معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش برنامههای آموزش و پرورش برای توسعه آموزشهای فنی و حرفهای را تشریح کرد.
علی زرافشان در گفتوگو با ایسنا، در این باره افزود: در جامعه فراصنعتی امروز، به یقین برنامه ریزی در راستای توسعه کمی همراه با کیفیت آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتی نوعی سرمایه گذاری هوشمندانه برای دست یابی به توسعه پایدار محسوب می شود.
وی افزود: در دنیای تغییر و تحولات شگرف و رقابتی، انسان هم هدف توسعه و هم عامل توسعه است، از این رو، اگر بنا باشد که جامعه در حال گذار کشور به خوبی از این تغییرات گذر کند، باید بیش از پیش به نقش و کارکرد آموزش و پرورش توجه شود و به تبع آن تقویت «آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش» دوره دوم متوسطه به منظور تربیت سرمایه های انسانی عامل و هدف توسعه همه جانبه، باید یکی از برنامه های اولویت دار توسعه کشور باشد.
به گفته معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، اهمیت و قداست کار در آموزه های دینی، تاکید اسناد بالادستی بر توسعه و تقویت آموزشهای فنی و حرفه ای، مهارت آموزی و همچنین ارتقای توان کارآفرینی کشور نظیر سند چشم انداز، نقشه جامع علمی کشور، سیاستهای کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش، سیاستهای کلی اشتغال و اقتصاد مقاومتی، سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش، بالاخص بند 76 سیاستهای کلی تدوین برنامه ششم توسعه کشور مبنی بر افزایش سهم آموزش های مهارتی در نظام آموزشی کشور و شاخصها و نشانگرهای ملی و بین المللی حاکی از ضرورت توسعه آموزشهای فنی و حرفهای و کاردانش است.
زرافشان با بیان اینکه درحال حاضر کمتر از 40 درصد سهم آموزش های دوره دوم متوسطه به آموزش های فنی و حرفهای و کاردانش اختصاص دارد گفت: اجرای سند تحول بنیادین سند برنامه درسی ملی و توجه به ویژگیهای تربیت اقتصادی و حرفهای و علمی و فناوری و تغییر نظام آموزشی سعی بر آن دارد تا با متناسب سازی محتواهای آموزشی شاخههای فنی و حرفه ای و کاردانش با نیاز بازار کار، افزایش یک سال به سنوات آموزشی برای نیل به شایستگی های فنی لازم برای دست یابی به شغل، ارائه شایستگی های غیرفنی مورد نیاز برای ورود به عرصه اشتغال و کارآفرینی، آموزش مهارت های اساسی زندگی و شهروندی، مهیا ساز زمینه برای یادگیری مستمر و ارتقای مهارت ها، سرمایه های انسانی خلاق، نوآور، فن آفرین، کارآفرین و مولد را برای توسعه تربیت کند.
وی ادامه داد: زمانی که از اشتغال سخن به میان می آید منظور اشتغال کوتاه مدت نیست بلکه فراتر از آن ظرفیت سازی در جوانان برای سازگاری با مشاغل آینده است، بنابراین سهم عمده آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش در نیل به اشتغال، نوآوری درفرآیندهای تولید و ارائه خدمات و همچنین ایجاد و تقویت روحیه کارآفرینی در جوانان بسیار حائز اهمیت خواهد بود.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: آموزش های فنی و حرفهای و کاردانش با کیفیت و تقاضا محور برای کار فرمایان بهبود عملکرد، افزایش بهره وری و سودآوری، برای جامعه ارتقای سلامت، افزایش و تحرک و انسجام اجتماعی، برای افراد تسهیل در ورود به شغل، پایداری شغل، توانایی حرکت میان شغل ها، افزایش نرخ موفقیت شروع به کار، سطح دستمزد، میزان رضایت و کیفیت بالای شغل و برای اقتصاد افزایش بهره وری، رقابت پذیری، اشتغال و کارآفرینی و کاهش رکود اقتصادی را در برخواهد داشت.
زرافشان با تاکید بر اینکه دراین راستا، لازم است به عوامل تاثیرگذار بر این آموزشها توجه شود گفت: از جمله این عوامل می توان به نیاز بازارکار، میزان ارتباط و تعامل با بازار کار ذی نفعان و استفاده از توان بالقوه و بالفعل سایر دستگاه های متولی آموزش های مهارتی، برنامه درسی و محتواهای آموزشی و کمک آموزشی، نیروی انسانی، فضای آموزشی( کلاس درس و کارگاه) تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی، سرانه و اعتبارات، فرآیند هدایت تحصیلی و شغلی، فرهنگ جامعه، ... اشاره کرد.
وی افزود: در حال حاضر محتواهای آموزشی براساس شایستگی تدوین و در حال اجراست و علوم و فناوری های جدید نیز وارد محتواهای آموزشی شده و تا حدود زیادی کاستیهای برنامه درسی مرتفع شده است، ولی توسعه کمی توام با کیفیت آموزش های فنی وحرفه ای و کاردانش تقاضا محور و بازار محور مستلزم بازسازی و نوسازی عملیات اجرایی است تا موجبات ارتقای کارایی اثر بخشی و کارآفرینی نیروی انسانی مورد نیاز اشتغال مولد و توسعه پایدار کشور را فراهم کند.