فریبرز حمیدی کارشناس مسائل آموزش و پرورش با بیان اینکه مشق شب اگر به خوبی ارائه شود منجر به پیشرفت تحصیلی دانش آموزان می شود، اظهار داشت: چندی قبل در شهر تهران راهنمای تدوین بسته های آموزشی برای دانش آموزان به عنوان تکالیف همراه را آماده کردیم تا به بحث تکالیف دانش آموزان سامان بدهد.
وی افزود: برنامه درسی بر اساس اهداف نظام تعلیم و تربیت، تألیف می شود تا در سفر یادگیری، دانش آموز موفقیت کسب کند از این رو در این فرآیند که انجام تکلیف بخشی از آن است، دیگر مشق شب دانش آموز، رونویسی صرف نیست و طراحی تکالیف با هدف ایجاد فرصت یادگیری صورت می گیرد.
حمیدی اضافه کرد: تکالیف درسی باید متنوع باشد و معلم براساس هدف معین شده به دانش آموز تکلیف بدهد؛ گاه تکلیف با هدف تمرین آموخته هاست، گاهی برای تقویت شراکت است، گاه به صورت افزایش اشتغال دانش آموز در فرآیند یادگیری است، زمانی برای تقویت رفتار متقابل با والدین و گاهی هم با هدف رشد فردی و تقویت باعث افزایش مسئولیت پذیری صداقت و برنامه ریزی و پشتکار است.
کارشناس مسائل آموزش و پرورش ادامه داد: تکلیف یک پروسه پیوسته است و ارتباط بین دانش گذشته و تجربیات جدید را فراهم می کند و تلاش می کند بین جریان یادگیری و ارزشیابی پلی برقرار کند.
وی با بیان اینکه برنامه تعلیم و تربیت باید انعطاف پذیر باشد، گفت: والدین باید با رویکردهای جدید تعلیم و تربیت در جلسات آموزش خانواده آگاه شوند تا نقش آنها در سطح ناظر بر انجام تکلیف باشد و انجام تکلیف را خود بر عهده نگیرند.
حمیدی با بیان اینکه تکالیف باید هدفمند به دانش آموز داده شود، خاطر نشان کرد: از مشق شب نباید به عنوان تنبیه استفاده کرد زیرا اثر عکس بر روی روان دانش آموز دارد.
ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون: