وزیر آموزش و پرورش با بیان به اینکه درصدد راه اندازی شبکه ملی آموزش و پرورش هستیم، اظهار کرد: بخشی از این شبکه به تلویزیون تعاملی اختصاص خواهد داشت که با مخاطبینِ خاص پیامها، فیلمها و رسانههای مختلف دیداری و شنیداری را در میان خواهد گذاشت.
سید محمد بطحائی در مراسم اختتامیه چهل و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم رشد در مشهد گفت: از جدیترین انتقادات به نظام آموزش و پرورش این است که نظام آموزشی ما با واقعیتهای زندگی فردی و جمعی بیگانه است و با آنچه امروز جامعه نیاز دارد فاصله دارد. جامعه ایراد می گیرد که در برخی مواقع بچهها تمایل به حضور فعال در نظام آموزشی ندارند و گاهی از مدرسه و کلاس خسته می شوند.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: جشنواره رشد و تولید فیلم های آموزشی و تربیتی پنجره جدیدی در مقابل چشم ما کارشناسان نسبت به نظام آموزشی می گشاید تا از دریچه متفاوت به مسایل، اولویتها و مطالبات جامعه از نظام آموزشی بنگریم.
بطحائی با اشاره به اینکه آنچه که اهمیت رسانههای آموزشی به ویژه فیلم و آثار نمایشی را بیش از پیش مورد تاکید قرار می دهد نقش و جایگاه این رسانهها در تعلیم و تربیت است، گفت: امروز تعلیم و تربیت و فرآیند یادگیری بدون استفاده موثر از هنرهای تصویری و رسانههای آموزشی تقریبا ناکارآمد خواهد شد.
وی بیان کرد: فناوریهای جدید آموزشی با بهره مندی از هنرهای داستانی، مستند و پویانمایی ضمن اینکه فرصت یادگیری را دوچندان می کند پایداری و اثر بخشی یادگیری را هم افزایش چشمگیری میدهد.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: با بروز فناوریهای نوین و ظهور شبکههای اجتماعی در فضای مجازی محیط های یادگیری گستره وسیع تری پیدا کردهاند و رقابتی عمیق با محیط های یادگیری رسمی ایجاد کردهاند . اگر در این رقابت مدرسه و نظام آموزشی مدرسهای با هوشمندی و هنرمندانه از ظرفیتهای این فناوری به نفع خود بهره نبرد بی شک در آینده نزدیک سهم خود را در سبد یادگیری افراد و دانشآموزان از دست خواهد داد. همچنانکه نشانههای این مهم، در نگرشها و رفتارهای نسل حاضر به وضوح پیداست.
وی خاطرنشان کرد: سند تحول بنیادین تنوع بخشی به محیط های یادگیری را مورد توجه قرار داده است و برنامه ریزان را مکلف به بهره مندی از روشها و ظرفیتهای گوناگون برای این تنوع بخشی در طراحی برنامههای آموزشی و درسی کرده است.
بطحائی یادآورشد: جشنواره رشد و ظرفیتهایی همچون این جشنواره در نمایان ساختن این ظرفیتها و آشنایی برنامه ریزان با آنها نقش بسزایی دارد. مهمترین دلیل برای رونق بخشیدن به چنین تلاشهایی سوء استفاده ناجوانمردانه از ظرفیتهای هنری و جاذبههای آن برای تهاجم فرهنگی و ایجاد آسیبهای اجتماعی به ویژه در جوانان است.امروزه خطرات آسیبهایی که با لطمه زدن به ارکان اخلاقی و هنجارهای اجتماعی جامعه بنیان های اصیل آنها را به مخاطره بیاندازد تمام کشورها را مورد خطر جدی قرار داده است. کشور ما هم با داشتن تمدن کهن و آموزه های دینی و ملی عمیق از این خطر مصون نبوده و نیست.
وی افزود: مناسب ترین راه برای مقابله با این هجوم و مواجهه با آسیبهای ناشی از آن، بهره مندی از ظرفیتهای اصیل هنر و به ویژه ملاحظات هنر اسلامی در عرصههای نمایشی، داستانی و پویانمایی است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: وجود سه مولفه مهم در این تولیدات آنگونه که در فرمایشات رهبر هم تاکید شده است یعنی دارا بودن جاذبه هنری، مخاطب پذیر بودن و استفاده از مصادیق انقلابی و اسلامی شرط لازم برای موفقیت در این راه است.
وی عنوان کرد: برای ارتقای وضعیت موجود و جایگاه کنونی رسانههای آموزشی در برنامههای آموزشی و درسی باید از گویاترین بیان، اثربخش ترین کلام و با زیباترین و معنوی ترین مفاهیم الهی و فرهنگی بهره مناسب برد. در این زمینه سهم هنرمندان و فرهیختگان با خلق اثار دقیق ومبتکرانه راه گشاست.
ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون: