سید محمد بطحایی دیروز درمراسم افتتاحیه هشتمین دوره مجلس دانشآموزی با اشاره به آخرین وضعیت طرح حذف کنکور در کشور افزود: بهنظر میرسد طرح حذف کنکور در آیندهای نزدیک به سرانجام برسد و ما در حال رسیدن به نقطه مشترکی بین دستگاههای مرتبط با این موضوع هستیم. با وجود این برای دانشآموزان مقطع پیش دانشگاهی سالجاری هیچ تغییری در کنکور ۹۸ به غیر از آنچه در سالجاری اتفاق میافتد به وجود نخواهد آمد و کنکور ۹۸ هیچ تفاوتی با کنکور ۹۷ نخواهد داشت.
وی با بیان اینکه انحصار آموزش زبان انگلیسی در مدارس کار درستی نیست، اظهار داشت: منظور از توسعه آموزش زبان روسی در مدارس این نیست که آموزش زبان روسی بهعنوان زبان دوم و اجباری انجام شود بلکه بحث ما این است که چرا باید شرایطی را ایجاد کنیم که تدریس زبان خارجی به شکل انحصاری مربوط به زبان انگلیسی باشد. بر اساس دستورالعمل شورای عالی آموزش و پرورش، زبانهای خارجی تدریس شده در کشور در مقاطع متوسطه اول و دوم، انگلیسی، فرانسه، آلمانی، روسی و اسپانیایی هستند، تلاش ما این است که اگر تعدادی دانشآموز به هر دلیلی علاقهمند به یادگیری زبان دوم هستند، این امکان را برای آنها ایجاد کنیم.
بطحایی در ادامه با اشاره به تعطیلی سه مدرسه ایرانی در کشور امارات نیز گفت: بخش عمدهای از مشکل کشور ما با امارات بهدلیل اختلاف در دیپلماسی این دو کشور است و آموزش و پرورش نمیتواند در مدیریت سیاسی وارد شود. مشکلات سیاسی موجب شده است تا کشور امارات سیاستهای انقباضی شدیدی علیه ایران اتخاذ کند که پیامد آن اختلال در ادامه فعالیت مدارس ایران در کشور امارات بوده است.
وی با بیان اینکه با وجود قدمت و سابقه طولانی مدت فعالیت مدارس ایرانی در کشور امارات، سه مدرسه ایرانی در این کشور به بهانههای مختلف تعطیل شدهاند، اظهار کرد: امیدواریم مشکل حقوقی که کشور امارات برای مدارس ما ایجاد کرده است را برطرف کنیم.
وزیر آموزش و پرورش با انتقاد از بالا نبودن روحیه شادابی و نشاط در مدارس کشور گفت: آموزش و پرورش قصد دارد تا حرکت از مسیر توسعه مهارتهای شناختی را به سمت توسعه مهارتهای فردی و اجتماعی تسریع کند. البته به دلایل مختلف مقاومت در برابر تغییر بسیار زیاد است، این پدیده سازمانی در بسیاری از کشورها وجود دارد و مختص کشور ما نیست. ما برای کاهش این مقاومت بهظرفیت تشکلهای دانشآموزی و مجلس دانشآموزی نیازمندیم.
بطحایی با انتقاد از اینکه همه زندگی دانشآموزان نباید محدود به دانشگاه و آموزش عالی باشد، اظهار کرد: ما بعد از دریافت دیپلم وارد زندگی اجتماعی میشویم و برای این مرحله جدید به مهارتهایی نیاز داریم. یکی از اهداف آموزش و پرورش عمومی گسترش مهارتهای فردی و اجتماعی است که در کشور ما بر اساس الگوی زندگی ایرانی و اسلامی به کار گرفته میشود.
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه در سالهای اخیر تمام نظامهای آموزشی کشورهای توسعه یافته بخش گسترش مهارتهای اجتماعی را نسبت به گسترش مهارتهای شناختی توسعه دادهاند، تصریح کرد: به عبارت دیگر این کشورها از حجم آموزشهای شناختی خود کاسته و بر بخش آموزش مهارتهای زندگی و اجتماعی افزودهاند. دلیل این مسأله این است که پیچیدگیهای مختلف زندگی در همه جوامع به سرعت رو به افزایش است.
بطحایی یکی از دلایل نبود شادابی و نشاط را در مدارس انباشت مهارتهای شناختی و حافظه محوری دانست و گفت: برای تسریع ایجاد این تحول در آموزش و پرورش بشدت به تشکلهای دانشآموزی نیازمندیم، چرا که آنها بستر مناسبی برای این تغییرات هستند.
بطحایی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش نوین در حال کنار گذاشتن تست فرمولها و حافظه محوری است، توضیح داد: باید مدرسه را تبدیل به جایی کنیم که بچهها با هم گفتوگو کردن را تمرین کنند و مهارتهای کنترل خشم، رعایت حقوق دیگران، حفظ محیط زیست بهعنوان میراث گذشتگان، علاقه به کشور و... را در آن بیاموزند.
وی با انتقاد از کمبود روحیه نشاط و شادابی در مدارس کشور اظهار کرد: دانشآموزان ما از آمدن به مدرسه حس خوبی ندارند و به همین دلیل هم هست که برخی از دانشآموزان با تعطیلی مدارس بهدلایل مختلفی نظیر آلودگی هوا و بارش برف ابراز خوشحالی میکنند، چرا که مدارس ما فضای با نشاطی که دانشآموزان با اشتیاق به آن بروند را ندارند.
ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون: