معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: توسعه کمّی و کیفی پژوهشسراها مورد توجه است و تعداد آنها را به 628 پژوهشسرا رساندیم.
به گزارش ایسنا، علی زرافشان در نخستین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشسراهای دانشآموزی کشور و چهارمین جشنواره علمی پژوهشسراهای شهر تهران با بیان اینکه برگزاری جشنواره و مسابقات مختلف دانشآموزی با همکاری دانشگاهها اتفاق مبارکی است، اظهارکرد: امروز آموزش و پرورش از یک نهاد آموزشی به یک نهاد آموزشی، پژوهشی و فناوری تبدیل شده است.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش افزود: آنچه آموزش و پرورش در این مدت به عنوان یک رویکرد مهم دنبال کرده، راهبرد ارتقای کیفیت بوده است.
زرافشان ادامه داد: ذیل این راهبرد، ارتقای کیفیت یادگیری و یاددهی در نظام تعلیم و تربیت مطرح شد و انتقال از آموزش و یادگیری به رویکرد پژوهشی و تربیت دانشآموزان پژوهنده تبدیل شد.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش سعی کرد برای تحقق این رویکرد به زمینههای لازم توجه کند، گفت: درس تفکر و پژوهش برای آشنایی دانشآموزان با پژوهش، در این سالها به دروس دانشآموزان اضافه شد تا دانشآموزان از ابتدا فکر کردن و به دنبال پاسخ بودن را یاد بگیرند.
وی اضافه کرد: ما تلاش کردیم رویکرد یاددهی و یادگیری از حافظهمحور بودن به یادگیری فعال تبدیل کنیم.
زرافشان با اشاره به تأسیس پژوهشسراها اظهارکرد: توسعه کمّی و کیفی پژوهشسراها مورد توجه ما بود و تعداد آنها را از 300 پژوهشسرا به 628 پژوهشسرا رساندیم.
وی ادامه داد: هدف ما تأسیس یک پژوهشسرا در هر منطقه آموزش و پرورش کشور است که البته برخی مناطق به علت کوچک بودن، نیازی به پژوهشسرای مستقل ندارند.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش با بیان اینکه توسعه پژوهشسراها با اقبال عمومی مواجه شد، خاطرنشان کرد: نهادهای علمی فرهنگی کشور و در رأس آن، معاونت علمی و فناوری رئیسجمهور و پارکهای علمی فناوری از این مسئله استقبال کردند.
زرافشان تصریح کرد: رونق پژوهشسراها زمینه باور ظرفیتهای پژوهشی دانشآموزان را فراهم کرد و آموزش و پرورش را به یک نهاد علمی پژوهشی ارتقا داد.
وی اضافه کرد: اکنون شاهد برگزاری تعداد قابل توجهی مسابقه پژوهشی در سراسر کشور هستیم و دانشآموزان برخلاف تصور گذشته، در بخش مسابقه حضور موفقی دارند.
زرافشان با بیان اینکه برخی طرحهای دانشآموزی قابلیت تجاریسازی دارند، اظهار کرد: 2 پژوهش دانشآموزی سال گذشته در تهران به عنوان طرح برگزیده انتخاب شد و هر دوی آنها به نظر کارشناسان، قابلیت تجاریسازی داشتند.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش افزود: پژوهش و کارآفرینی نباید به تحصیلات عالیه موکول شود و لازم است فکرهای نو در دبستان از طریق پژوهشسراها شناسایی و هدایت شوند.
وی با اشاره به تصویبنامه اساسنامه پژوهشسراها در شورای عالی آموزش و پرورش و ابلاغ آن، تصریح کرد: پژوهشسراها در این اساسنامه به عنوان یک مرکز آموزشی صرف دیده نشده و مدیریت هیأت امنایی است و با حضور مراکز علمی که در منطقه استقرار پژوهشسرا حاضر هستند شکل گرفته است تا پیوند دانشگاه و مدارس را در سراسر کشور گسترش دهیم.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، زرافشان اضافه کرد: سال گذشته تفاهمنامهای با مدیریت آموزش و پرورش یزد و پارک علمی فناوری اقبال بسته شد تا دانشآموزان برتر در حوزه پژوهش مورد حمایت علمی و مادی قرار گیرند.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در ردیف بودجه دولت از سال گذشته ذیل بودجه پژوهشی آموزش و پرورش، بودجه پژوهشسراها دیده شد.