اساسنامه پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی ابلاغ شد

0
اساسنامه پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی ابلاغ شد
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: توسعه کمّی و کیفی پژوهش‌سراها مورد توجه است و تعداد آنها را به 628 پژوهش‌سرا رساندیم.

به گزارش ایسنا، علی زرافشان در نخستین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی کشور و چهارمین جشنواره علمی پژوهش‌سراهای شهر تهران با بیان اینکه برگزاری جشنواره و مسابقات مختلف دانش‌آموزی با همکاری دانشگاه‌ها اتفاق مبارکی است، اظهارکرد: امروز آموزش و پرورش از یک نهاد آموزشی به یک نهاد آموزشی، پژوهشی و فناوری تبدیل شده است.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش افزود: آنچه آموزش و پرورش در این مدت به عنوان یک رویکرد مهم دنبال کرده، راهبرد ارتقای کیفیت بوده است.

زرافشان ادامه داد: ذیل این راهبرد، ارتقای کیفیت یادگیری و یاددهی در نظام تعلیم و تربیت مطرح شد و انتقال از آموزش و یادگیری به رویکرد پژوهشی و تربیت دانش‌آموزان پژوهنده تبدیل شد.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش سعی کرد برای تحقق این رویکرد به زمینه‌های لازم توجه کند، گفت: درس تفکر و پژوهش برای آشنایی دانش‌آموزان با پژوهش، در این سال‌ها به دروس دانش‌آموزان اضافه شد تا دانش‌آموزان از ابتدا فکر کردن و به دنبال پاسخ بودن را یاد بگیرند.

وی اضافه کرد: ما تلاش کردیم رویکرد یاددهی و یادگیری از حافظه‌محور بودن به یادگیری فعال تبدیل کنیم.

زرافشان با اشاره به تأسیس پژوهش‌سراها اظهارکرد: توسعه کمّی و کیفی پژوهش‌سراها مورد توجه ما بود و تعداد آنها را از 300 پژوهش‌سرا به 628 پژوهشسرا رساندیم.

وی ادامه داد: هدف ما تأسیس یک پژوهش‌سرا در هر منطقه آموزش و پرورش کشور است که البته برخی مناطق به علت کوچک بودن، نیازی به پژوهش‌سرای مستقل ندارند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش با بیان اینکه توسعه پژوهش‌سراها با اقبال عمومی مواجه شد، خاطرنشان کرد: نهادهای علمی فرهنگی کشور و در رأس آن، معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور و پارک‌های علمی فناوری از این مسئله استقبال کردند.

زرافشان تصریح کرد: رونق پژوهش‌سراها زمینه باور ظرفیت‌های پژوهشی دانش‌آموزان را فراهم کرد و آموزش و پرورش را به یک نهاد علمی پژوهشی ارتقا داد.

وی اضافه کرد: اکنون شاهد برگزاری تعداد قابل توجهی مسابقه پژوهشی در سراسر کشور هستیم و دانش‌آموزان برخلاف تصور گذشته، در بخش مسابقه حضور موفقی دارند.

زرافشان با بیان اینکه برخی طرح‌های دانش‌آموزی قابلیت تجاری‌سازی دارند، اظهار کرد: 2 پژوهش دانش‌آموزی سال گذشته در تهران به عنوان طرح برگزیده انتخاب شد و هر دوی آنها به نظر کارشناسان، قابلیت تجاری‌سازی داشتند.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش افزود: پژوهش و کارآفرینی نباید به تحصیلات عالیه موکول شود و لازم است فکرهای نو در دبستان از طریق پژوهش‌سراها شناسایی و هدایت شوند.

وی با اشاره به تصویب‌نامه اساسنامه پژوهش‌سراها در شورای عالی آموزش و پرورش و ابلاغ آن، تصریح کرد: پژوهش‌سراها در این اساسنامه به عنوان یک مرکز آموزشی صرف دیده نشده و مدیریت هیأت امنایی است و با حضور مراکز علمی که در منطقه استقرار پژوهش‌سرا حاضر هستند شکل گرفته است تا پیوند دانشگاه و مدارس را در سراسر کشور گسترش دهیم.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، زرافشان اضافه کرد: سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای با مدیریت آموزش و پرورش یزد و پارک علمی فناوری اقبال بسته شد تا دانش‌آموزان برتر در حوزه پژوهش مورد حمایت علمی و مادی قرار گیرند.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در ردیف بودجه دولت از سال گذشته ذیل بودجه پژوهشی آموزش و پرورش، بودجه پژوهش‌سراها دیده شد.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,432 بازدید

    0 نظر

    درج: 6 اردیبهشت 1396

    توسط: goljah
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir