دانشگاه فرهنگیان باید نخبگان را جذب و تربیت کند

0
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت نقش معلمان برجذب نخبگان دراین دانشگاه برای تربیت آنان به عنوان معلمان آینده تاکیدکرد.

به گزارش ایسنا، فخرالدین دانش آشتیانی در جمع مدیران و کارکنان دانشگاه فرهنگیان با تبریک دهه مبارکه فجر اظهارکرد: انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی است و باید جوانانی را تربیت کنیم که مورد نظر امام راحل و مقام معظم رهبری است.

وی با اشاره به نگرش های توسعه ای نسبت به نظام تعلیم و تربیت افزود: امروزه همه جای دنیا نظام تعلیم وتربیت را به عنوان یک رکن مهم در رشد و توسعه کشورها می دانند.

دکتر دانش آشتیانی تصریح کرد: رشد و توسعه کشورها وابسته به توسعه انسانی است، توسعه انسانی نیز به تربیت نیروهای کارآمد باز می گردد، بنابراین تربیت نیروی انسانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی هدف گذاری سند تحول را توجه ویژه به تربیت دانست و افزود: بر مبنای سند تحول بنیادین، معلم مسئول تربیت دانش آموز است، بنابراین معادلات، مسائل و آنچه در کتب درسی آمده وسیله ای برای تحقق تربیت است.

عضوکابینه تدبیر و امید گفت: معلم الگوی تربیتی دانش آموزان است و این وظیفه دانشگاه فرهنگیان را بسیار حساس و سنگین می کند، زیرا معلمان را به عنوان الگوی دانش آموزان تربیت و به مدارس اعزام می کند.

دانش آشتیانی اظهارکرد: معلمی که دانش آموزان را تحقیر می کند، نمی تواند انتظار داشته باشد، افرادی با اعتماد به نفس  بالا تربیت کند.

وی افزود: اینکه کتابی به عنوان تفکر در مدرسه تدریس شود، دانش آموزان متفکر تربیت نمی کند، بلکه معلم باید با فرصت دادن به دانش آموزان،‌ زمینه را برای فکرکردن دانش آموز مهیا کند تا آنان افرادی متفکر و نقاد تربیت شوند.

وزیرآموزش و پرورش تصریح کرد: طرح درس معلم باید طوری تنظیم شود که با استفاده از فرمول های درسی بتواند مهارت کارتیمی و گروهی را به دانش آموزان بیاموزد.

وی خاطرنشان کرد: اگر مسئله اعتماد به نفس دانش آموزان  حل شود، مسائل دانشی آن ها ،نیز حل خواهد شد، اما اگر فردی اعتماد به نفس نداشته باشد از ترس تمسخر همکلاسی ها و تحقیر معلم ،‌جرأت سئوال کردن  در کلاس را ندارد.

دانش آشتیانی جایگاه دانشگاه فرهنگیان را بسیار کلیدی دانست و افزود: هرکس بخواهد معلم شود باید گواهی حرفه ای معلمی داشته باشد  و اگر برخی اوقات شاهد برخورد نامناسب معلمی با یک دانش آموز هستیم ، علتش این است که معلم آموزش ها و مهارت های لازم برای یک تعامل خوب و سازنده را فرا نگرفته است.

وی گفت: در طرح درس معلم بر مبنای سند تحول، رابطه دانش آموز باید با خود،‌ خدا، طبیعت، وجامعه مشخص شود،‌ بنابراین معلم باید این موارد را در طرح درس بگنجاند .

وزیرآموزش و پرورش افزود: معلمان باید روح حاکم برسند تحول بنیادین را به طورعمیق درک کنند واین وظیفه دانشگاه است که نخبه ها را برای تربیت معلم جذب کند.

دکتر دانش آشتیانی تصریح کرد: درانتخاب معلم دوره ابتدایی  باید دقت بیشتری شود،‌ زیرا شاکله شخصیت دانش آموزان در دوره ابتدایی شکل می گیرد، بنابراین اگر بتوانیم مهارت های زندگی را در دوره دبستان آموزش دهیم، اهداف تربیتی محقق خواهد شد.

وی با بیان اینکه استادان دانشگاه فرهنگیان باید توجه داشته باشند که دانشجویان آن ها قرار است معلم شوند، اظهارکرد: ابتدایی ترین کار استاد در دانشگاه، ایجاد یک تعامل خوب و رابطه صمیمی با دانشجو معلمان است زیرا همین تعامل خوب را معلم در آینده با دانش آموز خواهد داشت و در روش تدریس نیز اگر استاد تنها به خطابه بپردازد دانشجو معلم نیز همین روش را در مدرسه دنبال خواهد کرد و کارگروهی و یادگیری مشارکتی انجام نخواهد شد.

وزیرآموزش و پرورش خاطرنشان کرد: مسئولیت استادان دانشگاه فرهنگیان بسیار سنگین تر از استادان دیگردانشگاه هاست،‌چون در این دانشگاه افراد به عنوان معلم تربیت می شوند و این معلمان از استادان خود الگو برداری می کنند.

وی گفت: محیط دانشگاه فرهنگیان صرف نظر از نمای ظاهری آن باید بسیارآراسته و نشاط آور باشد تا دانشجومعلم درآن  احساس تکریم کند، اگر افراد در این دانشگاه احساس بی کرامتی کنند با خاطره ای ناخوشایند فارغ التحصیل می شوند و کارآیی لازم را در مدارس نخواهند داشت .

دکتر دانش آشتیانی گفت: دانشگاه فرهنگیان باید جایگاه اصلی خود را پیدا کند و با جذب اعضای هیئت علمی براساس شاخص های مورد نیاز، اثربخشی لازم در تربیت معلمان را داشته باشد.

بر اساس گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، محمودمهرمحمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیان نیز در مراسم جشن دهه فجر در دانشگاه فرهنگیان گفت: فرصت خدمتگزاری را باید غنیمت شمرد و خداوند را شاکر بود و شکر نعمت خدمتگزاری در این دانشگاه، تلاش برای ارتقا و اعتلای دانشگاه فرهنگیان است.

وی افزود: دانشگاه فرهنگیان مسئولیت ویژه و ماموریت فوق العاده‌ای در راستای تربیت معلمان آینده دارد.

مهرمحمدی با اشاره به ماموریت فوق حساس  دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد : دانشگاه فرهنگیان مولود انقلاب اسلامی است، بنابراین نیازمند به حمایت و پشتیبانی جدی است.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان خاطرنشان کرد:محور تلاش های ما در  این دانشگاه، ارتقای کیفیت است و در این زمینه از هیچ کوششی دریغ نمی کنیم.

وی ارتقای کیفی دانشگاه فرهنگیان را نصب العین تمام تصمیم گیریها دانست و افزود: مهار کمیت، بازنگری در منابع آموزشی، جذب هیئت علمی، توسعه پژوهش،‌ اجرای ایده طرح اصلح، چابک سازی، توسعه فعالیتهای فرهنگی، اتصال برنامه‌های راهبردی به برنامه عمل دانشگاه  و تاکید بر رضایت مندی دانشجو معلمان از اقداماتی است که در دانشگاه فرهنگیان در حال اجراست.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,797 بازدید

    0 نظر

    درج: 20 بهمن 1395

    توسط: goljah
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir