فخر الدین دانش آشتیانی در نشست ستاد عالی تشکیلاتی مدیریت استعداد فعالیتهای ورزشی تابستانه دانش آموزان گفت: سند تحول محور برنامههای وزارت آموزش و پرورش است. یکی از محورهای مهم آن استعدادیابی است. رویکر وزارت خانه نیز تغییر یافته است و آن توجه به استعداد یابی و شایستگی افراد است.
وی افزود: باید با برنامهریزی درست، کاری کنیم تا استعداد دانش آموزان شناسایی شود و در جهت رشد آن نیز فعالیت داشته باشیم.
وزیر آموزش و پرورش گفت: در داخل نظام آموزش و پرورش دانش آموز تنبل نداریم. اگر این ذهنیت وجود داشته باشد ضعف نظام آموزشی ما است که نتوانسته استعداد یابی کند.
وی ادامه داد: اگر این تفکر را داشته باشیم که اگر دانش آموزی در درس ریاضی استعداد دارد باهوش و زرنگ است و دانش آموزی در هنر یا ورزش استعداد دارد. نیز باهوش است. آیا این بستر را فراهم کردهایم که اینگونه استعدادها را معرفی کنیم؟
در فرهنگ عمومی نیز این نگرش وجود دارد که استعداد فرزندشان را در عرصههای دیگر همانند ورزش نمیبینند و بستر رشد را فراهم نمیکنند.
وی با اشاره به بحث سلامت گفت: باید در برنامهریزی هایمان به سلامت اهمیت ویژه دهیم. اگر دانش آموز سالم داشته باشیم کیفیت آموزشی آنان نیز بهتر میشود.
دانش آشتیانی بیان کرد: یکی از محورهای سلامت، تربیت بدنی است که باید نگاه ویژه به آن داشته باشیم. اگر در محیط مدرسه به تربیت بدنی اهمیت دهیم بسیار در بحث سلامت و تربیتی دانش اموزان تأثیر دارد.
وی تأکید کرد: باید در مقطع دبستان به تربیت بدنی بالاتر از دروس دیگر توجه شود. برای این مسئله افزایش ساعات درس تربیت بدنی، مربیان متخصص برای آموزش است. یکی از اشکال ما این است که برخی از مربیان ما متخصص نیستند درحالی که این مسئله مهم است که مربی متخصص باشد. خودم مربی تربیت بدنی متخصص داشتم که والیبال یادگرفتم تا دانشگاه والیبال را دنبال کردم و اکنون نیز والیبال بازی میکنم چراکه تخصصی دنبال کردم. اگر میخواهیم مسیر سلامت را طی کنیم باید همه به صورت تخصصی یک ورزش انجام دهیم.
وزیر آموزش و پرورش گفت: مربی متخصص یکی از موارد مهم است که باید اهتمام بورزیم. باید برای امکانات ورزشی اعتبارات زیادی تخصیص داد. باید جشنوارههای ورزشی ما ادامه دار در تابستان باشد.
وی بیان کرد: ۱۵۳ میلیارد تومان بودجه تربیت بدنی گرفتهایم. ۹۰ میلیارد تومان استانی است و مابقی آن نیمی جاری و نیمی دیگر عمرانی است.