی به دانشگاه می‌روند و آزمونی نمی‌دهند. اصرار ما بر تاثیر سابقه قطعی این است که می‌تواند سیطره کنکور را از بین ببرد.»

او درباره قانون منع به کارگیری بازنشستگان نیز گفت: «بازنشسته شخصی است که حکم بازنشستگی برای وی صادر شده و حقوق بازنشستگی دریافت می‌کند. قانون تصریح کرده که به کارگیری این افراد ممنوع است به استثنای مشمولان ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری که مقامات اعم از وزرا و معاونان وزرا را در برمی‌گیرد. در اصلاحیه جدید سطح استثنا تا وزیر آمده است و معاونان مشمول نمی‌شوند. اگر در بین معاونان شخصی قبلا بازنشسته شده باشد و با قرارداد همکاری می‌کند برای او ممنوعیت برقرار است. یک مدیر استانی و یک معاون وزیر را داریم که شامل می‌شوند.»

کمیته مناطق محروم برای کاهش نرخ پوشش تحصیلی میان دختران و پسران تشکیل شده است

زرافشان در ادامه افزود: «منع به کارگیری بازنشستگان در مشاغل کارشناسی نیز بند دوم این قانون است. به این ترتیب اگر بازنشسته داشته باشیم می‌توانند پاره وقت و تا ۱۴ ساعت خدمت کنند. طبق قانون مدیریت خدمات کشوری فردی که لیسانس دارد با ۶۰ سال سن بازنشسته می‌شود و شخصی که فوق لیسانس دارد با ۶۵ سال سن بازنشسته می‌شود.»

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از کمبود نیروی انسانی رسمی خبر داد و گفت: «امسال ۴۲ هزار ردیف جذب و استخدام در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفت که ۲۵ هزار ردیف استخدامی از طریق کنکور سراسری و ۱۷ هزار نفر از طریق آزمون بود. این روند باید برای سال‌های آتی نیز وجود داشته باشد زیرا با خروج و بازنشستگی نیرو در سال‌های آینده روبه‌رو خواهیم بود. امسال کمبود نیرو وجود دارد اما با روش‌های پیش‌بینی شده تامین می‌شود.»

او همچنین درباره نرخ پوشش در دوره دبیرستان گفت: «نرخ پوشش دوره متوسطه اول ۹۴ درصد است و نرخ پوشش در جنس دختران و پسران بسیار نزدیک است به استثنای سیستان و بلوچستان که هم فاصله پوشش آن در سطح ملی با دیگر استان‌ها زیاد است و هم در خود استان بین دختران و پسران. چهار استان هدف که از میانگین کشوری پایین‌تر هستند را در اولویت داریم. کمیته مناطق محروم تشکیل شده تا با حمایت نهادهای حمایتی و سازمان برنامه این فاصله را کم کنیم. در دوره متوسطه دوم نرخ پوشش ۸۲ درصد است.»

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,903 بازدید

    0 نظر

    درج: 7 شهریور 1397

    توسط: m.hosseini
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir