دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تاکید کرد اگر قرار باشد مثل گذشته اول مهر آغاز سال تحصیلی و آخر اردیبهشت پایان سال تحصیلی باشد این وزارتخانه به هیچ وجه با تعطیلات زمستانی موافقت نمیکند چون باعث کوتاهشدن زمان آموزش میشود.
مهدی نوید، گفت: «وزارت آموزش و پرورش به تعطیلات اعم از زمستانی و تابستانی به عنوان یک مؤلفه تعلیم و تربیت نگاه میکند، ما کل سال را یک سال تحصیلی میدانیم که در بخشی از آن دانشآموزان در مدرسه حضور دارند و در بخشی دیگر در خارج مدرسه هستند. آموزش و پرورش معتقد است نظام آموزشی باید برای هر دو بخش چه در زمانی که دانشآموزان در درون مدرسه هستند و چه روزهایی که در بیرون مدرسه هستند برنامهریزی داشته باشد.»
او ادامه داد: «وزارت آموزش و پرورش با تعطیلات طولانی مدت مدارس مخالف است، هیچ توجیه علمیو کارشناسی برای این که دانش آموزان به مدت سه ماه از کلاسها دور باشند وجود ندارد، بر این اساس به دنبال این بودیم که تعطیلات تابستانی کوتاه شود اما الان مشکلی که داریم این است که طبق مصوبه مجلس، آغاز سال تحصیلی اول مهر و پایان آن اردیبهشت بوده و خرداد هم زمان برگزاری امتحانات است. بنابراین شرط کوتاه شدن تعطیلات تابستانی این است که مصوبه موجود مجلس لغو شود تا بتوانیم به جای اول مهر در شهریور، مدارس را باز کنیم و بخشی از تعطیلات مدارس در زمستان باشد.»
به گفته دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، این وزارتخانه با طرح تعطیلات تابستانی در واقع به سمت تغییر مصوبه فعلی مجلس در خصوص شروع و پایان مدارس در اول مهر و آخر اردیبهشت پیش میرود. او افزود: «یعنی اگر قرار باشد مثل گذشته اول مهر آغاز سال تحصیلی و آخر اردیبهشت پایان سال تحصیلی باشد این وزارتخانه به هیچ وجه با تعطیلات زمستانی موافقت نمیکند چون باعث کوتاه شدن زمان آموزش میشود.»
تعطیلات تابستانی طولانیمدت آسیب زا است
نوید در ادامه گفت: «در گذشته پیشنهادهایی درباره تعطیلات زمستانی مطرح شده است، البته این پیشنهادها هیچ وقت به طرح تبدیل نشد و به تصویب مجلس شورای اسلامی نرسید تا عملیاتی شود برهمین اساس از مدتی پیش دوستان ما در وزارت آموزش و پرورش درحال تهیه و بررسی طرح تعطیلات تابستانی هستند. مسئولان به ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید بپذیرند که تعطیلات تابستانی طولانی مدت آسیبزا است، برای توزیع این تعطیلات در زمستان باید کاری انجام دهیم.»
او توسعه گردشگری و کاهش آلودگی هوای تهران و برخی از کلانشهرها را تنها بخشی از محاسن طرح تعطیلات زمستانی خواند و گفت: «در این طرح تعداد روزهای تعطیلات مدارس در طول سال کاهش نمییابد بلکه تنها بخشی از تعطیلات به زمستان انتقال مییابد.»
نوید اجرای طرح یاد شده را زمانبر دانست و گفت: «باید روی این طرح تأمل کنیم و زوایای مختلف آن را بررسی کنیم. به همین خاطر در حال مذاکره با اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی هستیم که امیدواریم در ارتباط با توزیع بخشی از تعطیلات تابستانی به زمستان به توافق برسیم.»
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: «سه مدل در ارتباط با تعطیلات زمستانی از سوی وزارت آموزش و پرورش ارائه شده که هنوز هیچ کدام از آنها به نتیجه قطعی نرسیده است، اولین مدل براساس شرایط آب و هوایی است یعنی برای این که همه مدارس در یک زمان شروع و پایان نیابند، میتوانیم کشور را به 2 تا 4 منطقه تقسیم کنیم تا در هر منطقه یک شروع و یک پایان سال تحصیلی داشته باشیم. چون تحصیل در زمستانهای سرد در مدارس استان اردبیل به همان مقدار آسیبزا است که تحصیل در گرمای تابستان در بندرعباس است.»
او درباره مشکل برگزاری امتحانات به صورت همزمان در مدارس کشور در صورت اجرای این طرح هم گفت: «در این خصوص مذاکراتی با اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی داشتیم و به صراحت گفتیم که این وزارتخانه آمادگی برگزاری امتحانات هماهنگ و همزمان در چند منطقه را دارد و از این لحاظ مشکلی پیش نمیآید.»
ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون: