فعال شدن ۱۰ سامانه برای ساماندهی مراکز آموزشی

0
فعال شدن ۱۰ سامانه برای ساماندهی مراکز آموزشی

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش از فعالیت ۱۰ سامانه برای ساماندهی مراکز آموزشی و شناسنامه‌دار کردن مراکز سامانه‌ای خبر داد.

مجتبی زینی‌وند در نشست خبری با اصحاب رسانه که صبح امروز در ساختمان علاقه‌مندان وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، درباره نقش شوراهای آموزش و پرورش در موضوع تعلیم و ترییت گفت: «نظام خانواده، گروه‌های اجتماعی و دستگاه‌ها در امر تعلیم و تربیت اثرگذارند و در این بین نقش اصلی شوراهای آموزش و پرورش، بسیج امکانات ملی و محلی جهت پیشبرد اهداف تعلیم و تربیت است.»

او ادامه داد: «شوراهای آموزش و پرورش در مدت اخیر در تمام سطوح از منطقه تا استان فعال شده‌اند و در همین راستا و سال گذشته، ۱۳۲ جلسه استانی و ۴۹۶ مصوبه داشته‌ایم.»

زینی‌وند بر لزوم تسهیل فرایند اطلاع‌رسانی و شفافیت از طریق به کارگیری فناوری‌های نوین تاکید کرد و گفت: «اکنون ۱۰ سامانه برای ساماندهی مراکز آموزشی و شناسنامه‌دار کردن مراکز سامانه‌ای فعال است و بیش از ۱۲هزار موسسه اطلاعات خود را وارد سامانه کرده‌اند که در این سامانه‌ها نوع و وضعیت آموزشی، نیروی انسانی و میزان شهریه‌ها تعریف شده است.»

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش هم‌چنین درباره طرح خرید خدمات آموزشی گفت: «سامانه خرید خدمات دومین سامانه‌ای بود که در این مرکز راه‌اندازی شد. در سال ۹۳ دولت یازدهم با هدف کمک به استقرار عدالت آموزشی به ویژه در مناطق کم‌برخوردار طرح خرید خدمات را با پرداخت سرانه تحصیل و خرید خدمت از سوی موسسه‌های برجسته را شروع کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که این طرح کارنامه خوبی از خود به جای گذاشت و وضعیت آموزشی و پرورشی این مدارس ارتقا یافته است.»

چالش‌های پیش‌روی مراکز پیش دبستانی

او درباره مشکلات و چالش‌های مراکز پیش دبستانی گفت: «برخی مراکز پیش دبستانی از سایر نهادها به جز آموزش و پرورش مجوز دارند در حالی که طبق قانون تنها مرجع صدور مجوز مراکز پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش است. موسسه‌های پیش دبستانی باید به سامانه‌ای که برای این موضوع راه‌اندازی شده است مراجعه و ثبت نام کنند. کد رهگیری که سامانه به موسسان می‌دهد به منزله مجوز موقت یکساله است. تاکنون نیز حدود ۱۵۰۰ موسسه در این سامانه ثبت نام کرده‌اند.»

زینی‌وند گفت: «از آنجا که بسیاری از این موسسات هم دارای مهدکودک و هم پیش‌دبستانی هستتد، شورای سیاست‌گذاری تصویب کرده است که در یک فضا می‌توانند هم مهد کودک و هم پیش دبستانی داشته باشند.. این موسسه‌ها مجوز مهدکودک را از بهزیستی و مجوز پیش‌دبستانی را از آموزش و پرورش دریافت می‌کنند.»

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش در ادامه درباره الگوی شهریه مدارس غیردولتی گفت: «الگوی شهریه مدارس غیردولتی امسال بر اساس محاسبه هزینه تمام شده و برنامه آموزشی و پرورشی مدارس تعیین شده است. با توجه به برنامه هفتگی و وضعیت فضای فیزیکی، امکانات و سایر شاخص‌ها میزان شهریه مدارس محاسبه و تعیین می‌شود. مهمترین ویژگی این الگو، تفکیک فعالیت‌ها، خدمات و شفافیت در هزینه‌هاست.»

او ادامه داد: «شهریه ثابت مصوب شامل ساعات مصوب، برنامه هفتگی و ساعات فوق‌برنامه مصوب و حدفاصل ساعت ۷.۵ تا ۲.۵ بعدازظهر است، اما فعالیتهای فوق‌برنامه غیردرسی و تابستانی و خدمات غیرجانبی و ایاب و ذهاب و... جزو فعالیتهای اختیاری محسوب می‌شود که هزینه‌های آن هم در الگوی شهریه کاملا مشخص شده است.»

زینی‌وند گفت: «امسال ۹۰ ساعت برای مقطع ابتدایی، ۱۰۸ساعت برای متوسطه اول و ۱۴۴ساعت برای مقطع متوسطه دوم به عنوان فعالیت تابستانی تعریف شده است که این برنامه شامل تقویت بنیه علمی و فعالیتهای پرورشی و مهارت‌آموزی است. بنابراین برگزاری کلاس‌های درسی برای آموزش دروس سال آینده در تابستان، برای همه مقاطع ممنوع است.»

او هم‌چنین از نظارت بر عملکرد مالی و دریافت شهریه توسط مدارس غیردولتی خبر داد و گفت: «همه قراردادهای مالی به صورت الکترونیکی در سامانه ویژه‌ای و برای هر دانش آموز بارکد ویژه‌ای تعریف شده است و امسال به هیچ وجه قرار داد دستی بین اولیا و مدارس بسته نمی‌شود. برای نظارت نیز تا پایان تابستان ناظر مقیم در مدارس متخلف مستقر می‌شوند.»

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش هم‌چنین از افزایش شهریه بین 11 تا 15درصدی امسال خبر داد و گفت: «آیتم‌های الگوی شهریه متناسب با برنامه‌ها در عملکرد هر مدرسه متفاوت است اما می‌توان گفت که در شهر تهران در مدارس ابتدایی میانگین افزایش شهریه حدود ۱۵درصد، در مقطع متوسطه اول حدود ۱۳درصد و در متوسطه دوم حدود ۱۱درصد است. میانگین افزایش شهریه مدارس غیردولتی در تهران نیز ۱۳درصد و میانگین کشوری افزایش ۱۳.۵درصد برآورد شده است.»

زینی‌وند هم‌چنین از طرح خرید خدمات آموزشی دفاع کرد و گفت: «طرح خرید خدمات آموزشی مبنای قانونی دارد و مستند به اسناد فرادستی است. از دوستانی که به عملکرد مدارس خرید خدمات شبهه‌ای دارند درخواست می‌کنیم به این مدارس رجوع و وضعیت آموزشی و پرورشی این مدارس را بررسی کنند. تحقیقات ما نشان می‌دهد که این طرح بسیار موفق بوده است.»

دودستگی آموزش در دوره پیش دبستانی و مهدکودک

او درباره دودستگی آموزش در دوره پیش دبستانی و مهدکودک گفت: «پیوستگی آموزش از مهدکودک تا ابتدایی یک ضرورت است اما بر اساس اسناد بالادستی اداره مهدکودک ها در اختیار آموزش و پرورش نیست و از سوی بهزیستی اداره می‌شود و فقط مراکز پیش دبستانی توسط ما اداره می‌شود. البته صدور مجوز و ارائه برنامه برعهده بهزیستی و نظارت و تدوین محتوا در مهدکودک ها برعهده آموزش و پرورش است.»

او ادامه داد: «در همین راستا پیگیری‌هایی انجام گرفته و هیچ نهادی حق ندارد برای مراکز پیش دبستانی مجوز صادر کند.»

زینی وند در پاسخ به سوال خبرنگار پانا درباره معوقات مالی معلمان در طرح خرید خدمات آموزشی گفت: «دولت ۳۰۰میلیارد تومان در بودجه ۹۷ برای طرح خرید خدمات آموزشی پیش‌بینی کرده است و در صورت تخصیص در سال تحصیلی آینده مشکلی در پرداخت‌ها نخواهیم داشت. برای معوقات سال گذشته نیز تلاش می‌کنیم معوقات تا پایان خرداد پرداخت شود.»

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش هم‌چنین به مدارسی که در قبال پرداخت اقساط معوق شهریه از دانش آموز وثیقه دریافت می‌کنند هشدار داد و گفت: «اخذ وثیقه هیچ گونه وجاهت قانونی ندارد. اگر دانش آموزی بخواهد از حضور در مدرسه غیردولتی انصراف بدهد اگر ابتدای سال باشد ۵درصد و اگر قبل از امتحانات دی باشد ۵۰درصد شهریه از او کسر می‌شود و مابقی بازگشت داده می‌شود. اما اگر بعد از امتحانات دی ماه باشد کل شهریه او کسر می‌شود و مبلغی پس داده نمی‌شود.»

زینی وند بالاترین شهریه به غیر از پایه دوازدهم را حدود ۱۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: «اگر فرض کنیم دانش آموزی در همه فعالیت‌های تابستانی و فوق‌برنامه غیردرسی شرکت کند حدود ۲۵درصد به این مبلغ اضافه می‌شود.»

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش درباره حداقل و حداکثر شهریه مصوب مدارس غیردولتی در تهران در مقایسه با سال گذشته گفت: «حداقل شهریه در دوره ابتدایی در سال گذشته ۲میلیون و ۷۰هزار تومان بود که امسال به ۲میلیون و ۶۵۲هزار تومان رسیده است. حداقل شهریه در متوسطه اول در سال گذشته ۳میلیون و ۲۰۰هزار تومان بود که امسال به ۳میلیون و ۶۲۸هزار تومان رسیده است. حداقل شهریه در متوسطه دوم ۳میلیون و ۷۹۵هزار تومان بوده و امسال به ۴میلیون و ۱۸۲هزار تومان رسیده است.»

او ادامه داد: «سقف و حداکثر شهریه ثابت مصوب در دوره ابتدایی در سال گذشته ۶میلیون و ۲۹۵هزار تومان بود که امسال به ۷میلیون و ۱۰۰هزار تومان رسیده است. در متوسطه اول سال گذشته حداکثر شهریه ۷میلیون و ۸۴۸هزار تومان بود که امسال به ۸میلیون و ۲۶۷هزار تومان می‌رسد. سقف شهریه در دوره متوسطه دوم نیز در سال گذشته ۹میلیون و ۶۲۰هزار تومان بود و امسال به ۱۰میلیون و ۱۳۴هزار تومان رسیده است.»

معاون وزیر آموزش و پرورش از تدوین دستورالعملی برای صدور کارت صلاحیت حرفه‌ای معلمان مدارس غیردولتی خبر داد و گفت: «بر اساس این دستورالعمل معلمانی که در مدارس غیردولتی تدریس می‌کنند باید حائز شرایطی باشند و دوره‌هایی را طی کنند.»

زینی وند ادامه داد: «اگر معلمی دوره ها را طی کرده باشد گواهی مربوط اعطا و کارت صلاحیت حرفه‌ای می‌گیرد اما اگر دوره های آموزشی را طی نکرده باشد باید در این دوره‌ها شرکت کند. امیدواریم تا پایان سال کارت صلاحیت حرفه‌ای برای معلمان دوره ابتدایی صادر شود.»

او تاکید کرد وزارت آموزش و پرورش حتما با مدارسی که قانون را رعایت نکنند برخورد خواهد کرد. زینی‌وند گفت: «برای اولین بار ناظران مقیم در مناطق مستقر شده‌اند و در هر استان دو ناظر میدانی داریم و تهران را در این نظارت‌ها به صورت ویژه دیده‌ایم.»

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش گفت: «موسسان مدارس تا ۱۵ روز فرصت دارند اعتراض خود را نسبت به الگوی شهریه اعلام کنند.»

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,679 بازدید

    0 نظر

    درج: 6 خرداد 1397

    توسط: m.hosseini
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir